سیاوشی در نطق میان‌دستور: برای تصویب طرح کودک همسری نیازمند گفت‌وگوی فرهنگی هستیم

کدخبر: ۲۶۴۹۶۲
اقتصادنیوز: یک عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با تاکید بر اینکه شدیداً به تساهل در گفت‌وگوی ملی نیازمندیم، گفت: گفت‌وگوهای فرهنگی باید بر سه پایه حوزه‌های علمیه، حاکمیت و نهادهای سیاستی و جامعه فرهیختگان و دانشگیان استوار شود و البته این گفت‌وگو نمی‌تواند به صورت دفعی اتفاق بیفتد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، طیبه سیاوشی در نطق میان‌دستور امروز (یکشنبه) مجلس شورای اسلامی با آرزوی کسب عنوان قهرمانی برای تیم ملی فوتبال کشورمان، گفت: حوزه فرهنگ از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی باید مورد توجه قرار می‌گرفت اما در سال‌های ابتدایی به دلیل مشکلات اقتصادی و جنگ تحمیلی کمتر مورد توجه قرار گرفت و بعد از آن نیز بخش‌های سخت‌افزاری حوزه فرهنگ توسعه یافت.

نماینده مردم تهران در مجلس افزود: تاکید بر حل مسائل اقتصادی طی چهار دهه گذشته موجب مغفول ماندن حفظ کرامت فرهنگی و گفت و گوی فرهنگی شد و شاهد کاهش سهم فرهنگ در لایحه‌های بودجه سالانه به ویژه لایحه بودجه سال ۹۸ هستیم. در حالی که طبق فرمایش رهبری مسئله فرهنگی باید مسئله اول کشور باشد. احیای فرهنگ گفت‌وگو، جایگاه گفت‌وگو در تعاملات سازمان‌های دولتی با مردم و با جامعه بین‌الملل از ضروریات دوره معاصر است. گفت‌وگوهای فرهنگی را از بالاترین سطوح نخبگان کشور باید آغاز کنیم و به زنان، جونان و اقوام فرصت گفت‌وگو در رسانه‌ها به ویژه صدا و سیما داده شود.

وی ادامه داد: با وجود مشکلات عدیده اقتصادی در سال ۹۷ اما به دلیل شکل گرفتن گفت‌وگوهای فرهنگی موفق شدیم پس از ۱۲ سال لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان را تصویب کنیم هر چند که در اصلاح ماده ۱۰۴۱ موسوم به کودک‌همسری همچنان نیازمند شکل‌گیری گفت‌وگوی فرهنگی هستیم.

این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس ادامه داد: شاهد سرگردانی لایحه تأمین امنیت زنان هستیم چرا که این لایحه هنوز در قوه قضائیه است و امیدوارم کمتر گرفتار اطاله زمان شود و سریع‌تر به مجلس فرستاده شود.

سیاوشی با بیان اینکه با تعیین خطوط قرمز فرهنگی باید از اعمال نظرهای سلیقه‌ای جلوگیری کنیم، گفت: فضای مجازی دومین سهم را در پر کردن اوقات فراغت ایرانیان دارد و باید از فیلترینگ و محدود کردن آن دوری کرد و به جای طرح‌های جدید امنیتی، ظرفیت‌های فرهنگی و مؤثر خالی مانده باید پوشش داده شود.

نماینده مردم تهران در مجلس با انتقاد به سرانجام نرسیدن سند آمایش ملی، گفت: میلیاردها تومان برای تهیه سند آمایش ملی هزینه شده است اما هنوز این سند نهایی نشده است. این سند زیربنای برنامه‌های توسعه‌ای کشور در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی است. سازمان برنامه و بودجه باید تهیه این سند را در اولویت قرار دهد. از سال ۹۰ تاکنون ۶۰ میلیارد تومان برای تهیه آن هزینه شده و دیوان محاسبات نیز در حال تهیه گزارشی در این زمینه است.

وی همچنین خواستار افزایش نسبت مدیران زن و جوانان به ۳۰ درصد کل مدیران طبق تصویب نامه شورای اداری شد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید