صالحی: موفق به تولید غلاف سوخت برای نیروگاه بوشهر از زیرکونیوم شدیم

کدخبر: ۲۶۴۲۱۶
اقتصاد نیوز: رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: برجام اجماع جهانی علیه ما را خنثی کرد و امروز دانش هسته‌ای را با آهنگی درست پیش می‌بریم.

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از ایسنا، علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی هسته ای، سه‌شنبه شب در برنامه «رو در رو» شبکه چهار سیما با محور چهل سالگی و شکوه هسته‌ای که بخشی از آن شب گذشته منتشر شد، گفت: علم صنعت هسته‌ای را پس از ۳۰ سال مهار کردیم. با تراکم تجارب و قوانین سیالات و فیزیک و دینامیک در قالب نرم افزار درآوردیم و نرم افزار را راستی آزمایی کردیم.

رئیس سازمان انرژی هسته‌ای ادامه داد: امروز می‌توانیم هر سفارشی را در دانش هسته‌ای انجام دهیم و به علم هسته‌ای دست یافتیم و در بسیاری از عرصه‌ها امکان طراحی و تولید تجهیزات هسته‌ای داریم. تحقیق و توسعه در صنعت هسته‌ای مستمر بوده و امروز به علم هسته‌ای دست یافتیم و جوانان و دانشمندان هسته‌ای می‌توانند سوخت هسته‌ای را با محاسبات فراوان مدیریت کنند. تا به امروز روس‌ها به ما می‌گفتند چیدمان سوخت در قلب رآکتور چگونه باشد و امروز جوانان ایرانی به این محاسبات دست یافتند. هم‌چنین در تحقیق و توسعه هیچ محدودیتی نداریم. در ماشین‌های سانتریفیوژ محدودیت‌هایی داشتیم و البته از نظر طراحی نرم‌افزاری محدودیتی نداشتیم.

صالحی گفت: برای رساندن یک سانتریفیوژ به تولید در سطح انبوه اروپایی‌ها ۸ سال زمان نیاز دارند و ما ۱۰ سال زمان نیاز داریم و امروز ۳ سال گذشته و برای آن زمان گرفتیم.

وی خاطر نشان کرد: آمریکایی‌ها سانتریفیوژ ۳۰۰ سو را طراحی کردند اما هنوز تولید نکردند و اروپایی‌ها در نوع ۸۰ سو را در دست دارند و ما بر روی ۲۴سو ۳سال است که کار می کنیم و هر روز به مشکلاتی برخوردیم و انواع تست‌ها را انجام می‌دهیم. سانتریفیوژ دستگاه گران قیمتی است و در نوع سانتریفیوژ IR-۱ به نرخ خرابی ۲ درصد رسیدیم.

صالحی تصریح کرد: سوخت هسته‌ای هم مانند بنزین رو بهبود است و سوخت بوشهر ظرف دو سال آینده سوخت بهتری خواهد بود.

وی ادامه داد: در رآکتور تهران سوخت ۲۰ درصد را شروع کردیم و به سرانجام رساندیم و آن را بر اساس مهندسی معکوس انجام دادیم و کار بسیار دشواری بود. خانم شرمن گفت که مهندسان اروپایی حیرت زده شدند از این توان ایران. الان برای رآکتور تهران خودمان طراحی را آغاز کردیم و این یعنی بهبود کارکرد و عملکرد رآکتور تهران.

صالحی در مورد انتقادات رآکتور آب سنگین و اینکه قلب رآکتور با بتن پر شده، گفت: چاله رآکتور اراک یک کالاندریا که مخزن قرار گرفتن سوخت است را خارج کردیم و از آنجایی‌که طراحی عوض می‌شود، مخزن را خارج کردیم تا مخرن جدید را قرار دهیم. آن زمان من لوله‌های مشابه را برای مخزن سوخت رآکتور اراک خریداری کردم و فقط یک نفر در کشور اطلاع داشت و همان شخص اول نظام بودند و لوله‌های مخزن سوخت رآکتور را با بتن پر کردیم و الان لوله‌های دیگری داریم.

رئیس سازمان انرژی اتمی خاطرنشان کرد: با فتوشاپ نشان می‌دهند در چاله رآکتور سیمان ریختند و حتی در نماز جمعه هم گفتند. رآکتور اراک ساخته نشده بود و گفتند می‌تواند ۸ کیلو پلوتونیوم تولید کند و برای ساخت سلاح کافی است و در مذاکرات خواستند اقدامی انجام دهند که سوخت سلاح را تولید نکند.

وی طراحی رآکتور اراک را قدیمی خواند و ادامه داد: اگر پلوتونیوم در اراک تولید می‌شد همزادی داشت که مسئله را پیچیده می‌کرد. فرصتی پیش آمد تا رآکتور را بر اساس طراحی جدید انجام دهیم و خودمان طراحی کنیم و ۸ کیلو پلوتونیوم را به یک کیلو برسانیم. طراحی‌های ما در مورد اراک مُهر تایید بین‌المللی دریافت کرد.

صالحی همچنین در پاسخ به این‌که ممکن نبود تایید آژانس را محور قرار دهید و لوله‌ها را بتن نریزید؟ بیان کرد: اروپایی‌ها نگران بودند ما نمایندگان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را روزی در کشور راه ندهیم.

موفق به تولید غلاف سوخت برای نیروگاه بوشهر از زیرکونیوم شدیم

رئیس سازمان انرژی اتمی در رابطه با سوخت نیروگاه اتمی در بوشهر گفت: سوخت بوشهر با نیروگاه تهران فرق دارد و قدرت نیروگاه اتمی بوشهر ۱۰۰۰ مگاوات است. غلاف سوخت بسیار مهم است و باید جنس خاصی داشته باشد. چهار ماه قبل موفق شدیم جنس زیرکونیوم را برای غلاف سوخت نیروگاه اتمی تولید کنیم.

وی همچنین اظهار کرد: عده‌ای تخصصی در دانش هسته‌ای ندارند و اظهارنظر می‌کردند و مکاتباتی هم انجام می‌دادند و مدعی تولید و ساخت در صنعت هسته‌ای بودند.

صالحی با اشاره به تصویری از رآکتور هسته‌ای اراک بیان کرد: این چاله رآکتور است و هیچ اثری از بتن نیست و خبرنگاران هم بازدید کردند.

معاون رییس‌جمهور در مورد تاثیر برجام بر صنعت هسته‌ای گفت: مقام معظم رهبری اجازه نمی‌دادند صنعت هسته‌ای با برجام متوقف شود و همچنان اکتشاف و استخراج ما با قدرت پیش می‌رود.

۳۰ تن کیک زرد را ۱۰ روز دیگر از اردکان به اصفهان منتقل می‌کنیم

بتن ریزی واحد ۲ و ۳ نیروگاه بوشهر تا تابستان سال آینده انجام می‌شود

رئیس سازمان انرژی اتمی هم‌چنین خبر داد: ۳۰ تن کیک زرد را ۱۰ روز دیگر از اردکان به اصفهان منتقل می‌کنیم و ساخت نیروگاه‌های جدید را طبق ماموریت در دست داریم. بیش از ۱۰ هزار میلیارد دلار سرمایه برای نیروگاه اتمی ۲ و ۳ بوشهر را تا تابستان سال آینده بتن‌ریزی خواهیم کرد.

می‌توانیم ۳ تا سانتریفیوژ IR-۸  داشته باشیم

وی ادامه داد: تحقیق و توسعه را ادامه می‌دهیم و سانتریفیوژهای نسل IR-۴  و IR-۵ را به تولید انبوه می‌رسانیم و IR-۶ پس از هشت سال در حال تست است. با متخصصان هسته‌ای صحبت می‌کنیم و با وجود آنکه می‌توانیم ۳ تا سانتریفیوژ IR-۸  داشته باشیم چند ماه صبر می کنیم.

صالحی در مورد غنی‌سازی ۲۰درصد گفت: الان مواد اولیه را داریم و در حال ساخت سوخت ۲۰درصد هستیم و مانند سال ۶۶ که از آرژانتین سوخت خریدیم، سال‌ها ذخیره داشتیم و اگر الان ۲۰ درصد تولید کنیم انبار می‌کنیم در حالی‌که توانمندی ۲۰ درصد به قوت خود باقی است، البته اگر ۲۰ درصد را تولید کنیم خلاف برجام است.

رئیس سازمان انرژی اتمی یادآور شد: رهبری و رئیس‌جمهور فرامینی را در مورد صنعت هسته‌ای صادر کردند برای پیشران هسته‌ای و ما با سرعت پیش می‌رویم و طوری عمل کردیم که قابل ایراد نیست. ما تنها کشوری هستیم که اعلام کردیم پیشران هسته‌ای انجام می‌دهیم.

وی گفت: حضرت آقا دستور دادند مقدمات ساخت ۱۸۰ سو را فراهم کنیم و در چارچوب مقررات آژانس سالن مدرن را ایجاد کردیم. الان می‌توانیم با سانتریفیوژ IR-۶  در ۱۰ ماه ۱۸۰ هزار سو تولید کنیم.

صالحی همچنین به یو سی اف اصفهان پرداخت و گفت: ۴۰۰ تن اورانیوم به تولید خود اضافه کردیم و پس از ۱۱سال یو سی اف اصفهان را راه انداخیم. هم‌چنین سالن مدرن سانتریفیوژ را که ۱۱ سال زمان نیاز داشت احداث کردیم.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در مقابل بدعهدی اروپا و خروج آمریکا از برجام آیا اقدامی صورت نمی‌گیرد، گفت: اینکه اظهر من الشمس است، چه آمریکا و چه اروپا بد عهدی کرده‌اند. البته اقدامات دیگری در فناوری هسته‌ای دستور داده‌اند که ما روی آن فکر کنیم که هم خلاف برجام نباشد در عین حال پیام لازم را هم داشته باشد.

رییس سازمان انرژی اتمی تصریح کرد: اتفاقا خدا را شاکرم که بحث فنی برجام به‌گونه‌ای بوده است که به اندازه‌ای جای خالی دارد که ما می‌توانیم کاری کنیم که طرف مقابل نمی‌تواند بگوید خلاف برجام است. می‌توانیم UF۴ را بسازیم و کارهای فنی انجام دهیم.

صالحی همچنین در پاسخ به این سوال که ما برجام را پذیرفتیم که تحریم‌ها برداشته شود اما تحریم‌ها تشدید شده پس منافع ماندن در برجام چیست؟ گفت: شما قبل از برجام را در نظر بگیرید. بنده آن موقع توفیق داشتم و در وزارت خارجه خدمت می‌کردم، به مسئولین نامه نوشته شده، کشتی‌هایمان متوقف بود چه بازرگانی و چه نفتکش‌ها. صدور نفت ما پایین می‌آمد و حتی به زیر یک میلیون بشکه نزدیک شده بود. بنده به این کشور و آن کشور هم می‌رفتم که بتوانیم تحریم‌ها را دور بزنیم. کشتی‌های ما وقتی می‌خواستند مایحتاج مردم را بیاورند می‌رفتند و در کشورهای همسایه لنگر می‌انداختند و با لنج می‌رفتیم و این مایحتاج را می‌آوردیم. ببینید این شرایط ما بوده است، چگونه دلار می‌آوردیم، بدهی‌هایمان را هم نمی‌توانستیم بدهیم، نفت هم پایین می‌رفت و این یک واقعیت است.

بر خلاف گذشته الان اجماع جهانی علیه ما نیست

رئیس سازمان انرژی اتمی افزود: در حال حاضر کشتی‌های ما کار می‌کنند و لااقل از نظر خرید مایحتاج دیگر آن مشکلات را نداریم، اجماع جهانی علیه ما نیست، آن موقع اجماع جهانی براساس مصوبات و قطعنامه‌های شورای امنیت علیه ما بود و ما حتی پیش کشورهای دوست هم که می‌رفتیم البته نمی‌خواهم نام ببرم، آنها می‌گفتند می‌خواهیم کمک کنیم اما این قطعنامه‌های شورای امنیت نمی‌گذارد. اما الان دیگر این حرف را به ما نمی‌گویند.

صالحی خاطرنشان کرد: اکنون آمریکا با منطق زور رفته و کشورها را تهدید می‌کند اما اجماع جهانی که بتوانند به آن متوسل شوند، وجود ندارد.

درباره اجرای SPV تفال به خیر می‌زنم

ما در بحث فنی هسته‌ای چیزی از دست ندادیم

وی در پاسخ به این سوال که آیا به اجرای سازوکار مالی از سوی اروپایی‌ها خوشبین هستید، گفت: من همیشه تفال به خیر می‌زنم. من مسئول فنی هستم و می‌خواهم عرض کنم که ما چیزی را از دست نداده‌ایم. بارها این را گفته‌ام و تاریخ هم شهادت خواهد داد.

رئیس سازمان انرژی اتمی تاکید کرد: ما اکتشاف و استخراج می‌کنیم، غنی‌سازی را انجام می‌دهیم، نیروگاه جدید می‌سازیم، به صنایع دیگرمان خدمت می‌دهیم، سانتیریفیوژهای جدید را می‌سازیم. همه این کارها را انجام می‌دهیم اما طبق یک آهنگ درست.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید