عراق کانون توطئه چینی آمریکا علیه ایران نخواهد شد

کدخبر: ۲۶۳۳۴۲
اقتصادنیوز: رییس دفتر مجلس اعلا در تهران گفت: تاکید دولت جدید عراق و آقای عادل عبدالمهدی این است که عراق نباید تحت هیچ شرایطی صحنه تقابل و توطئه‌ای علیه جمهوری اسلامی ایران باشد در کانون توطئه های آمریکا قرار گرفته است.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، سفر پنج روزه محمد جواد ظریف به عراق از دید ناظران مسائل منطقه سفر بسیار مهم ارزیابی می شود این سفر در حالی انجام شد که عراق در روزها و هفته های اخیر کانون رایزنی های دیپلماتیک شده است.

چند روز قبل از سفر ظریف به عراق، مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا در چهارچوب سفر منطقه ای خود به این کشور رفته بود. لودریان وزیر خارجه فرانسه و همچنین پادشاه اردن هم هفته گذشته و همزمان با ظریف راهی عراق شدند تا گفت و گوها و رایزنی هایی با مقامات بغداد داشته باشند. این سفرها از جهتی نیز حاکی از این است که عراق پس از یک دوره مبارزه با تروریسم و فائق آمدن بر این پدیده و همچنین شکل گیری دولت جدید در مدار ثبات سیاسی قرار گرفته و انتظار می رود نقش و تاثیرگذاری خود را در تحولات منطقه ای داشته باشد.

در همین خصوص «ماجد غماس» سفر پنج روزه وزیر خارجه جمهوری اسلامی به عراق را سفری بسیار مهم عنوان کرد که در برهه بسیار حساسی انجام شد.

وی افزود: از لحاظ سیاسی و منطقه‌ای تحرکات مشکوک و غیرمأنوس آمریکا و شرکای آن در منطقه در جهت انزوای ایران و محور مقاومت و زمینه چینی برای ضربه زدن به این محور مقدس در حال اجراست.

رییس دفتر مجلس اعلای انقلاب اسلامی عراق یادآورشد: در این برهه حساس لازم است وحدت رویه در سیاست های منطقه ای و در جهت جلوگیری از هر گونه دخالت خارجی و نظام های سلطه در منطقه شکل بگیرد و از این جهت این سفر بسیار مهم بود.

وی اظهارداشت: دیدارهای مفصلی که ایشان با سران سه قوه ، وزیر خارجه عراق و همچنین با سران فراکسیون ها که تاثیر بسیارعمیقی در روند سیاسی عراق دارند هم از نکات بسیار مهم در این سفر بود.

غماس سفر وزیر امور خارجه به اربیل و اقلیم کردستان عراق را ' در چارچوب وحدت عراق ' ارزیابی کرد و افزود: در حال حاضر به لحاظ اقتصادی سفر وزیر امور خارجه به عراق اهمیت ویژه ای یافته است و لازم است جمهوری اسلامی ایران روابط اقتصادی خود را با عراق مستحکم تر از قبل کرده و مشکلاتی که دشمنان به دنبال آن هستند را نقش برآب کند. از این جهت همراهی هیئت بزرگی از بازرگانان، تجار و روسای نهادهای اقتصادی با ایشان و حضور ایشان در نشست های اقتصادی بسیار حائز اهمیت است.

وی با اشاره به تقابل دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران و محور مقاومت با دشمنان و اذناب آنها اظهار داشت: شاهد هستیم که تلاش هایی برای دور کردن عراق از محور مقاومت در حال اجراست ولی با توجه به نقش عناصری همچون گروههای مقاومت که بر ضد داعش پیروز شد و همچنین جایگاه مرجعیت دینی این خواب دشمنان تعبیر نخواهد شد و با توجه به روند سیاسی در عراق و تشکیل دولت جدیدی خللی در محور مقاومت ایجاد نخواهد شد.

رییس دفتر مجلس اعلا در تهران درباره دیدار وزیرامور خارجه و ایادعلاوی اظهارداشت: این دیدار در چارچوب دیدار با فراکسیون اصلاح که آقای ایاد علاوی عضو آن است و در دفتر آقای عمار حکیم انجام شد و ما فی‌نفسه این دیدار را بسیار مثبت ارزیابی می کنیم.

غماس افزود:آقای علاوی تاکنون دیدارهایی این چنین با مقامات تراز اول جمهوری اسلامی ایران نداشته و این مسئله حائز اهمیت است که احتمال تغییرات در نقطه نظرات و نزدیک شدن دیدگاههای ظرفین به یکدیگر وجود دارد اما انجام چنین دیداری به نفع دو کشور است.

وی در پاسخ به سوالی درباره تلاشهای دولت آمریکا برای فشار بر ایران از طریق همسایگان ایران اظهارداشت: تاکید هیئت حاکمه جدید عراق و آقای عادل عبدالمهدی این است که عراق نباید تحت هیچ شرایطی صحنه تقابل و توطئه‌ای علیه هیچ کشوری در منطقه باشد و این اشاره به جمهوری اسلامی ایران است که در کانون توطئه های آمریکا قرار گرفته است.

این فعال سیاسی عراقی با اشاره به اذعان آمریکایی ها بر موضع صریح و شفاف عراق در قبال ایران اضافه کرد: آمریکا سعی می کند نقاط قوت عراق یعنی حشد الشعبی و گروه‌های سیاسی مقاومت را محاصره‌ کند که تاکنون با شجاعت مسئولان عراقی موفق نشده است. مسائل دیگر هم وجود دارد که نشان دهنده عزم دولت عراق برای جلوگیری از هرگونه گزندی به کشورهای همجوار مخصوصاً جمهوری اسلامی ایران است.

وی همچنین درباره مراودات تجاری و اقتصادی ایران و عراق اظهار داشت: روابط تجاری و اقتصادی ایران و عراق از مسائل مورد اختلاف عراق و آمریکا هست. آمریکایی ها سعی کردند عراق را متقاعد کنند که همکاری ها را در بخشهای اقتصادی از جمله برق و گاز قطع کند ولی تاکنون عراق قبول نکرده است.

ماجد غماس در عین حال گفت: اگرچه برخی مسائل و مشکلات بانکی بویژ با توجه به نقش دلار وجود دارد که عراق در حال حاضر نمی تواند نقشی در آن داشته باشد اما در نهایت نظر دولت عراق که برگرفته از دیدگاه مردم این کشور است، این است که نباید هیچ اقدام ایذایی علیه جمهوری اسلامی ایران از عراق انجام شود.

رییس دفتر مجلس اعلا در تهران با تاکید بر ادامه برگزاری نشست های اقتصادی بین فعالان تجاری و اقتصادی دو کشور گفت: در مسائل اقتصادی طبیعتا سعی شده وخواهد شد در آینده این دیدارها و نشست ها ادامه داشته باشد و معوقات و مشکلاتی که به هر دلیل به وجود آمده است، اینها را حل کنند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید