جوانی که پشت تمام اغتشاشات ونزوئلا است را بشناسید

کدخبر: ۲۶۴۵۰۲
اقتصادنیوز: گوایدو جوان از ۵ ژانویه ۲۰۱۹ ریاست مجمع ملی ونزوئلا را برعهده دارد. او عضو حزب اراده عمومی است.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خبر فوری، طبق شنیده‌ها اوضاع و احوال ونزوئلا هر روز بدتر شده و وضعیت این کشور هر لحظه بیشتر به سمت بحران پیش می‌رود.

در مرکز این اختلافات و درگیری‌ها یک شخص وجود دارد. یک جوان تا دیروز ناشناخته که اکنون تبدیل به یکی از شناخته شده ترین چهره های سیاسی جهان شده است.

خوان گوایدو رئیس مجمع ملی ونزوئلا بعد از انتخابات سال پیش که با پیروزی نیکلا مادورو رئیس جمهور فعلی ونزوئلا تمام شد، به تبع برخی احزاب در ۲۳ ژانویه سال ۲۰۱۹ انتخابات را ابطال و خود را به‌عنوان رئیس‌جمهور موقت ونزوئلا معرفی کرد. با این اتفاق، اغتشاشات ونزوئلا را رسما وارد فاز جدیدی کرد.

گوایدو جوان از ۵ ژانویه ۲۰۱۹ ریاست مجمع ملی ونزوئلا را برعهده دارد. او عضو حزب اراده عمومی و نمایندهٔ ایالت وارگاس در مجمع ملی ونزوئلا است.

گوایدو پیش از این گفته بود تمایل دارد به عنوان رئیس‌جمهور موقت و تا زمان برگزاری انتخابات جدید اداره کشور را بر عهده بگیرد. اما مادورو از او سلب قدرت کرد. به دنبال اعلان گوایدو سازمان کشورهای آمریکایی و چندین دولت از جمله کشورهایی مانند آرژانتین، برزیل، کانادا، کلمبیا، اکوادور، پرو، و ایالات متحده از وی حمایت کردند.

اما به راستی این جوان کیست؟

 

از ونزوئلای سیل زده تا واشنگتن

خوان خراردو گوایدو مارکز در سال ۱۹۸۳ به دنیا آند. او از که در طبقه‌ای متوسط و نه فقیر ونزوئلایی تربیت شده است، فرزند پدری خلبان و مادری معلم است.

البته گدایدو رگ و ریشه‌ی نظامی هم دارد. یکی از پدربزرگ هایش گروهبان گارد ملی ارتش بود و پدربزرگ دیگرش در نیروی دریایی فعالیت می‌کرد.

در جریان سیل وارگاس در سال ۱۹۹۹ بی‌خانمان شد ولی ین اتفاق و به خصوص بحران اقتصادی به وجود آمده از آن تاثیر شدیدی بر عقایدش گذاشت.

گوایدو خیلی زود از دانشگاه آندرس بلو در رشته مهندسی صنعتی فارغ التحصیل شد. سپس به دانشگاه جرج واشنگتن آمریکا رفت و در آنجا تحصیلاتش را تکمیل کرد.

 

ورود به سیاست؛ حزب نوپای اراده عمومی جان می‌گیرد

گوایدو از دوران تحصیل در انجمنهای سیاسی مختلفی عضو بود و به خصوص در اعتراضات دانش اموزی مختلف شرکت می‌کرد. گوایدو همچنین در دوران دانش‌آموزی در اعتراضات انتخابات تغییر قانون اساسی در سال ۲۰۰۷ شرکت کرد.

خوان در سال ۲۰۰۹ عضو حزب اراده عمومی (Voluntad Popular) شد.

این حزب یک گروه سوسیال دموکرات معتدل است که به رهبری لئوپولدو لوپز(شهردار سابق چاکائو) به وجود آمد. اعضای این حزب غالبا مخالف سیاستهای هوگو چاوز(رئیس جمهور سوسیالیست فقید ونزوئلا) بود و به خصوص او و دولتش را متهم به نقض آزادی‌های فردی و حقوق بشر می‌کرد.

گوایدو جوان مراتب قدرت در این حزب نوپا را به سرعت طی کرد. او در انتخابات پارلمان ۲۰۱۰، به عنوان عضو علی البدل مجلس فدرال انتخاب شد، اما در انتخابات ۲۰۱۵ پیشرفت فوق العاده ای داشت و با کسب۹۷.۴۹۲ رای (حدود ۲۷٪ آرا) توانست وارد مجلس شود.

 

پیشرفت در دو سال؛ ریاست بر مجمع ملی ونزوئلا

در سال ۲۰۱۷، گوایدو رئیس کمیسیون حسابرسی و بررسی بودجه مجلس شد و در سال ۲۰۱۸ توانست ریاست جریان اپوزیسیون و مخالف دولت را در مجلس قانونگذاری به دست بیاورد.

گوایدو در طول این زمان ازطریق بررسی و رو کردن برخی پرونده های فساد اداری و متهم کردن نیکولاس مادورو(رئیس جمهور ونزوئلا) به نقش داشتن در این فسادها تا حدودی توانست طرفدارانی به دست آورد.

او سرانجام به این طریق توانست در تاریخ از ۵ ژانویه ۲۰۱۹۹ ریاست مجمع ملی ونزوئلا را برعهده دارد.

گوایدو در تاریخ ۱۳ ژانویه، قصدش را مبنی بر برکناری مادورو(رئیس جمهور ونزوئلا) اعلام کرد و به همین دلیل به مدت دو روز توسط نیرو‌های امنیتی بازداشت شد.

دولت اعلام کرد عناصر خودسر گوایدو را بازداشت کرده‌است.

مقامات آمریکایی، ضمن به رسمیت شناختن گوایدو، مادورو را «دیکتاتور» نامیدند و از یک دولت انتقالی در ونزوئلا حمایت کردند. گوایدو مدت کوتاهی بعد از زندان آزاد شد و در جمع طرفدارانش به عنوان رئیس جمهور موقت ونزویلا سوگند خورد.

 

مردی در دل بحران نفت‌خیزترین کشور آمریکای لاتین

اکنون و پس از سوگند خوردن گوایدو شرایط ونزوئلا به هم ریخته است. تا کنون سران برخی کشورها مانند برزیل، آرژانتین، آمریکا، کانادا، پرو و کلمبیا ریاست جمهوری موقت گوایدو و عزل مادورو را پذیرفته اند.

برخی کشورهای دیگر مانند ترکیه، ایران، روسیه و چین هم از مادورو حمایت کردند.

آمریکا تهدید کرده است که اگر مادورو کنار نرود ایالات متحده خود را مجاز به حتی استفاده از گزینه نظامی هم می‌داند. با این حال، مادورو اعلام کرده است که حاضر به ترک سنگر قانونی خود یعنی پست ریاست جمهوری نیست.

در این میان، طرفداران دو گروه هم به جان یکدیگر افتاده و کاراکاس(پایتخت ونزوئلا) محل درگیری‌های خیابانی شده است. در پی درگیری‌های ونزوئلا حدود ۱۶ نفر کشته و ۳۰ نفر زخمی شده اند.

مشخص نیست اوضاع آشفته‌ی ونزوئلا تا کجا ادامه خواهد یافت و درگیری‌ها این کشور را به کدام سمت پیش خواهد برد؟

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید