رونمایی مرکل و مکرون از طرح «ارتش اروپایی»؛

شکاف در اتحاد اروپا و آمریکا کلید خورد

کدخبر: ۲۶۴۰۶۹
اقتصادنیوز؛ «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه و « آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان ضمن امضای پیمان همکاری مشترک، از تشکیل ارتش اروپایی حمایت کردند.
شکاف در اتحاد اروپا و آمریکا کلید خورد

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس؛ «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه و « آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان امروز سه‌شنبه در شهر «آخن» آلمان حاضر شدند تا توافق جدیدی را به منظور همکاری فرانسه و آلمان امضا کنند.

مرکل در جریان این مراسم که با حضور دیگر مقامات اروپایی از جمله «ژان کلود یونکر» و «دونالد توسک» رئیس کمیسیون اروپا و رئیس شورای اروپا برگزار شد، گفت: «امروز روز مهمی در دوستی آلمان و فرانسه است.در توافق آخن ما همکاری میان دو کشور را تجدید خواهیم کرد و امیدواریم که بتوانیم شانه به شانه و در کنار هم به مسایل مهم بپردازیم. ما شهر آخن را انتخاب کردیم چرا که اینجا محل اصلی اقامت شارلمانی است که ما (آلمانی‌ها) به آن کارل کبیر و پدر اروپا می‌گوییم...ما  پیمان آخن را ۵۶ سال پس از پیمان الیزه امضا کردیم و چارچوبی را برای همکاری آتی ما مشخص می‌کند.»

وی در ادامه با اشاره به جنگ‌هایی که در اروپا رخ داده‌اند به مقاماتی از جمله  شارل دوگل»  رئیس‌جمهور وقت فرانسه و «کنراد آدناور» صدراعظم وقت آلمان اشاره کرد که در ادوار گذشته در ایجاد پیمان الیزه و یا تحکیم روابط آلمان و فرانسه نقش داشته‌اند. مرکل دوستی میان آلمان و فرانسه را رابطه‌ای بی‌همتا توصیف کرد و وجود چنین رابطه نزدیکی را لازمه امضای پیمان جدید آخن دانست.

صدراعظم آلمان در ادامه به سخنان ماکرون که سال ۲۰۱۷ در دانشگاه «سوربن» در این زمینه ایراد شده بود اشاره کرد و گفت: «ما در دوران خاصی به سر می‌بریم. بنابراین به تصمیم‌ها و پیام‌های روشنی نیاز داریم تا بتوانیم به سمت جلو حرکت کنیم.»

مرکل با غیرقابل مقایسه خواندن اروپای امروز با اروپای سال ۱۹۶۳، ضمن اشاره به چالش‌های کنونی که اروپا با آنها مواجه است، به موضوع خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا (برگزیت) هم اشاره کرد.

وی در بخش دیگری از سخنانش به موضوع دفاع و مسایلی دفاعی مشترک هم پرداخت و بر لزوم صنعت دفاعی فرهنگ دفاعی مشترک، خط مشی مشترک و سیاست مشترک در صادرات تسلیحات تاکید کرد. تشکیل ارتش اروپایی از دیگر مواردی بود که صدراعظم آلمان آن را مهم دانست. وی تحقق این موارد را تنها در صورتی امکان پذیر دانست که میان کشورها هماهنگی باشد.

صدراعظم آلمان گفت: «این پیمان به آینده، فرهنگ، آموزش و پویایی و توسعه پایدار در آب و هوا و اقتصاد مربوط است... ما امیدواریم که بتوانیم بازار واحد اروپا را محقق کنیم...ما باید بدانیم که این (پیمان) پایان کار ما نیست بلکه باید هر روز روی آن کار کنیم.»

 ماکرون هم ضمن خطاب قرار دادن مهمانان حاضر در این مراسم گفت : «زمانی که شارل دوگل و کنراد ادناور در سال 1963 پیمان الیزه را امضا کردند، صلح میان دو کشور را تائید کردند. آنها بر خلاف هر آنچیزی عمل کردند که به اختلاف منجر می‌شد.امروز هم این صلح تحکیم شد.»

وی با اشاره به اینکه از آن زمان دو کشور از تاریخ آموخته‌اند گفت و از همین رو دوستی میان دو کشور قوی‌تر شده است.ماکرون همچنین مراتب قدردانی کشورش را  از سیاستمدارانی که  پله به پله در توسعه رابطه میان دو کشور اقدام کرده‌اند، ابراز کرد.

ماکرون همچنین گفت که آدناور و دوگل (اگر امروز بودند) از اینکه با گذشت 63 سال پیمانی در اتحاد اروپا منعقد شده است، احساس غرور می‌کردند. وی همچنین از اقدامات مرکل هم تقدیر کرد. رئیس‌جمهور فرانسه گفت: «هیچ موفقیتی در اروپا با همکاری فقط یک یا دو کشور حاصل نمی‌شود.» و در ادامه به مسایلی که اروپا با آنها مواجه است از جمله ملی‌گرایی و برگزیت اشاره کرد.

ماکرون افزود: «در دنیای کنونی آلمان و فرانسه باید مسئولیت خود را بپذیرند و بر اساس آن عمل کنند...اتحاد، همبستگی و انسجام؛ سه واژه کلیدی پیمانی هستند که ما امروز امضا کردیم. اتحادیه اروپا بدون اتحاد از بین‌ می‌‌رود و آلمان و فرانسه در این زمینه مسئول هستند.»

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید