نامه‌های تهدید سفیر آمریکا به شرکت‌های آلمانی درباره پروژه «نورد استریم ۲»

کدخبر: ۲۶۲۲۰۷
اقتصادنیوز: بنا به اعلام روزنامه بیلد، سفیر آمریکا در آلمان با ارسال نامه به شماری از شرکت‌های این کشور به آن‌ها درباره مشارکت در پروژه خط لوله نورد استریم ۲ هشدار داد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، خبرگزاری اسپوتنیک نوشت، روزنامه بیلد آلمان امروز یکشنبه گزارش داد ریچارد گرنل، سفیر آمریکا در این کشور به شماری از شرکت‌های آلمانی نامه فرستاده و آنها را برای مشارکت در پروژه ساخت خط لوله گاز نورد استریم 2 مورد تهدید قرار داده است.

در بخشی از نامه سفیر آمریکا که توسط روزنامه بیلد منتشر شد، آمده است: همانگونه که می دانید آمریکا به شدت مخالف پروژه نورد استریم 2 است. خطوط لوله‌ای که عواقب جدی ژئوپلیتیک را متوجه شرکا و متحدان اروپایی ما خواهد کرد. بسیاری از دولت‎‌های غرب اتحادیه اروپا و کانادا همگی مخالف این پروژه هستند. متحدان ما در نگرانی عمیق ما درباره رفتارهای متجاوزکارانه و رو به رشد روسیه بویژه استفاده مسکو از منابع انرژی به عنوان اهرم سیاسی و اقتصادی، شریک هستند.

سفیر آمریکا در آلمان از کمپانی‌های این کشور خواست تا خطرات ناشی از پروژه خط لوله برای امنیت انرژی اروپا و نیز هزینه‌های اعتباری و خطر تحریم مربوط به این پروژه را مدنظر قرار دهند. بنا به نوشته بیلد چنین نامه‌های برای شماری از شرکت‌های آلمانی ارسال شد. سخنگوی سفیر آمریکا به روزنامه بیلد گفت این نامه ها را نباید به عنوان تهدید تلقی کرد بلکه بیان شفاف سیاست آمریکا است.

پروژه نورد استریم 2 یک پروژه سرمایه گذاری مشترک میان مسکو و 5 شرکت اروپایی است. هدف این پروژه تحویل سالانه  55 میلیارد متر مکعب از گاز  طبیعی روسیه به اتحادیه اروپا از طریق دریای بالتیک و آلمان است. پروژه خطوط لوله نورد استریم 2 از سوی برخی کشورهای اروپایی مورد استقبال و با مخالفت برخی کشورها به دلیل افزایش وابستگی به گاز روسیه روبرو شده است.

هایکو ماس، وزیر امور خارجه آلمان روز پنجشنبه گفت تحریم های آمریکا علیه خط لوله انتقال گاز نورد استریم 2 راهی اشتباه است. واشنگتن از احداث این خط لوله که اوکراین را با عبور از دریای بالتیک دور می زند و آن را از درآمدهای ترانزیتی قابل ملاحظه ای محروم می کند، نگران است. واشنگتن بارها گاز مایع طبیعی تولید خود را جایگزینی برای گاز عرضه شده به وسیله شرکت های روسی دانسته است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید