واکنش دوباره پمپئو به پرتاب ماهواره ایرانی

کدخبر: ۲۶۲۸۵۱
اقتصادنیوز: وزیر خارجه آمریکا بار دیگر در اظهاراتی مداخله‌جویانه درباره کشورمان مدعی شد پرتاب ماهواره ایرانی به فضا تهدیدی برای اروپا و خاورمیانه است.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، خبرگزاری اسپوتنیک نوشت، مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا با اشاره به تلاش ایران برای پرتاب ماهواره به فضا مدعی شد که این موید آن است که این کشور به دنبال توسعه موشک‌هایی است که قادر به رسیدن به اروپا باشند.

وزیر خارجه آمریکا  اواخر شب گذشته در پیامی که در صفحه شخصی خود در توئیتر منتشر کرد، نوشت: ایران امروز با بی‌اعتنایی به جامعه بین‌المللی و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل یک ماهواره به فضا پرتاب کرد. این موضوع دوباره نشان می‌دهد که ایران در حال پیگیری افزایش قابلیت‌های موشکی خود است که اروپا و خاورمیانه را تهدید می‌کند.

 پیشتر در اوایل ژانویه وزیر خارجه آمریکا هشدار داده بود اگر ایران طی ماه‌های آتی به برنامه پرتاب ماهواره‌های خود به فضا ادامه دهد، با فشار دیپلماتیک و اقتصادی بیشتری روبرو خواهد شد. پمپئو حتی پیشتر نیز در ادعایی بی اساس اقدام ایران در پرتاب ماهواره به فضا، را نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل  دانسته و مدعی شده بود در واقع  برنامه ایران برای پرتاب ماهواره به فضا، پوششی برای ادامه آزمایش موشک‌های پیشرفته قادر به حمل کلاهک هسته‌ای است.

روزنامه نیویورک تایمز در واکنش به اظهارات پمپئو علیه برنامه فضایی ایران نوشت: «این اظهارات (مایک پمپئو) تعجب‌برانگیز است، زیرا ایران از سال ۲۰۰۵ تاکنون از  این برنامه فضایی خود بیشتر برای پرتاب ماهواره استفاده کرده است.»

وزیر خارجه آمریکا چندی پیش نیز در یک موضع گیری مداخله جویانه بار دیگر علیه برنامه فضایی ایران اظهارنظر کرد و گفت: ایران باید کار بر روی این ماهواره را متوقف کند. وزیر خارجه آمریکا در بیانیه‌ای با اشاره به طرح ایران برای پرتاب سه ماهواره به فضا ادعا کرد که چنین فعالیت‌هایی ثبات و امنیت بین‌الملل را به خطر می‌اندازد و آمریکا در قبال آن بیکار نخواهد نشست.

پمپئو در حالی برنامه فضایی ایران را نقض قطعنامه شورای امنیت می‌داند که در این قطعنامه از ایران خواسته شده روی موشک‌هایی که برای داشتن توانایی حمل کلاهک اتمی طراحی شده‌اند، کار نکند.

ایران اعلام کرده است که این ماهواره‌ها را به منظور ارتباطات مخابراتی مورد استفاده قرار خواهد داد. ایران اخیرا به پیشرفت‌های قابل توجهی در برنامه فضایی از جمله پرتاب ماهواره‌بر سیمرغ در ژوئیه سال ۲۰۱۷ دست یافته است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید