چینی ها این بار قصد سفر به مریخ را دارند

کدخبر: ۲۶۳۵۱۰
​اقتصاد نیوز:چینی ها پس از سفر به نیمه تاریک ماه با ماه نورد چانگ ای ۴، قصد دارند سال آینده فضاپیمای ساخت کشور خودشان را به سیاره مریخ اعزام کرده و بر روی این سیاره فرود بیایند.
چینی ها این بار قصد سفر به مریخ را دارند

به گزارش اقتصاد نیوز و به نقل از گجت نیوز، به نظر می رسد چینی ها قصد ندارند از برنامه پیشرفته فضایی خود دست بکشند و پس از سفری موفقیت آمیز به نیمه تاریک ماه، این بار عزم خود را جزم کرده اند تا برای سال آینده سفری به مریخ داشته باشند.

جالب اینکه سفر چینی ها به مریخ رفت و برگشتی خواهد بود، که این خود بر پیچیدگی های این سفر می افزاید. در واقع سازمان فضایی چین می خواهد به جهانیان نشان دهد که قادرند با فناوری ساخت کشور خود بر روی سیاره همسایه فرود آمده، نمونه برداری کرده و نمونه ها را به زمین باز گردانند.

و نمونه ها را به زمین باز گردانند.

مریخ

همانطور که قبلا تصریح شد، چین با ماه نورد چانگ ای ۴ گامی بزرگ در موفقیت های فضایی برداشته است و قرار است این موفقیت با چانگ ای ۵ تکرار شده و این ماه نورد به نمونه برداری خود از روی ماه پرداخته و آنها را به زمین بازگرداند. همین موضوع باعث شده تا چینی ها درصدد تکرار این تجربه بر روی سیاره سرخ باشند.

در واقع قصد چینی ها محقق ساختن یک ماموریت روباتیک در اواسط سال ۲۰۲۰ و فرود بر روی سیاره همسایه در ۲۰۲۱ هستند. اگر چین موفق به فرود کامل بر روی سیاره سرخ در سال ۲۰۲۱ شود می توان امیدوار بود در سال ۲۰۳۰ این مریخ نورد چینی با نمونه خاک و سنگ مریخی به زمین باز گردد.

چین در پایان سال جاری میلادی قصد دارد در ابتدا سفر دیگری به ماه داشته باشد. این بار نوبت به ماه نورد چانگ ای ۵ است تا ماموریت خود را انجام دهد. هدف این ماه نورد نمونه برداری از روی ماه و برگرداندن آن به زمین است. اهداف فرعی نیز توسط این ماه نورد دنبال می شوند که می توان به یافتن بهترین سایت برای فرود انسان بر روی ماه و ایجاد یک پایگاه انسانی بر روی آن اشاره کرد.

عزم راسخ چین برای سفر به مریخ

با این وجود چینی ها به ماه بسنده نکرده و این بار قصد سفر به سیاره سرخ را دارند. این مریخ نورد چینی HX-1 نام دارد که پس از قرار گرفتن در مدار سیاره بر روی آن فرود آمده، حرکت کرده و به جستجوی بر روی سطح سیاره سرخ خواهد پرداخت. جستجو و تحقیق در خصوص توپوگرافی، ویژگی های جغرافیایی، ساختار داخلی، اتمسفر، یونسفر و آب و هوای مریخ  از جمله اهداف این مریخ نورد است.

مریخ

پس از فرود آمدن بر روی سیاره، این مریخ نورد به مانند چانگ ای ۴ ماموریت پیمایش سطح را آغاز خواهد کرد. این ربات پیشرفته با انرژی خورشیدی کار می کند و دارای ۶ چرخ خواهد بود و با راداری که به آن مجهز است قادر می باشد تا ساختار داخلی سیاره را کاوش کند و در صورت وجود سفرهای آب زیر مریخی آنها را کشف نماید. همچنین چینی ها امید زیادی دارند تا این مریخ نورد به آنها در خصوص وجود یا عدم وجود حیات در دوران باستانی و حال بر روی سیاره کمک کند.

برخی از محققان معتقدند که حوزچه های واحه ای مریخ بهترین مکان برای کاوش و یافتن بقایای فسیلی حیات باستانی هستند. اما فراموش نکنیم که ورود به جو مریخ و فرود آمدن بر روی سیاره بسیاری چالشی خواهد بود، زیرا درحدود یک سوم سفرهایی که توسط روسیه، چین و اروپا به این سیاره صورت گرفته با شکست همراه بوده است.

قرار است مریخ نورد چینی در جولای یا آگوست سال ۲۰۲۰ به مریخ پرتاب شود. در این زمان فاصله بین مریخ و زمین به حداقل می رسد و میزان سوخت مورد نیاز نیز در پایین ترین سطح خود خواهد بود.

مریخ

شایان ذکر است چندی پیش ناسا با فرودگر اینسایت موفق شد تا بر روی مریخ فرود بیاید. هدف اصلی اینسایت نیز بررسی ساختارهای داخلی مریخ است. چینی ها قبلا با روس ها در زمینه پرتاب ماهواره مریخی موسوم به یینگهو ۱ همکاری داشته اند که ماموریت موفقیت آمیزی نبوده است.

اگر چین در ماموریت جدید خود  موفق شود، سومین کشوری است که قادر به لمس سطح سیاره شده است. اتمسفر مریخ به قدری چگالی دارد که بتواند یک فضاپیما را به راحتی به آتش بکشد و لذا نیمی از تلاش ها برای لمس مریخ ناموفق خواهد بود و چینی ها باید این فاکتور را مد نظر داشته باشند.

یکی از تلاش های ناموفق برای فرود بر روی این سیاره متعلق به کاوشگر اروپایی موسوم به شیاپاره لی بود که روشن شدن بی موقع راکت آن باعث شد تا از فاصله ای دور و با سرعت به سمت سیاره سقوط کرده و در نهایت منفجر شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید