نظر شورای نگهبان درباره استانی شدن انتخابات چیست؟/ خباز: نگاه نمایندگان باید ملی باشد، نه منطقه‌ای

کدخبر: ۲۶۳۱۵۹
اقتصادنیوز: نماینده سابق مجلس گفت: طرح استانی شدن انتخابات چندین بار از سوی نمایندگان مجلس تصویب شده است اما شورای نگهبان با آن مخالفت کرده است.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خبرفوری، بعد از چند سال بازهم یک سال مانده به انتخابات مجلس شورای دوباره برخی از نمایندگان به سراغ بررسی مجدد طرح استانی شدن انتخابات در مجلس رفتند روندی که سبب شده است صدای برخی از همکاران آنها در انتخابات در مخالفت با این طرح بلند شود.

مخالفان طرح استانی شدن در مجلس شورای اسلامی تاکید دارند که استانی شدن انتخابات سبب توسعه شهرهای بزرگ می شود و شهرها و‌ روستاهای کوچک از مسیر پیشرفت و تحول دور می مانند روندی که از سوی موافقان استانی شدن انتخابات به شدت مورد نقد است و آنها بر این باورند که مجلس باید در جهت تقویت رویکردهای خود در حوزه قانونگذاری وارد عمل شود و نمایندگان از پرداختن به طرح ها و موضوعات ریز مبرا شوند و بیشتر رویکرد ملی داشته باشند تا منطقه ای.

باید منتظر بود و‌ دید که آیا طرح استانی شدن انتخابات بازهم به مانند ادوار گذشته در پیچ و خم نظرات متفاوت نمایندگان مجلس بدون تعیین و تکلیف باقی می ماند یا اینکه اصرار برخی نمایندگان تکلیف این طرح چندساله را روشن می کند.

***

در گفت و گو با محمدرضا خباز از نمایندگان سابق مجلس  و معاون سابق امور تقنینی دولت روحانی درباره زوایای این طرح سخن گفتیم.

متن این گفت و گو به شرح زیر است:

خباز درباره ارائه مجدد طرح استانی شدن انتخابات گفت: این طرح در چندین دوره مجلس یعنی از مجلس چهارم تا مجلس دهم مطرح شده و بعضا از سوی نمایندگان مجلس نیز تصویب شده است ولی شورای نگهبان آن را رد کرده است.

نمایندگان در شرایط فعلی نگاه ملی ندارند

وی با بیان اینکه این طرح موافقین و مخالفان خود را دارد، افزود: موافقین این طرح می گویند نمایندگان شهرهای کوچک به جای کارهای سرنوشت ساز و مهم مجبور هستند که در جهت پیگیر جزئی ترین امور حوزه های انتخابیه خود وارد عمل شوند روندی که آنها را از مسائل کلان و ملی کشور دور می کند.

این نماینده اسبق مجلس اظهار کرد: موافقان طرح استانی شدن انتخابات از جمله خود بنده بر این باور هستند که نگاه نماینده باید از توجه به یک حوزه کوچک یا شهرستان به نگاه ملی و استانی تبدیل شود.

خباز تصریح کرد: وقتی یک نماینده از یک استان در مجلس حضور داشته باشد قطعا از نظر توانمندی ها و مقبولیت دارای توانایی های بیشتری است و سطح مجلس از حالت کوچک به یک حالت مقتدرانه تبدیل می شود.

وی با اشاره به اینکه ما چه بخواهیم چه نخواهیم طی چند سال آینده قانون اساسی باید تغییر کند خاطرنشان کرد: رهبر انقلاب چند سال پیش در سخنان خود در جمع مردم کرمانشاه به این موضوع اشاره داشتند و درباره روند انتخابات رئیس جمهور توسط مجلس نیز نکاتی را مطرح کردند.

این نماینده سابق تاکید کرد: اگر قرار باشد روزی نمایندگان مجلس در کشورمان در انتخاب یکی از مهم ترین سمت های کشور یعنی رئیس جمهور نقش داشته باشند و در جهت ریل قانونگذاری دخالت کنند باید نوع نگاه و سطح آنها تغییر کند از این رو امیدوارم با تصویب این طرح در مجلس این بار شورای نگهبان نظر مساعدی درباره این طرح داشته باشد.

استانی شدن انتخابات شأن مجلس را بالا می برد

خباز گفت: بدون شک اگر شورای نگهبان با طرح استانی شدن انتخابات موافقت کند تحقق این موضوع یک گام به جلو در جهت پیشرفت قوه مقننه محسوب می شود و سبب ارتقای سطح مجلس خواهد شد.

وی اظهار کرد: طرح استانی شدن انتخابات سبب تقویت جایگاه احزاب در کشورمان خواهد شد و باعث می شود نمایندگانی وارد مجلس شوند که نگاه حزبی و ملی داشته باشند و رویکرد آنها از پرداختن به مسائلی چون گازرسانی، برق رسانی و موضوعاتی از این دست که تحقق آنها برعهده دولت است به سمت تصویب قوانین مهم در کشور پیش رود.

این نماینده اسبق مجلس تصریح کرد: برای بالا بردن تراز مجلس و اینکه قوه مقننه باید کارهای اساسی انجام دهد لازم است که انتخابات مجلس به صورت استانی برگزار شود.

خباز درباره طرح افزایش تعداد نمایندگان در مجلس خاطرنشان کرد: طبق اصل ۶۴ قانون اساسی دولت ها می توانند هر ۱۰ سال یکبار در جهت افزایش تعداد نمایندگان اقدام کند که متاسفانه برخلاف اینکه این طرح از سال ۶۸ تصویب شده است تنها یکی دوبار این موضوع اتفاق افتاده است که در این روند گاهی دولت ها به دلیل عدم ارائه تقاضا و گاهی مجلس به دلیل عدم بررسی آن مقصر بوده است و گرنه در شرایط فعلی باید تعداد نمایندگان بیش از ۳۱۰ نفر بود.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید