پوتین: در انتظار موافقت تهران درباره زمان نشست سران هستیم

کدخبر: ۲۶۴۳۶۱
اقتصادنیوز : رئیس جمهوری روسیه با اعلام اینکه دور آتی نشست سران کشورهای ضامن صلح آستانه (روسیه، ایران و ترکیه) در کشورش برگزار خواهد شد، اظهار داشت که مسکو در انتظار دریافت موافقت تهران در خصوص زمان برگزاری این نشست است.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، ولادیمیر پوتین در کنفرانس مطبوعاتی پس از دیدار سه ساعته با رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه در کاخ کرملین این مطلب را بیان کرد.

وی گفت: این نشست در آینده نزدیک برگزار می شود و ما در حال سازماندهی اجلاس هستیم و با ترکیه در این خصوص به توافق رسیده ایم اما درباره مکان و زمان برگزاری این اجلاس باید با شرکای ایرانی به توافق برسیم. 

گفتنی است، نشست آستانه متشکل از ایران، روسیه و ترکیه به گفته صاحبنظران بی طرف موفقترین نمونه همکاری بین المللی برای حل و فصل بحران سوریه بوده است که استفان دی میستورا نماینده پیشین دبیرکل سازمان ملل متحد نیز در آن نقش مهمی ایفا کرده است.

حضور نیروهای آمریکایی در سوریه غیرقانونی است 

رئیس جمهوری روسیه در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: حضور نیروهای آمریکایی در سوریه غیرقانونی است. 

پوتین گفت: چرا که دمشق برای نظامیان آمریکایی دعوت نامه ارسال نکرده و سازمان ملل نیز هیچ تصمیمی در این باره نگرفته است. 

 از حدود هشت سال پیش که جنگ داخلی در سوریه آغاز شد آمریکا به بهانه دفاع از مخالفان حکومت قانونی سوریه با زیر پا گذاشتن حق تمامیت ارضی سوریه و قوانین بین المللی وارد سوریه شد.

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا به تازگی اعلام کرده است که نیروهای آمریکایی از سوریه خارج خواهند شد.

جان بولتون مشاور امنیت ملی دونالد ترامپ نیز در اظهارنظری گفته تا زمانی که ترکیه تضمین ندهد که از کردهای شمال سوریه حمایت خواهد کرد، ارتش آمریکا از سوریه خارج نخواهد شد؛ ترکیه این خواسته آمریکا را رد کرده و آمریکا را حامی گروه هایی دانسته که ترکیه آنها را تروریست می خواند.

ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه، امروز در کنفرانس خبری هفتگی خود اظهار داشت که هیچ نشانه ای مبنی بر خروج نظامیان آمریکایی از سوریه دیده نمی شود.

احداث خط لوله گاز جریان ترکیه با سرعت جریان دارد 

پوتین در بخش دیگری از کنفرانس خبری به احداث خط لوله گاز جریان ترکیه اشاره کرد و اظهار داشت که این طرح با سرعت زیاد در بخش خشکی ادامه خواهد یافت. 

وی ابراز امیدواری کرد: احداث فاز دوم این طرح (انتقال خط لوله از خشکی به جنوب اروپا) با همان سرعتی که در بخش دریایی اجرا شده است، ادامه یابد. 

روسیه از مذاکره دولت سوریه با کردهای سوری حمایت می کند 

رئیس جمهوری روسیه در خصوص بحران در شمال سوریه نیز گفت: روسیه از برقراری گفت وگوها میان دولت سوریه و کردهای این کشور حمایت می کند.

این موضوع نیز به تغییر وضعیت در شهر کرد نشین منبج در شمال سوریه باز می گردد.

ساکنان این منطقه یک هفته پیش از پایان سال 2018 میلادی برای جلوگیری از حمله احتمالی ترکیه با توجه به خروج آمریکا از منطقه خواستار ورود ارتش سوریه و بازگشت کنترل مجدد دولت سوریه به این شهر در شمال سوریه شدند.

شهر کرد نشین منبج در شمال سوریه از سال 2016 به این سو که از دست گروه تروریستی داعش خارج شد با حمایت آمریکا در اختیار کردهای شمال سوریه قرار گرفت تا اینکه آمریکا آهنگ خارج شدن از سوریه را با توجه به بر باد رفتن نقشه های خود در سوریه نواخت.

خروج آمریکا از سوریه، راه را برای اقدامات نظامی ترکیه در شمال سوریه که پیشتر اعلام کرده بود از سوی کردهای این منطقه با اقدامات تحریک آمیز مواجه است، باز کرد.

همسایه شمالی سوریه که به شدت نگران تحرکات کردها در همسایگی خود و اوضاع ادلب است، از دیرباز اعلام کرده که برای سامان دادن به اوضاع و مقابله با یگان های کرد مدافع خلق سوریه (ی.پ.گ) در شمال سوریه که آنها را تروریست می خواند باکی ندارد که از قدرت نظامی بهره ببرد.

بازگشت کردها به دامن دولت مرکزی باعث شده است که ترکیه خود را در صورت هر حرکتی در قبال این شهر در مقابل دولت قانونی سوریه و حامیان قدرتمندش (ایران و روسیه) ببیند از این رو اردوغان پیش از سفر به مسکو گفته بود که با دیگر طرف ها در این باره مذاکره خواهد کرد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید