چرا آمریکا لهستان را برای میزبانی نشست ضد ایرانی انتخاب کرد؟

کدخبر: ۲۶۲۳۶۰
اقتصادنیوز؛ شاید چرایی انتخاب لهستان به‌عنوان میزبان کنفرانس ضدایرانی را بتوان در داخل لهستان و با توجه به شرایط داخلی این کشور جست‌وجو کرد و یقینا نتیجه‌ این جست‌وجو تنها به یک نام ختم خواهد شد؛ حزب حاکم قانون و عدالت و آندره دوودا، رئیس‌جمهور پوپولیست و راستگرای لهستان.
چرا آمریکا لهستان را برای میزبانی نشست ضد ایرانی انتخاب کرد؟

به گزارش اقتصادنیوز؛ حزب حاکم قانون و عدالت و آندره دوودا، رئیس‌جمهور محافظه‌کار و به اصطلاح ملی‌گرای لهستان با شعارهای پوپولیستی، سال ۲۰۱۵ بر تخت قدرت در این کشور تکیه زد و در تمام این سال‌ها با تمام توان تلاش کرد که هر چه‌ بیشتر خود را به آمریکا نزدیک کند.

این سیاست با روی کار آمدن دونالد ترامپ در آمریکا که دوودا او را در بسیاری از جهات همانند خود می‌بیند، شتاب قابل‌توجه‌تری هم یافته است.

ایسنا در اینباره می‌نویسد: نزدیک شدن به آمریکا که سرلوحه سیاست خارجی حزب قانون و عدالت قرار گرفته اکنون تا جایی پیش رفته که حتی می‌توان گفت استقلال سیاست خارجی لهستان را از بین برده و عملا سیاست خارجی این حزب دست راستی در سیاست‌های کلان کاخ سفید و تمایلات ترامپ ذوب شده است.

دور شدن سریع لهستان از سیاست‌های کلی اتحادیه اروپا، تنش با کشورهای بزرگ اروپایی از جمله آلمان بر سر مساله مهاجرت و خرید گاز از روسیه که کاملا منطبق با سیاست‌های کاخ سفید است، پیشنهاد سخاوتمندانه دو میلیارد دلاری برای ساخت یک پایگاه نظامی آمریکایی در لهستان با نام پیشنهادی «دژ ترامپ» و خرید ۷/ ۴ میلیارد دلاری سامانه دفاع موشکی پاتریوت از آمریکا تنها بخش‌هایی از جهت‌گیری سیاست خارجی حزب حاکم لهستان است که می‌تواند تا حدود زیادی دلیل میزبانی لهستان از نشست ضدایرانی آمریکا را نیز نمایان کند.

چرا لهستان؟

عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان نیز به بیان دلایل دیگر انتخاب لهستان به‌عنوان میزبان کنفرانس ضدایرانی توسط آمریکا پرداخت.

وی در توییتر نوشت: تصمیم لهستان برای ایجاد پایگاه نظامی ناتو موسوم به دژ ترامپ، انعقاد قرارداد ۷/ ۴ میلیارد دلاری جهت خرید سامانه دفاعی پاتریوت، جایگزینی واردات گاز طبیعی مایع از آمریکا به جای خرید گاز از روسیه در سال ۲۰۲۲، از جمله دلایل انتخاب لهستان به‌عنوان میزبان است.

نقشه‌های پمپئو و واکنش مقامات ایرانی

به گزارش اقتصادنیوز، «مایک پمپئو» وزیر امورخارجه آمریکا روز جمعه ۲۱ دی ماه اعلام کرد لهستان سیزدهم و چهاردهم ماه آینده میلادی میزبان نشستی علیه ایران خواهد بود. پمپئو در مصاحبه با شبکه «فاکس‌نیوز» با بیان اینکه واشنگتن تلاش می‌کند ده‌ها کشور از مناطق مختلف جهان را برای حضور در این نشست گردهم آورد، گفت که این همایش برای ارتقای ثبات، امنیت و آزادی در منطقه غرب آسیا و با هدف کاهش نفوذ منطقه‌ای ایران برگزار می‌شود.

پمپئو با اشاره به اینکه حکومت بشار اسد بخشی از مذاکرات این نشست خواهد بود، گفت: ما می‌خواهیم اطمینان حاصل کنیم زمانی که این مذاکره سیاسی شروع شود، همه گزینه‌ها روشن و قابل بحث باشند. او همچنین روسیه و ایران را «مجریان شرور خاورمیانه» خواند و گفت: امیدواریم آنها (ایران و روسیه) را همراه با حکومت (سوریه) و تمامی افراد ذی‌نفع در آنجا(سوریه) بر سر میز مذاکره بیاوریم تا درباره شکل ساختاری که سوریه پس از یک جنگ داخلی باید داشته باشد، گفت‌وگو کنند.

محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه ایران نیز به این تصمیم لهستان واکنش نشان داد و در صفحه توییترش نوشت: «جهت یادآوری به میزبان/ شرکت‌کنندگان همایش ضدایرانی: کسانی که در آخرین نمایش ضدایرانی آمریکا شرکت کردند یا مرده‌اند یا سیاه‌رو شده‌ یا به حاشیه رانده شده‌اند و ایران قوی‌تر از همیشه است. دولت لهستان نمی‌تواند این ننگ را پاک کند: درحالی‌که ایران لهستانی‌ها را در جنگ جهانی دوم نجات داد این کشور اکنون میزبان یک سیرک درمانده ضدایرانی شده است.»

سیدعباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امورخارجه ایران در واکنش به برنامه دولت لهستان برای میزبانی نشست ضدایرانی دولت «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا و کشورهایی که قصد شرکت در آن را دارند، با انتشار عکسی از قبرستان لهستانی‌ها در تهران در صفحه توییترش نوشت: «۱۸۹۲ لهستانی از ۱۹۴۲ تاکنون در قبرستان لهستانی‌ها در قلب تهران آرمیده‌اند.» او افزود: «بیش از یکصد هزار لهستانی پس از آزادی از اردوگاه‌های کار اجباری استالین از راه ایران بازگشتند. قبرستان‌ها در ایران بعداز ۳۰ سال قابل جایگزینی هستند، اما مردم تهران ۷۷ سال است که احترام میهمانان خودرا نگاه داشته‌اند.»

 علی شمخانی دبیر شورای‌عالی امنیت ملی نیز به این موضوع واکنش نشان داد. به گزارش «ایرنا» او در واکنش به برگزاری اجلاس ضد‌ایرانی در لهستان که از سوی وزیرخارجه آمریکا مطرح شده است، گفت: تبدیل «تحریم با حداکثر فشار» به «سمینار و کنگره» به معنای باختن قافیه است.

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه  رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، برگزاری اجلاس ضد‌ایرانی در لهستان را جنگی روانی دانست که می‌تواند به عرصه شکست آمریکایی‌ها تبدیل شود.

به گزارش خبرآنلاین حشمت‌الله فلاحت‌پیشه در اینباره گفت:  برگزاری اجلاس ضد‌ایرانی در لهستان اقدام انفعالی آمریکاست. فلاحت‌پیشه با تاکید بر اینکه اجلاس لهستان می‌تواند به صحنه شکست آمریکایی‌ها تبدیل شود، اظهار کرد: قطعا برگزاری این اجلاس از سوی سیاستمداران اروپایی و محافل سیاسی و رسانه‌ای آمریکا مورد انتقاد قرار خواهد گرفت، چون آمریکا با چنین اقداماتی تنها بی‌ثباتی در منطقه را دامن می‌زند. 

وی افزود: لهستان از کشورهای اروپایی و محل اقدامات اطلاعاتی و امنیتی آمریکا در زمان جنگ سرد بود و بعد از آن هم به پایگاه تبدیل شد. آمریکا از ضعف‌های چنین کشورهایی در عرصه بین‌المللی برای برگزاری چنین همایش‌هایی استفاده می‌کند.

فلاحت‌پیشه در ادامه تاکید کرد: لازم است ایران برخورد قاطعی با لهستان داشته باشد و این برخورد فراتر از گلایه ساده صورت گیرد.

وی معتقد است: آمریکایی‌ها تلاش می‌کنند با نشست ضدایرانی لهستان استیلای خود را بر اروپا نشان دهند که این اقدام شکستی برای اروپایی‌ها خواهد بود.

اسحاق جهانگیری   معاون اول رئیس‌جمهور با اشاره به شکست توطئه‌های آمریکا در جلوگیری از صدور نفت و واردات کالا به ایران‌ گفت: امروز آمریکایی‌ها در مواجهه با ملت ایران دچار گرفتاری شده‌اند و به معنای واقعی جنگ اقتصادی را علیه ملت ایران راه انداخته و هر تحریمی که می‌توانستند را اعمال کرده‌اند به‌گونه‌ای‌که بسیاری از شرکت‌هایی که قصد سرمایه‌گذاری در ایران را داشتند، تهدید و تطمیع کردند که نباید با ایران کار کنند.

او افزود: امروز آمریکایی‌ها از روی ناتوانی در یک کشور اروپایی همایشی با عنوان خاورمیانه و با تمرکز بر ایران راه انداخته‌اند تا شاید بتوانند ملت ایران را در برابر خواسته‌های خود تسلیم کنند اما باید بدانند که تنها راه نجات آنها بازگشت از مسیر اشتباهی است که تاکنون رفته‌اند.

گفتنی است، در اعتراض به کنفرانس ضدایرانی در ورشو، کاردار لهستان در تهران عصر روز شنبه به وزارت‌خارجه فراخوانده و به وی اعلام شد که در صورت عدم اقدام جبرانی فوری، تهران هم ناچار به اتخاذ اقدامات متقابل است. «مایک پمپئو» وزیر امورخارجه آمریکا روز جمعه ۲۱ دی ماه اعلام کرد لهستان سیزدهم و چهاردهم ماه آینده میلادی، (۲۴ و ۲۵ بهمن ماه) میزبان نشستی علیه ایران خواهد بود. مقامات ایران به این نشست ضدایرانی واکنش تندی نشان داده‌اند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید