3 فریم از سال رویایی بیرانوند

کدخبر: ۲۶۳۸۷۸
​اقتصاد نیوز:در این سال‌ها درون دروازه تیم ملی دروازه‌بانی نداشتیم که پنالتی بهترین بازیکن دنیا را مهار کند، با مهارهایش سرنوشت مسابقه را به تنهایی عوض کند، در دو تورنمت مختلف برای ایران پنالتی مهار کند، در 16 تا از 19 بازی ملی‌اش گلی نخورد، با پرتاب دست‌هایش سوژه رسانه‌های مختلف شود و اعتماد به نفس‌اش به قدری زیادی شود که برای از پیش‌روی برداشتن هیچ مهاجمی هراسی نداشته باشد.
3 فریم از سال رویایی بیرانوند

به گزارش اقتصاد نیوز و به نقل از سایت نود، درخشش بیرانوند در سال 97 انتهایی ندارد. سالی که برای او با قهرمانی پرسپولیس شروع شد. قهرمانی‌ای که درخشش‌های بیرانوند در آن سهم پررنگی داشت. بیرانوند در 27 مسابقه‌ای که فصل قبل درون دروازه پرسپولیس قرار گرفت 17 کلین‌شیت کرد و فقط 11 گل خورد. آماری که شماره یک تیم ملی را برای او نگه‌داشت. بیرانوند با همین نمایش کم‌نقص‌ با تیم ملی راهی جام جهانی و جام ملت‌های آسیا شد. نمایش‌های فوق‌العاده او در لباس تیم ملی، آمار عجیب و باورنکردنی 16 کلین‌شیت در 19 مسابقه رسمی تیم ملی را ثبت کرد. یعنی به غیر از سوریه، پرتغال و اسپانیا هنوز هیچ کشوری موفق نشده در مسابقات رسمی دروازه بیرانوند را باز کند. آن هم در شرایطی که بازی با سوریه، برای شاگردان کی‌روش یک دیدار تشریفاتی بود، پرتغال با سوپرگلِ کوارشما دروازه علیرضا را باز کرد و گل اسپانیا هم که اتفاقی دفع توپِ رضاییان به پای کاستا برخورد کرد و شوتی برای آن گل زده نشده بود. بیرانوند در این مسیر چند فریم به یادماندنی هم رقم زد تا نام خودش را در تاریخ فوتبال ایران ثبت کند.

کریستیانو رونالدو و پنالتیِ معروف

کریِ بیرانوند در برنامه نود برای کریس‌رونالدو حسابی گل کرده بود. از شانس او، در بازی سرنوشت‌ساز مقابل پرتغال، رونالدو صاحب پنالتی شد و نبرد یک مقابل یکی با بیرانوند داشت. علیرضا بیرانوند ولی همه را غافلگیر کرد و ضربه پنالتی رونالدو را مهار کرد. توپی که شانس بازگشت به بازی و حتی جام را به ایران داد. ایران در ادامه گل تساوی را به حریف زد و اگر ضربه بغل پای طارمی در آخرین ثانیه بازی گل می‌شد، ایران حتی می‌توانست به جای این تیم صعود کند.

حسرت ژاوی و صعود به فینال لیگ قهرمانان آسیا

دقیقه 86 بازی با السد بود. توپ روی سر ژاوی فرود آمد و همه قلب‌ها ایستاد. نگاه‌ها خیره به تور دروازه شد، ولی بیرانوند قبل از تور، توپ را لمس کرد. بیرو با سوپرسیوی تماشایی، ضربه سر ژاوی که به کنج دروازه می‌رفت را دفع کرد. مهار توپی که باعث شد پرسپولیس گل دوم را از السد نخورد و راهی فینال لیگ قهرمانان آسیا شود.

اولین دروازه‌بان تاریخ با 2 مهار پنالتی!

بیرانوند در اولین تجربه جام جهانی‌اش موفق شده بود دومین کلین‌شیت تاریخ فوتبال ایران در این رقابت‌ها را به نام خودش ثبت کند. کار بزرگی که پیش از او فقط علیرضا حقیقی موفق به انجامش شده بود. با این تفاوت که حقیقی برای ثبت کلین‌شیت، مهارِ ویژه‌ای نداشت و در گل نخوردن تیم ملی مقابل نیجریه، سهم دفاعِ تیمی و تاکتیک مناسب پررنگ‌تر از همه بود. بیرانوند ولی برای کلین‌شیت در جام جهانی، نقش پررنگی داشت. تفاوت بعدی بیرانوند و حقیقی به ضربات پنالتی مربوط می‌شود. حقیقی در بازی 4 سال قبل مقابل عراق فقط یک پنالتی از مجموع 9 پنالتی عراقی‌ها را مهار کرده بود. بیرانوند ولی بعد از مهار پنالتی کریستیانو رونالدو در جام ملت‌ها هم این توانایی‌اش را به رخ کشید تا اولین دروازه‌بان تاریخ ایران شود که در دو تورنمنت مختلف، برای ایران پنالتی مهار می‌کند. در دقیقه یک از اولین بازی حذفی تیم ملی در جام ملت‌های 2019 مجید حسینی یک پنالتی تقدیم عمانی‌ها کرد. پنالتی‌ای که اگر بیرانوند مهار نمی‌کرد، شاید حالا بازیکنان تیم ملی هم در راه بازگشت به ایران بودند. شماره یک تیم ملی باز هم به تنهایی سرنوشت مسابقه را رقم زد و ایران را در جام نگه‌داشت.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید