چراغ سبز روسیه به آلمان

کدخبر: ۲۶۳۲۶۹
وزیر امور خارجه روسیه با اعلام اینکه پیشنهادهایی از طرف آلمان در مسائل مختلف از جمله کاهش تنش با اوکراین در تنگه کرچ دریافت کرده ایم، اعلام کرد که روسیه پیشنهاد آلمان را بررسی خواهد کرد.
چراغ سبز روسیه به آلمان

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، سرگئی لاوروف پس از دیدار با هایکو ماس همتای آلمانی خود در نشست خبری اعلام کرد: حادثه تنگه کرچ که به دستگیری 24 ملوان و توقیف سه شناور اوکراینی منجر شد در پی اقدامات تحریک آمیز کی یف بوجود آمد.

وی هدف مقامات غرب گرای کی یف را تبلیغاتی توصیف کرد و گفت که چند ماه دیگر انتخابات ریاست جمهوری در اوکراین برگزار می شود و مقامات فعلی برای پیروزی در انتخابات دست به چنین کارهایی می زنند.

لاوروف افزود: دولت اوکراین اعلام کرده است که می خواهد یک ناوگروه دیگر راهی تنگه کرچ کند و از کشورهای عضو ناتو نیز خواسته در این اقدام مشارکت کنند.

وی دولت اوکراین را متهم کرد که به تعهدات خود در چارچوب توافقنامه مینسک برای حل و فصل بحران در داخل این کشور عمل نمی کند و حتی به شهروندان اوکراینی حاضر در روسیه اجازه شرکت در انتخابات ریاست جمهوری نمی دهد.

لاوروف این را هم گفت که روسیه می تواند امنیت خود در تنگه کرچ را تامین کند و از آلمان می خواهد با توجه به عضویت غیردائمی در شورای امنیت، همکاری سودمندی با روسیه داشته باشد.

** گیر پدرسون به مسکو سفر می کند

لاوروف دربخش دیگری به بحران سوریه و تلاش های مشترک با آلمان برای حل و فصل آن اشاره کرد و گفت: گیر پدرسون نماینده جدید دبیر کل سازمان ملل در سوریه که جایگزین استفان دی میستورا شده است اول بهمن ماه به مسکو سفر می کند.

وزیر خارجه روسیه خاطرنشان کرد: موضع روسیه در مساله سوریه روشن است و ما سیاست های خود را (در مساله سوریه) با مشارکت سایر اعضای فرمت آستانه شامل ایران و ترکیه اجرا می کنیم.

وی این را نیز گفت که پدرسون در هفته گذشته به دمشق سفر کرد و انتظار می رود در دیدار مسکو نتایج خود از مذاکرات با طرف سوری را تشریح کند.

**ادامه فعالیت جبهه النصره در ادلب نگران کننده است

وزیر خارجه روسیه با اشاره به ادامه فعالیت گروه تروریستی جبهه النصره در منطقه امن ادلب، آن را بسیار نگران کننده خواند و گفت: فعالیت تروریست ها در این منطقه همچنان تهدید کننده است ازجمله پایگاه هوایی روسیه در حمیمم سوریه را تهدید می کند.

لاوروف افزود: تنها راه ممکن برای حل این مساله، تحویل منطقه ادلب به دولت سوریه و کنترل ارتش این کشور بر آن است.

وی ادامه داد: درباره منطقه التنف سوریه که تحت کنترل ارتش آمریکا قرار دارد نیز همین عقیده را داریم و معتقدیم که این منطقه نیز باید تحت کنترل ارتش سوریه باشد.

لاوروف خاطرنشان کرد که تروریست ها در منطقه تحت کنترل نیروهای آمریکایی در التنف آزادانه فعالیت می کنند و محموله های کمک های انسان دوستانه که به رقبان ارسال می شود را در اختیار می گیرند.

وی افزود: طرف آمریکایی از ما خواسته است که با سازمان ملل برای ارسال محموله دیگر کمک های انسانی به رقبان اقدام کنیم اما تا زمانی که در مورد کنترل محموله های انسانی تا اردوگاه به توافق نرسیم در این باره اقدام نخواهیم کرد.

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه تصریح کرد: تنها راه جلوگیری از جولان تروریست ها در سوریه، کنترل تمام مناطق این کشور توسط دولت سوریه است.

**آمریکا از پیمان موشکی خارج می شود 

وزیر امور خارجه روسیه در ادامه اظهار داشت که روسیه معتقد است که آمریکا تصمیم خود را برای خروج از پیمان منع موشک های هسته ای کوتاه و میان برد گرفته است.

وی یادآوری کرد: طرف آمریکایی در ماه نوامبر در مذاکره با طرف روسی گفت که تصمیم ترامپ برای خروج از پیمان موشکی قطعی است و قابل مذاکره نیست.

لاوروف افزود: با این حال آنها (مقامات کاخ سفید) در اظهارنظرهای عمومی از امکان مذاکره با روسیه حرف می زنند.

وی به مذاکرات هفته گذشته طرف های روسی و آمریکایی درباره پیمان موشکی در ژنو اشاره کرد و افزود: این مذاکرات به دلیل موضع گیری طرف آمریکایی بدون نتیجه پایان یافت. 

لاوروف افزود: دو سال بعد نیز باید درباره اعتبار قرارداد کاهش تسلیحات تهاجمی راهبردی مذاکره کنیم و اگر این قرارداد نیز به سرنوشت پیمان موشکی دچار شود، وضعیت سخت و دشواری برای امنیت راهبردی در جهان بوجود خواهد آمد.

وی تصریح کرد: روسیه می خواهد این پیمان حفظ شود و همان طور که پوتین گفته روسیه موشک های هوایی و زمینی (با برد کمتر از 500 و بیشتر از 5500 کیلومتر) در اختیار دارد که این پیمان را نقض نمی کند.

وی ادامه داد: اقدامات عملی ما پس از فسخ پیمان موشکی، به اقدامات کشورهایی بستگی خواهد داشت که این گونه تسلیحات را در اختیار دارند.

گفتنی است پیمان منع موشک های هسته ای کوتاه و میان برد هشتم ماه دسامبر سال 1987 ( 1366) بین میخائیل گورباچف آخرین رهبر اتحاد جماهیر شوروی و رونالد ریگان رئیس جمهوری وقت آمریکا امضا شد. 

براساس این پیمان، توسعه و کاربرد تمام موشک های هسته ای و غیر هسته ای کوتاه و میان برد به استثنای موشک های دریایی ممنوع شد. 

این پیمان نخستین قرارداد کنترل تسلیحات هسته ای موشکی راهبردی در جهان به حساب می آید که با توجه به اینکه در دوره جنگ سرد بین دو ابرقدرت (شوروی و آمریکا) امضا شده بود، از اهمیت بسیار بالا و حیاتی برخوردار شده است. 

تا سال 1991 (1370) حدود دو هزار و 700 موشک نابود شدند ضمن اینکه دو کشور اجازه بازرسی از تاسیسات یکدیگر را داشتند. 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید