دو شوک بزرگ به اقتصاد انگلیس

کدخبر: ۲۶۴۱۴۸
«جیمز دایسون» میلیاردر و مخترع انگلیسی از جابه‌جایی مقر شرکت دایسون به کشور سنگاپور خبر داد و شرکت زنجیره‌ای «پتیسری ولری» هم اعلام ورشکستگی کرد تا با تعمیق ابهامات ناشی از خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، دو شوک بزرگ اقتصادی برای انگلیس در یک روز ثبت شود.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، دایسون که با اختراع جاروبرقی‌های بدون کیسه و پنکه‌های بدون پره انقلابی را در عرصه محصولات خانگی ایجاد کرد، قصد دارد دفترش را به بازار فروش محصولاتش نزدیک کند.

بااین‌حال خروج این شرکت انگلیسی که به‌تازگی رکورد درآمد یک میلیارد پوندی خود را به ثبت رساند، خسارت قابل‌توجهی به درآمدهای دولت انگلیس از محل مالیات‌ها می‌زند. 

جیم روان رئیس اجرایی دایسون، تصمیم این شرکت را با مساله خروج انگلیس از اتحادیه اروپا بی‌ارتباط توصیف، اما تأکید کرد که این جابه‌جایی قبل از برگزیت محقق خواهد شد.

شرکت زنجیره‌ای «پتیسری ولری» با بیش از دو هزار و 800 کارمند نیز امروز اعلام کرد که به دلیل مشکلات مالی در وضعیت ادمینستریشن قرار گرفته است.

بر اساس رویه حقوقی در انگلیس، شرکت‌هایی که توانایی تسویه بدهی خود را ندارند در وضعیت «ادمینستریشن» قرار می‌گیرند که مشابه اعلام ورشکستگی در سایر کشورهاست، با این تفاوت که شرکت بدهکار امتیاز مدیریت تشکیلات خود را برای تسویه بدهی به مجموعه‌ی دیگری واگذار می‌کند. گزارش‌ها حاکی است که یک شرکت هلندی موسوم به «ک.پی.ام.جی» امتیاز شرکت «پتیسری ولری» را خریداری کرده است.

این تحولات درحالی‌که صورت می‌گیرد که تعدادی از شرکت‌های خارجی تولیدکننده خودرو ازجمله نیسان، فورد، تویوتا و هوندا هشدار داده‌اند که خروج بی توافق انگلیس از اتحادیه اروپا به فعالیت‌های آن‌ها خسارت می‌زند.

پس از رأی مخالف نمایندگان مجلس عوام انگلیس به توافقنامه پیشنهادی دولت «ترزا می»، چشم‌انداز خروج بی توافق این کشور از اتحادیه اروپا بالاگرفته است. بسیاری از نهادهای بین‌المللی از جمله صندوق بین‌المللی پول درباره عواقب منفی خروج انگلیس بدون دست‌یابی به توافق از اتحادیه اروپا هشدار داده‌اند. 

نمایندگان مجلس انگلیس نیز دو هفته پیش به لایحه‌ای رأی دادند که دسترسی دولت به منابع مالی پیش‌بینی‌شده در صورت خروج بی توافق این کشور از اتحادیه اروپا را محدود می‌کند. 

کمتر از 66 روز مانده به خروج رسمی انگلیس از اتحادیه اروپا، نخست‌وزیر این کشور هنوز برنامه روشنی درباره طرح جدید توافقنامه برگزیت ارائه نداده است.

او روز گذشته در سخنانی تکراری در مجلس عوام، به تشریح خطوط قرمز دولت درباره برگزیت پرداخت و عنوان کرد که دولت همچنان به رایزنی با رهبران احزاب سیاسی ادامه می‌دهد.

«می» در واقع به‌گونه‌ای اذعان داشت که دستش برای رسیدن به توافقنامه جدید با اتحادیه اروپا خالی است و فعلاً برنامه‌ای جز رایزنی و مذاکره با رهبران سیاسی احزاب مختلف ندارد تا اگر به طرح تازه‌ای رسید آن را در توافقنامه برگزیت اعمال کند. با همه این احوال، وی همچنان حاضر نیست که گزینه خروج بی توافق از اتحادیه اروپا را رد کند و این مساله به تشدید ابهامات برگزیت و گسترش بی‌اعتمادی بر فضای اقتصادی کشور سایه افکنده است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید