طرح اروپا برای خنثی‌سازی نشست ورشو

کدخبر: ۲۶۴۴۰۸
یک پایگاه خبری تحلیلی به نقل از دیپلمات‌های اروپایی نوشت که این کشورها تلاش می‌کنند تا با گسترده‌تر کردن موضوعات نشست ورشو، از تمرکز ضد ایرانی دستورکار آن کاهش دهند و هیأت دیپلماتیک نازلی به لهستان اعزام کنند.
طرح اروپا برای خنثی‌سازی نشست ورشو

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خبرگزاری فارس، بعد از مخالفت‌ها و انتقادات آشکار و پنهان برخی مقامات و کشورهای مختلف از تصمیم آمریکا برای برگزاری نشست ضد ایرانی در لهستان، اکنون گفته می‌شود که اروپایی‌ها تلاش دارند موضوع این نشست را از تمرکز بر ایران فاصله دهند.

وبگاه خبری تحلیلی «المانیتور» در یادداشتی تحت عنوان «متحدان آمریکا در تلاش برای آب‌بستن به دستورکار ضد ایرانی نشست ورشو» با بیان اینکه نشست مذکور باعث آشکار شدن نگرانی و احتیاط متحدان آمریکا در حمایت از سیاست‌های ضد ایرانی واشنگتن شده، نوشت که اروپایی‌ها در تلاش هستند تا از تمرکز ضد ایرانی این نشست بکاهند.

المانیتور به نقل از منابع اروپایی نوشت: «متحدان اروپایی (آمریکا) به دنبال بهانه‌هایی هستند تا هیأت دیپلماتیکی با سطح پایین، نه در سطح وزرای خارجه، به کنفرانس ورشو در تاریخ 13 و 14 فوریه (24 و 25 بهمن) اعزام کنند و همچنین درپی روش‌هایی هستند تا به‌صورت غیرمستقیم و بدون سرزنش کردن آمریکا، دستور کار این نشست را تضعیف و تقلیل دهند».

این وبگاه با اشاره به اظهارات «جاناتان کوهن» نماینده موقت آمریکا در سازمان ملل طی نشست شورای امنیت مبنی بر اینکه کنفرانس ورشو تمرکز ضد ایرانی نخواهد داشت، نوشت: «دیپلمات‌های اروپایی اما متقاعد نشده‌اند. یکی از دلایل بدبینی آنها این است که این نشست در طرف آمریکایی‌ها از سوی "برایان هوک" فرستاده ویژه (دونالد) ترامپ (رئیس‌جمهور آمریکا) در امور ایران و رئیس گروه اقدام (علیه) ایران برنامه‌ریزی می‌شود».

کوهن روز دوم بهمن در نشست ماهانه شورای امنیت با عقب‌نشینی از اظهارات «مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا درباره تمرکز نشست ورشو بر مسائل ضد ایرانی، گفته بود: «دستور کار این جلسه موارد زیر را شامل می‌شود: بحث درباره بحران‌های بشری در سوریه و یمن، برگزاری جلساتی درباره توسعه موشکی، افراط‌گرایی و امنیت سایبری... این هم اهمیت دارد که به صراحت بگوییم که محور این نشست وزراتی چه چیزهایی نخواهد بود. [این جلسه]، محفلی برای طرح دعوی مجدد درباره صلاحیت‌های برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) نیست» 

یک دیپلمات اروپایی که خواست نامش فاش نشود در این خصوص به المانیتور گفت: «این (نشست) برای آمریکا واقعا درباره ایران است. آنها وقتی با ما (اروپا) درباره این نشست صحبت می‌کنند، حتی نامی از لهستان هم نمی‌برند».

اما برایان هوک، شخصی که در حال برنامه‌ریزی دستورکار نشست ورشو بوده و باعث نگرانی اروپایی‌ها نیز شده است، کسی است که پامپئو او را به ریاست گروه اقدام ایران، که مسئول راهبری، بازبینی و هماهنگی همه جوانب اقدامات مرتبط با ایران در وزارت خارجه آمریکا است، منصوب کرد. وی با عَلَم‌کردن مسائل حقوق بشری علیه ایران، چند بار نمایش‌های بی‌اساسی را علیه ایران به‌راه انداخته و حتی هشدار داد که گزینه نظامی علیه تهران روی میز است.

این وبگاه همچنین به نقل از دیگر دیپلمات‌های اروپایی نوشت که وزارت خارجه آمریکا روز پنجشنبه (امروز) درباره دستور کار این نشست، به کشورهای دعوت شده گزارشی در سطح وزیران ارائه می‌کند.

علی‌رغم اینکه تا به امروز دولت بریتانیا تصمیمی برای اعزام وزیر خارجه یا نمایندگان خود به نشست ورشو نگرفته اما گفته می‌شود که «جرمی هانت» وزیر خارجه بریتانیا قرار است در سفر امروز خود به واشنگتن، درباره مسئله دستور کار نشست ضد ایرانی و دیگر موضوعات شامل یمن، با «مایک پامپئو» همتای آمریکایی خود رایزنی کند.

المانیتور ضمن اشاره به بیانیه وزارت خارجه آمریکا مبنی بر تداوم برنامه‌ریزی درباره دستورکار نشست ورشو، به نقل از یک مقام آمریکایی نوشت: «دستورکار (این نشست) هنوز نهایی نشده ولی بحران‌های متعددی در خاورمیانه را پوشش می‌دهد. طی روزهای آینده اطلاعات بیشتری درباره نشست سطح وزیران منتشر خواهد شد».

این مقام همچنین گفت که کاخ سفید امیدوار است تمام کشورهای دعوت شده، هیأت‌های دیپلماتیک عالی‌رتبه‌ای به این نشست اعزام کرده و در سطح وزیر خارجه در آن شرکت کنند.

جمعه 21 دی ماه بود که پامپئو از برگزاری نشستی ضد ایرانی در پایتخت لهستان در ماه فوریه با عنوان «ایجاد صلح و ثبات در خاورمیانه» خبر داد. او که با شبکه «فاکس نیوز» گفت‌وگو می‌کرد با اعلام این خبر اظهار داشت که واشنگتن در تلاش است ده‌ها کشور از نقاط مختلف جهان را برای حضور در این نشست گردهم بیاورد و اینکه همایش مذکور در راستای ارتقای ثبات، امنیت و آزادی در منطقه غرب آسیا و با هدف کاهش نفوذ منطقه‌ای ایران برگزار خواهد شد.

برگزاری این نشست ضدایرانی با واکنش‌های مختلفی روبرو شده است و بعضی کارشناسان آن را یک نشست از پیش شکست خورده اعلام کرده‌اند.

بعد از ادعای وزیر خارجه آمریکا درباره حضور بیش از 70 کشور مختلف در نشست ضد ایرانی در لهستان، جمعی از فعالان ضدجنگ در آمریکا و دیگر کشورها با امضای طوماری از کشورهای اروپایی خواستند در این نشست، شرکت نکنند.

بعد از اعلام صریح «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه درباره عدم حضور در نشست ورشو، نشریه «وال استریت ژورنال» نیز گزارش داد که با توجه به انصراف بسیاری از کشورها از حضور سطح بالا در نشست ورشو، برخی دیپلمات‌های اروپایی گمان می‌کنند که ممکن است پامپئو این نشست را لغو کند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید