نیویورک تایمز: ترامپ و مسئولان کمپینش قبل از تحلیف با روس‌ها و ویکی‌لیکس ارتباط داشته‌اند

کدخبر: ۲۶۴۹۶۳
اقتصصادنیوز: روزنامه نیویورک تایمز در تحلیلی نوشته، دونالد ترامپ و دست‌کم ۱۷ تن از مقامات کمپین انتخاباتی و مشاورانش، پیش از تحلیف ترامپ با شهروندان روس و ویکی‌لیکس یا رابطان آن‌ها ارتباط داشته‌اند.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، روزنامه نیویورک تایمز در این گزارش نوشته است، دونالد ترامپ، رئیس جمهور فعلی آمریکا که در آن زمان نامزد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بود، پیش از نامزدی خود در ژوئیه ۲۰۱۶ دست‌کم شش بار چنین ارتباطاتی داشته که یکی از آن‌ها امضای نامه‌ای مبنی بر ساخت برج ترامپ در مسکو را شامل می‌شود.

آراس آگالاروف، میلیاردر روس که همراه با ترامپ میزبان مراسم "دختر شایسته" در مسکو بوده، بارها پیش از اعلام رسمی نامزدی او برای انتخابات ریاست جمهوری با او ارتباط داشته است. همچنین گزارش شده است که امین آگالاروف، پسر آراس نیز چندین بار با ترامپ ارتباط داشته است.

بر اساس گزارش نیویورک تایمز، آراس آگالاروف مدت کوتاهی پس از آغاز انتخابات مقدماتی نامه‌ای به ترامپ نوشت و طی آن "علاقه فراوان" خود را به کمپین او ابراز کرد.

طبق این تحلیلی که در نیویورک تایمز منتشر شده است، دونالد ترامپ تکذیب تعاملات خود با روس‌ها را مدت کوتاهی پس از پذیرش نامزدی حزب جمهوری‌خواه آمریکا در انتخابات ریاست جمهوری آغاز کرد.

این تحلیل با جمع‌آوری اطلاعات گزارش‌های منتشر شده در این روزنامه، اسناد ارسال شده به کنگره آمریکا و مدارک دادگاهی مرتبط با رابرت مولر، بازرس ویژه رسیدگی به پرونده مداخله روسیه در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ آمریکا تهیه شده است.

این روزنامه نوشته است، دست‌کم ۱۰ معاون دیگر ترامپ هم از این تعاملات مطلع بوده‌اند اما خودشان ارتباطی با روسی‌ها نداشته‌اند.

دونالد ترامپ جونیور، پسر بزرگ رئیس جمهور آمریکا نیز دست‌کم ۱۷ بار با شهروندان روس و یک واسطه روس ارتباط داشته که از جمله این موارد می‌توان به تنظیم قرار ملاقاتی در ژوئن ۲۰۱۶ درباره پروژه برج ترامپ اشاره کرد.

ارتباطات ترامپ جونیور همچنین تبادل پیام‌های توییتری محرمانه با سایت افشاگر ویکی‌لیکس را شامل می‌شود؛ سایتی که ایمیل‌های کمیته ملی دموکراتیک و کمپین هیلاری کلینتون، نامزد حزب دموکرات آمریکا در انتخابات ۲۰۱۶ را منتشر کرد.

طبق گزارش نیویورک تایمز، جارد کوشنر، داماد دونالد ترامپ و مشاور ارشد کاخ سفید نیز دست‌کم شش بار با روس‌ها ارتباط داشته است که از جمله این ارتباطات دیدار با یک سفیر روسیه طی گذار ترامپ و حضور در دیداری که درباره برج ترامپ صورت گرفته، هستند.

همچنین به نوشته نیویورک تایمز، به نظر می‌رسد راجر استون، عامل دیرینه حزب جمهوری‌خواه که به عنوان یک مشاور غیررسمی در کمپین ترامپ فعالیت داشت، بیشترین ارتباط را با روس‌ها داشته است.

طبق این تحلیل، استون پیش از آغاز به کار ترامپ به عنوان رئیس جمهور آمریکا، دست‌کم ۱۸ بار با شهروندان روسیه و ویکی‌لیکس ارتباط برقرار کرده است.

او روز جمعه و پس از متهم شدن به هفت فقره جرم در تحقیقات مولر توسط اف‌بی‌آی دستگیر شد که یک فقره ایجاد مانع در روندی رسمی، پنج فقره اظهارات نادرست و یک فقره مداخله در شهادت را شامل می‌شود.

در این اعلام جرم بیان شده است که به یک مقام ارشد کمپین ترامپ "دستور داده شده بود تا با استون درباره هرگونه افشاگری مضاعف و دیگر اطلاعات مخرب سازمان شماره یک (ویکی‌لیکس) در خصوص کمپین کلینتون ارتباط برقرار کند".

در این سند دادگاهی آمده است: استون پس از آن درباره انتشار احتمالی اطلاعات مخرب در آینده توسط سازمان شماره یک به کمپین ترامپ اطلاع داد.

او روز جمعه با وثیقه ۲۵۰ هزار دلاری و با تعهد به عدم شهادت علیه ترامپ آزاد شد.

استون دیگر فرد مرتبط با ترامپ است که در تحقیقات گسترده مولر متهم می‌شود.

دیگر متهمان این پرونده مایکل کوهن، وکیل شخصی سابق ترامپ، جورج پاپا دوپولوس، مشاور او، پل مانافورت، رئیس سابق کمپین او و مایکل فلین، مشاور امنیت ملی سابق ترامپ هستند.

طبق گزارش نیویورک تایمز، مایکل کوهن دست‌کم ۱۷ بار با روس‌ها ارتباط داشته و حضور قابل توجهی در برنامه‌های برج ترامپ در مسکو و دیدار با یک اولیگارش روس در خصوص مسأله‌ای دیگر داشته است.

این تحلیل دریافته است که پاپا دوپولوس نیز دست‌کم ۱۲ بار با روس‌ها ارتباط داشته و این در حالی است که گزارش شده مانافورت و فلین به ترتیب شش و پنج بار با روس‌ها ارتباط داشته‌اند.

این روزنامه همچنین به چندین ارتباط پاپا دوپولوس با عاملان روس که به دنبال تنظیم دیدارهایی با حضور ترامپ یا کمپین او و ولادیمیر پوتین یا کارمندان او بوده‌اند نیز اشاره دارد.

مانافورت که گفته شده در دیدار برج ترامپ شرکت داشته، طی دوران حضور در کمپین ترامپ بارها با کنستانتین کیلیمنیک، تاجر مرتبط با سرویس اطلاعاتی روسیه ارتباط برقرار کرده است.

نیویورک تایمز گزارش کرده است که به دنبال پیروزی دونالد ترامپ درانتخابات ریاست جمهوری و طی مقدمات تحلیفش، فلین گفت‌وگوهایی با سرگئی کیسلیاک، سفیر روسیه درآمریکا داشته است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید