شایعه استعفای دسته جمعی وزرا/ یک سناریوی دیگر علیه دولت

کدخبر: ۲۶۴۰۲۱
اقتصادنیوز: روزنامه آفتاب یزد نوشت: امروز جامعه ایران به ویژه دهک‌های پایین و آسیب‌پذیر جامعه روزهای بسیار سختی را پشت سر می‌گذارند.

به گزارش اقتصادنیوز، این روزنامه در ادامه نوشت: در چنین شرایطی انتظار می‌رود که همه در کنار یکدیگر باشند و مسئولان به دنبال راهی برای خروج از این شرایط و کاهش فشارهای ناشی از تحریم و مشکلات اقتصادی باشند، اما مخالفان همچنان در حال دسیسه چینی علیه دولت هستند. آنها پس از آن همه سناریو علیه دولت طی سال‌ها و ماه‌های گذشته این روزها به شایعه‌سازی روی آوردند و مدعی‌اند که وزرای روحانی به دنبال استعفای دسته جمعی هستند!»

سناریوهای سریالی تندروها علیه دولت

تندروها طی سالهای گذشته همه تلاش خود را برای ناکام کردن دولت حسن روحانی به کار بردند. در واقع همان مخالفانی که در دولت یازدهم علیرغم همه تخریب ها، دروغ و تحریف هایشان بازهم نتوانستند به اهداف خود علیه دولت دست یابند. از این رو، با بهم خوردن معادلاتشان در انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم و شکست در برابر حسن روحانی و اصلاح‌طلبان با یکدیگر هم قسم شدند که همان روش چهار سال گذشته را برای شکست دولت تدبیر در پیش بگیرند.

آنها با یکدیگرهم پیمان شده بودند که اجازه ندهند حتی یک آب خوش از گلوی دولت پایین برود. از این رو، سناریوهای متعددی را برای تخریب و سپس شکست دولت طراحی کردند. سناریوهایی چون شایعه‌سازی برای استیضاح روحانی، طرح سوال از رئیس‌جمهور و وزرا، اختلال در بازار ارز در خردادماه اخیر و... را علیه دولت طراحی کردند اما با این همه بازهم در پیشبرد مقاصد خود ناکام ماندند. به همین دلیل پس از اینکه آمریکا از برجام خارج شد، با آسودگی خیال از خروج ایالات متحده از برنامه جامع اقدام مشترک، سناریوی مخالفت با لوایح چهارگانه دولت را در پیش گرفتند.

آنها برای اینکه «سی.اف.تی» به تصویب نرسد دست به هر کاری زدند و حتی این لایحه مهم را ضد منافع ملی و استعماری خواندند. مخالفان به هرحربه و ابزاری از جمله پیامک‌های سازمان یافته حاوی تهدید و توهین، درگیری فیزیکی و لفاظی، و... متوسل شدند تا مانع تصویب «سی.اف.تی» و پالرمو در مجلس شوند که در نهایت علیرغم همه کارشکنی‌های مخالفان دولایحه مهم دولت در مجلس تصویب شد و طی هفته‌های اخیر پس از دردسرها و سناریوهای فراوان برای بررسی به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارسال گردید. با این همه مخالفان بازهم از همه ابزار و توانشان بهره بردند تا این دو لایحه مهم در مجمع مورد بررسی قرار نگیرد و در نهایت تعیین تکلیف نشود؛ تلاشی که همچنان تا به امروز ادامه دارد.

اکنون سناریوی ورشکستگی دولت

تندروها پس از اینکه نتوانستند نقشه استیضاح حسن روحانی را پیش ببرند و در تحقق آن ناکام ماندند، بازهم بیکار ننشستند و در فضای مجازی و رسانه‌های خود، دولت را بزدل، ترسو و ورشکسته خواندند تا از این طریق افکارعمومی را نسبت به رئیس‌جمهور ناامید سازند. در واقع تا حدی هم در پیشبرد اهداف خود موفق شدند. با این همه برنامه‌های کژاندیشانه مخالفان تنها به این سناریوها ختم نگردید بلکه آنها تا سر حد تنزل محبوبیت روحانی و نومیدی محض افکارعمومی از او، پیش رفتند. این جریان پا به پای براندازان در فضای مجازی شرایطی را رقم زدند که رای دهندگان به حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری 96 از شرکت در انتخابات و رای به روحانی پشیمان شوند و امروز حتی برای شرکت در انتخابات 98 و 1400 هم مردد باشند.

یک شایعه عجیب درباره دولت

تندروها حتی لحظه‌ای هم دست از دردسرسازی و توطئه علیه دولت بر نمی‌دارند. این جریان پس از این همه سناریو علیه دولت، طی روزهای اخیر شایعه کردند که وزرای روحانی به دنبال استعفای دسته جمعی هستند! بر این اساس، علیرضا رحیمی، عضو هیئت رئیسه‌ مجلس شورای اسلامی در توییتر خود با این مضمون نوشت: «تعدادی از وزیران طی نامه‌ای درخواست تسریع در بررسی سی.اف.تی و پالرمو توسط مجمع تشخیص مصلحت، کرده‌اند. ‌عضو جبهه پایداری در کمیسیون امنیت ملی در تحریفی آشکار، این نامه مشفقانه را تعبیر به تهدید به استعفای دسته‌جمعی از کابینه کرده است.»

بنابراین اگر علیرضا رحیمی روز گذشته طی توئیتری پرده از این نقشه برنمی‌داشت، افکارعمومی باید به طورقطع در انتظار دسیسه دیگر علیه دولت در رسانه‌های شخصی‌شان می‌بودند.

اما تفاوت تندروها با براندازان

اقدامات تندروها طی سالهای گذشته به ویژه در ماه‌های اخیر نشان داد که آنها برای رسیدن به اهداف خود و تخریب هر چه بیشتر دولت از هیچ امری فروگذار نیستند تا آنجا که به بهانه تخریب دولت تا زیرسوال بردن نظام هم پیش می‌روند. بنابراین پس از این همه، امروز این پرسش ایجاد می‌شود که به راستی اقدامات تندروها چه تفاوتی با براندازان دارد؟! همان جریانی که تصویب «سی.اف.تی» را بدتر از کاپیتولاسیون و خیانت به خون شهدا می‌دانند و بدون آنکه به مصالح نظام وعواقب اقدامات خود بیاندیشند دست به هر اقدامات مخربانه‌ای می‌زنند تا به هر ترتیب روحانی را از سر راه خود بردارند، امروز این جریان با زیر سوال بردن نظام در همان مسیری قدم می‌گذارند که براندازان به دنبال آن هستند.

آیا این بدین مفهوم نیست که هر دو جریان یک هدف و آن‌هم براندازی را دنبال می‌کنند؟! بدون تردید چیزی جز این نیست و اقدامات تندروها همان مسیری است که براندازان دنبال می‌کنند و خواهان آن هستند. هر چند اقدام این گروه با تذکر و هشدار و رهنمودهای علمای معظم و دلسوزان نظام فرق می‌کند و هشدار دلسوزان را دولت و تصویب‌کنندگان این لوایح باید مدنظر قرار دهند که تاکنون قانون نیز چنین بوده است.

این سناریوها به سود کیست؟!

تندروها در حالی به دنبال شکست و از سر راه برداشتن دولت حسن روحانی هستند و درصددند که دولتش را ورشکسته بخوانند که لحظه‌ای هم به این مسئله نمی‌اندیشند که عزل رئیس‌جمهور و ناکامی دولت به مصلحت کشورنیست و می‌تواند شرایط را پیچیده تر از روند کنونی سازد و وضعیت را به نفع مخالفان در خارج از کشور پیش براند. چراکه سناریوها برای به گوشه رینگ بردن دولت، همان بازی‌ای است که مخالفان ایران در خارج از کشور در سر می‌پرورانند.

این سناریوها بیش از آنکه به سود نظام و مردم ایران باشد بیشتر مخالفان در خارج از کشور را منتفع می‌سازد. علاوه بر این، مخالفان دولت بر این تصورند که با بازی علیه روحانی می‌توانند اعتماد و نظرافکار عمومی را در انتخابات آتی جلب کنندو انتخابات را به سود خود رقم بزنند. این در حالی است که تجربه انتخابات ریاست جمهوری و مجلس اخیر نشان داد که افکار عمومی کمترین اقبالی هم به آنها ندارند.

ضرورت در نظر گرفتن مصالح ملی

فارغ از همه سناریوهایی که تندروها علیه دولت روحانی در پیش گرفتند و در کنارعملکرد دولت و بازگشت تحریم‌های آمریکا، با عملکرد خود وضعیت ناخوشایندی برای جامعه ایران ایجاد کردند باید اذعان داشت که هنوز هم برای مصلحت اندیشی و جبران برخی از اقدامات دیر نیست.

چراکه روز گذشته یک اقتصاددان خبر داد: به دلیل نپیوستن ایران به « اف.ای.تی.اف» کارمند بانک چینی از تبدیل کردن ۲۰۰ دلار به پول تایوان خودداری کرد. او افزود: « وقتی برای تبدیل دلار به پول‌ها مراجعه کردیم، کارمند بانک با دیدن پاسپورت ایرانی از فروش ارز خودداری کرد. مرتب با همکارش به زبان چینی کلمه ایران را تکرار می‌کرد. در نهایت گفت کامپیوتر من خراب است و نمی‌توانم سرویس ارائه کنم.»

بنابراین اگرچه اروپا به تعهداتش آنطور که باید در برجام عمل نکرد و گرچه همچنان سرنوشت «اس. پی. وی» در هاله‌ای از ابهام قرار دارد اما با این همه در شرایط کنونی منافع کشور در تصویب «سی.اف.تی» و «پالرمو» است. چراکه پیش تر محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه در جلسه علنی مجلس خطاب به نماینده‌ها به ویژه مخالفان گفت: «نه بنده و نه آقای رئیس‌جمهور نمی‌توانیم تضمین دهیم که با پیوستن به لایحه حمایت مالی از تروریسم مشکلاتمان حل خواهد شد، اما می‌توانیم تضمین بدهیم که با نپیوستن به این لایحه آمریکا بهانه مهمی را برای افزایش مشکلات ما پیدا خواهد کرد. وقتی با چینی‌ها صحبت می‌کنیم، آنها که نیات استکباری با ایران ندارند و از نظر مواضع بین‌المللی شبیه جمهوری اسلامی است و شریک تجاری ایران است و همچنین با روسیه که شریک راهبردی ما است، اما رئیس بانک مرکزی روسیه سه روز پیش به آقای همتی گفته است که بدون «اف.ای.تی.افـ» نمی‌توانیم کار شما را انجام دهیم. چینی‌ها بارها به ما گفته‌اند که بدون «اف.ای.تی.افـ» نمی‌توانیم با شما همکاری کنیم. نگویید به من تضمین بده اگر«اف.ای.تی.افـ» را امضا کردیم و این کنوانسیون را پذیرفتیم و اگر شرایط «اف.ای.تی.اف» را انجام دادیم، آن وقت همه این مشکلات حل می‌شود، نه! آن وقت یکی از مهم‌ترین بهانه‌ها برداشته می‌شود که دیگر نمی‌توانند با بهانه‌گیری جلو کارهای جمهوری اسلامی را بگیرند.»

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید