انتقاد از پایین بودن میزان حق مسکن کارگران

کدخبر: ۲۶۲۲۱۰
اقتصاد نیوز:یک کارشناس اقتصادی معتقد است کسانی که به دنبال افزایش حق مسکن کارگران هستند، باید بدانند که دیگر در گذشته زندگی نمی‌کنیم و لازم است برای بالا بردن قدرت خرید مردم به ویژه کارگران، متناسب با شرایط آینده اقتصاد تصمیم بگیریم.
انتقاد از پایین بودن میزان حق مسکن کارگران

به گزارش اقتصاد نیوز، حمید نجف در گفت‌وگو با ایسنا، اظهارکرد: اخیرا پیشنهاد افزایش حق مسکن کارگران مطرح شده است که قبل از آن که به شورای عالی کار ارائه شود، باید ببینیم مبلغ ۴۰ هزار تومان حق مسکنی که همین حالا به کارگران می‌دهند در زندگی خانوارهای کارگری تاثیرگذار بوده است یا نه؟

وی ادامه داد: طبعا با توجه به افزایش هزینه‌ها و تاثیر نوسان نرخ ارز بر بسیاری از بازارهای داخلی از جمله مسکن، نمی‌توان انتظار داشت حق مسکن ۴۰ هزار تومانی کمکی به جبران هزینه‌های مسکن کارگران کند؛ بنابراین اگر افزایش حق مسکن، رقم قابل توجهی باشد و به جبران هزینه مسکن کارگران کمک کند خوب است ولی اگر قرار است مثل سال‌های گذشته ۲۰ هزار تومان دیگر روی آن بگذاریم، مطرح نشود بهتر است.

این کارشناس اقتصادی متذکر شد: کسانی که به دنبال افزایش ۲۰ هزار تومانی حق مسکن کارگران هستند باید بدانند که دیگر در گذشته زندگی نمی‌کنیم و لازم است برای بالا بردن قدرت خرید مردم به ویژه کارگران متناسب با شرایط آینده اقتصاد تصمیم بگیریم، چون با توجه به چند برابر شدن هزینه‌های زندگی ۴۰ هزار تومان حق مسکن دیگر توجیهی ندارد و نمی‌توان با آن خانه‌ای را اجاره کرد.

وی پیشنهاد کرد: اگر مسئولان واقعا به دنبال افزایش حق مسکن کارگران هستند می‌توانند میزان اجاره‌بها در کلان‌شهرهایی مثل تهران را محاسبه کنند و ۵۰ درصد آن را به عنوان حق مسکن کارگران در نظر بگیرند.

نجف درعین حال با تاکید بر لزوم افزایش قدرت خرید آحاد جامعه برای سال آینده، اظهار کرد: با توجه به شرایط فعلی اقتصاد نمی‌توان سال بعد را پیش‌بینی کرد ولی اگر می‌خواهیم قدرت خرید را بالا ببریم، افزایش ۲۰ درصدی حقوق و دستمزدها تاثیرگذار نخواهد بود، درست است که به شرایط سخت نرسیده‌ایم ولی فشار موجود روی طبقات محروم بیشتر شده و معیشت اقشار ضعیف و کارگران را در تنگنا قرار داده است تا جایی که طبقات متوسط نیز به طبقات پایین‌تر تنزل کرده‌اند.

به گفته این کارشناس اقتصادی، باید با درنظر گرفتن واقعیتهای موجود جامعه و پیش‌بینی شرایط آینده نسبت به ترمیم یا افزایش حقوق و دستمزد کارگران و کارمندان تصمیم عقلایی بگیریم.

وی در پایان گفت: برای آن که قدرت خرید و معیشت کارگران تقویت شود باید هزینه‌های زندگی آنها در بخشهای درمان،‌ مسکن و خوراک کاهش یابد و حمایت‌های شایسته‌تری از کارگران صورت گیرد.

به گزارش ایسنا، از سال ۱۳۹۴ تا کنون حق مسکن کارگران به میزان ۴۰ هزار تومان در فیش‌های حقوقی آنها درج می‌شود.آخرین باری که حق مسکن کارگران افزایش پیدا کرد سال ۱۳۹۳ بود که طبق مصوبه شورای عالی کار از ۲۰ هزار تومان به ۴۰ هزار تومان افزایش یافت ولی اجرای این مصوبه در سال ۱۳۹۴ به دلیل آن که به تصویب هیات وزیران نرسید، هرگز عملی نشد تا این که در سال ۱۳۹۵ میزان کمک هزینه مسکن تمام کارگران مشمول قانون کار با تصویب هیات دولت به ۴۰ هزار تومان افزایش پیدا کرد و پس از آن ابلاغ و در سراسر کشور اجرا شد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید