خاموشی عمدی اینترنت، مشکلی جهانی

کدخبر: ۲۶۳۲۳۵
​اقتصاد نیوز:در سال 2018 بیش از 188 بار اینترنت به‌طور عمد خاموش شد. این رقم در سال قبل از آن 108 بار به ثبت رسیده بود. خاموش‌سازی عمدی اینترنت تنها مشکل کشورهای آفریقایی نیست، بلکه به معضلی جهانی تبدیل‌شده است.
خاموشی عمدی اینترنت، مشکلی جهانی

به گزارش اقتصاد نیوز و به نقل از خبرآنلاین، وقتی پلیس هنگ‌کنگ در سال 2014 به‌سوی تظاهرات صلح‌جویانه شلیک کرده و با گاز اشک‌آور از دانشجویان پذیرایی کرد، تصاویر و ویدئوهای این تظاهرات بلافاصله در شبکه‌های اجتماعی منتشرشده و باعث شد تا صدها هزار نفر از مردم به خیابان‌ها بریزند.

جنبش معروف به «چتر» Umbrella Movement باعث اشغال بخش‌هایی از هنگ‌کنگ برای چندین ماه شد و مردم برخی از بزرگراه‌ها را بستند.

این هفته در حراره و سایر شهرهای زیمبابوه تظاهرات برپا شد، بلافاصله دسترسی به شبکه‌های اجتماعی قطع‌شده و مردم نتوانستند از واتس‌اَپ و ... استفاده کنند.

اینترنت

بیش از دو هفته است که مقامات جمهوری کنگو اینترنت را به‌عمد خاموش کرده تا نتایج انتخابات در این کشور دست‌کاری نشود.

هیچ نشانه‌ای از کاهش چنین تاکتیکی، یعنی خاموش‌سازی اینترنت، به چشم نمی‌خورد و اوضاع روزبه‌روز بدتر هم می‌شود.

در سه سال گذشته قطعی‌های عمدی اینترنت بیشتر از قبل شده و برای جلوگیری از توسعه اختلافات آنلاین ازاین روش استفاده می‌شود.

این هفته در زیمبابوه به دنبال افزایش قیمت سوخت و تظاهرات خیابانی، دولت دستور داد 3 روز اینترنت قطع شود.

بر اساس گزارش NetBlocks هزینه 3 روز خاموشی اینترنت و ضرری که به اقتصاد کشور بحران‌زده می‌زند، دست‌کم 17 میلیون دلار برآورد شده است.

با  ورود به 2019 پنج کشور سودان، بنگلادش، جمهوری کنگو، گابن و زیمبابوه اینترنت را به‌عمد قطع کردند.

مانند بسیاری از تاکتیک‌های سانسور، چین سردمدار قطعی عمدی اینترنت بوده و این روش را به متحدین خود نیز یاد داده و نرم‌افزارهای محدود سازی را در اختیار این کشورها نیز قرار داده است.

گفتنی است سانسور اینترنت در هند نیز رو به افزایش بوده و دولت برنامه خاصی برای آن تعریف کرده است.

در سایر نقاط دنیا نیز این قطعی عمدی دیده می‌شود. اسپانیا در کاتالونیا نیز از این رویه در برابر جدایی‌طلبان استفاده می‌کند. روسیه نیز تلگرام را به‌طور کامل فیلتر کرد و باعث شد تا مردم از فیلترشکن برای باز کردن این اپلیکیشن استفاده کنند.

در روسیه و چین استفاده از وی‌پی‌ان غیر قانونی بوده و برای خاطی، از جریمه تا زندان در نظر گرفته‌شده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک