دولت فدرال آمریکا موقتاً بازگشایی شد؛

اولتیماتوم سه هفته‌ای ترامپ به کنگره

کدخبر: ۲۶۴۷۳۸
اقتصادنیوز؛ پس از ۳۵ روز کشمکش بین دولت ترامپ و دموکرات‌های کنگره آمریکا بر سر بودجه دیوار مرزی مکزیک، ترامپ حاضر شد دولت فدرال را موقتاً بازگشایی کند اما در عین حال هشدار داد در صورتی که طی ۲۱ روز توافقی حاصل نشود، به وضع سابق بازخواهیم گشت.
اولتیماتوم سه هفته‌ای ترامپ به کنگره

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا؛ دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در توئیتر نوشت: امیدوارم مردم حرف‌های من درباره دیوار مرزی را بخوانند یا گوش دهند. این کار به هیچ عنوان یک سازش نبود، بلکه برای حفاظت از میلیون‌ها نفری بود که از تعطیلی دولت به شدت آسیب می‌دیدند؛ با توجه به این مساله که در صورتی که طی ۲۱ روز توافقی حاصل نشود، به وضع سابق بازخواهیم گشت.

ترامپ این توییت را چند ساعت پس از اعلام موافقت با لایحه بازگشایی موقت دولت منتشر کرد؛ لایحه‌ای که طرح بودجه ساخت دیوار مرزی با مکزیک را شامل نمی‌شود.

ترامپ در اعلام طرح بازگشایی دولت گفت: بسیار مفتخرم که امروز اعلام کنم ما به توافقی برای پایان دادن به تعطیلی و بازگشایی دولت فدرال رسیده‌ایم.

به گزارش پایگاه خبری هیل، کاخ سفید نیز تاکید کرده است که در صورت عدم ارائه پیشنهادی برای تأمین بودجه دیوار مرزی تا مهلت تعیین شده در ماه آینده میلادی، رئیس جمهور آمریکا برنامه ساخت دیوار مرزی را "با یا بدون موافقت دموکرات‌ها پیش خواهد برد".

در میانه انتقادات محافظه‌کاران آمریکا از تصمیم دونالد ترامپ برای بازگشایی دولت بدون دریافت طرحی برای تأمین بودجه ساخت دیوار مرزی، سارا سندرز، سخنگوی کاخ سفید در پیامی توییتری در دفاع از ترامپ نوشت: طی این ۲۱ روز، دونالد ترامپ با ا بدون دموکرات‌ها طرح ساخت دیوار را پیش خواهد برد. تنها سوال قابل توجه این است که دموکرات‌ها می‌خواهند در این طرح سهمی داشته باشند یا نه.

در همین حال، ۵۱ دموکرات مجلس نمایندگان خواستار جلوگیری از استفاده ترامپ از بودجه نظامی آینده برای ساخت دیوار مرزی شده‌اند.

۵۱ قانونگذار در نامه‌ای که به سرپرستی جان شاکوسکی، نماینده دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا نوشته شده، از آدام اسمیت، رئیس کمیته نیروهای مسلح این مجلس درخواست کرده‌اند که با استفاده از "قانون مجوز دفاع ملی" از تبدیل ارتش آمریکا به یک منبع مالی "در طرح دیوار مرزی غیراخلاقی، بی‌فایده و احتمالاً غیرقانونی ترامپ" جلوگیری کند.

این نمایندگان در این نامه از اسمیت خواسته‌اند که از "عدم استفاده از اعلام وضعیت اضطراری ملی ساختگی" از سوی ترامپ و وزیر دفاع موقت او برای "وارد کردن ارتش به طرح ساخت دیوار مرزی" اطمینان حاصل کند.

آنان همچنین از این مقام دموکرات خواسته‌اند که به تاکید بر "قصد خود برای اعمال محدودیت‌های سنگینی در رابطه با قانون مجوز دفاع ملی" ادامه دهد.

ترامپ چندین بار اعلام کرده است که ممکن است با اعلام وضعیت اضطراری ملی برای ساخت دیوار مرزی از بودجه نظامی استفاده کند.

قانونگذاران اما می‌گویند، قدرت‌های جنگی رئیس جمهور "جدی‌ترین قدرت‌های فرمانده کل ارتش هستند و هرگز نباید برای مقاصد سیاسی از آن‌ها استفاده کرد و تنها در صورت بروز ضرورت‌های امنیت ملی باید به کار گرفته شوند".

در این نامه آمده است: همان طور که می‌دانید، قانون اساسی قدرت لازم برای تخصیص بودجه‌های فدرال را در اختیار مجلس نمایندگان قرار می‌دهد. هزینه سرمایه‌هایی که کنگره مجوز آن را صادر نکرده برای ساخت دیوار مرزی، نقض قانون مقابله با کمبود بودجه و جدایی قدرت‌ها است.

این نامه شامل امضای ۵۱ نماینده از جمله رؤسای کمیته‌های امنیت ملی، قوانین و امور کهنه‌سربازان است.

اسمیت، رئیس کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان هم‌اکنون نیز اعلام کرده که به دنبال جلوگیری از استفاده بودجه نظامی برای ساخت دیوار مرزی است. او اوایل ماه جاری میلادی گفت، استفاده از این بودجه تصمیم "افتضاحی" خواهد بود و رئیس جمهور را با چالش‌های قضائی روبه‌رو خواهد کرد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید