مایک پمپئو:

مصمم به خروج نیروهای آمریکا از افغانستان هستیم

کدخبر: ۲۶۴۹۸۶
اقتصادنیوز؛ «مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا اظهار داشت: آمریکا در خصوص دستیابی به صلح در افغانستان و خروج نیروهایش از این کشور جدی است.
مصمم به خروج نیروهای آمریکا از افغانستان هستیم

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس؛ «مایک پامپئو» وزیر امور خارجه آمریکا اظهار داشت: آمریکا در خصوص دستیابی به صلح در افغانستان و خروج نیروهایش از این کشور جدی است.

پامپئو، در صفحه توییتر خود نوشت که واشنگتن در خصوص دستیابی به صلح در افغانستان و خروج نیروهایش از این کشور و جلوگیری از بازگشت تروریسم بین‌المللی به افغانستان جدی است.

وی افزود: خبرهای بسیاری خوبی از خلیلزاد در مورد پیشرفت در مذاکرات صلح با افغانستان دریافت کرده است و آمریکا به طور جدی صلح در افغانستان را پیگیری خواهد کرد.

وزیر امور خارجه آمریکا اما در مورد چگونگی و زمان خروج نیروهای این کشور از افغانستان تاکنون اظهار نظری نکرده است. 

به گزارش فارس، مذاکرات آمریکا و طالبان در 6 روز گذشته در قطر ادامه داشته و خلیلزاد اعلام کرده است که در این مذاکرات پیشرفت‌های محسوسی در رسیدن به یک توافق صلح بدست‌ آمده است. 

خلیل‌زاد پس از 6 روز گفت‌وگوی فشرده با نمایندگان طالبان در قطر، در حساب توییتری خود نوشته که دراین گفتگوها با نمایندگان این گروه «پیشرفت‌های مهمی» صورت گرفته اما تا هنوز توافقی بدست نیامده است.

وی اضافه کرد: پس از 6 روز مذاکره در قطر برای مشورت عازم افغانستان هستم. نشست‌ها در اینجا بیش از هر زمان دیگری سازنده بود. پیشرفت‌های مهمی روی مسایل حیاتی بدست آمده است.

این اظهارات در حالی از سوی وزیر امور خارجه آمریکا بیان می‌شود که در حدود 2 ماه پیش روزنامه «وال استریت ژورنال» به نقل از یک مقام ارشد پنتاگون گزارش داد که نیمی از نیروهای نظامی آمریکا که در افغانستان حضور دارند، از چند هفته به مرور این کشور را ترک می‌کنند.

بنا بر این گزارش، «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا به وزارت دفاع این کشور دستور داده که روند کاهش تعداد نیروهای نظامی آمریکا در افغانستان را آغاز کنند. در پی این دستور، از چند هفته دیگر بیش از ۷۰۰۰ نظامی آمریکایی از افغانستان خارج خواهند شد.

این اقدام، اولین گام از برنامه مرحله‌بندی‌شده کاهش چشمگیر حضور نظامی آمریکا در افغانستان و نهایتا پایان دادن به این حضور پس از ۱۷ سال است.

آمریکا در حال حاضر بیش از ۱۴۰۰۰ نیروی نظامی در افغانستان دارد که بخش عمده آن‌ها در قالب مأموریت سازمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در زمینه آموزش نیروهای محلی و پشتیبانی از آن‌ها فعالیت می‌کنند. 

ترامپ پیش از این بارها از حضور نظامیان این کشور در خارج از کشور انتقاد کرده و آن را «تلف کردن پول» خوانده است. وی در سال ۲۰۱۱ هم، زمانی که هنوز وارد عرصه سیاسی نشده بود، در توییتر نوشته بود: «کی می‌خواهیم از تلف کردن پول برای بازسازی افغانستان دست برداریم؟ باید اول کشور خودمان را بسازیم.»

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید