با اشاره به فشار سیاسی واشنگتن به آژانس؛

بلومبرگ: این یک شکست کم‌سابقه برای آمریکا در پرونده ایران است

کدخبر: ۲۶۵۰۰۰
اقتصادنیوز؛ بلومبرگ در گزارشی به فشارهای اخیر آمریکا به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره پرونده هسته‌ای ایران پرداخت و آن را شکستی کم‌سابقه برای واشنگتن توصیف کرد.
بلومبرگ: این یک شکست کم‌سابقه برای آمریکا در پرونده ایران است

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا؛ دولت دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در ادامه شکست سیاست های ضد ایرانی خود ، در زمینه اعمال فشار به آژانس بین المللی انرژی اتمی به منظور احیای اتهامات قدیمی و بازگشایی پرونده های مختومه شده علیه ایران نیز ناکام مانده است. 

بلومبرگ در این زمینه گزارش داد: دولت ترامپ در تلاش است تا تحقیقات درباره ابعاد نظامی ادعایی برنامه هسته ای ایران در گذشته موسوم به پرونده 'پی ام دی' را بازگشایی کند اما این تلاش ها در میان مقام های بین المللی که می توانند در این زمینه اقدام کنند با استقبال رو به رو نشده است. 

بلومبرگ به نقل از برخی اسناد و همچنین گفت وگو با دیپلمات ها در وین گزارش داد: مقام های آمریکایی در هفته های اخیر فشارها را در آژانس بین المللی انرژی اتمی افزایش داده و ضمن تهدید تحریم های جدید خواستار بازرسی های بیشتر و سخت تر در ایران شده اند. 

برخی دیپلمات های آگاه گفتند که بتازگی آمریکایی ها جلسه ای در وین در این زمینه تشکیل دادند اما تلاش های آنها با پاسخ منفی رو به رو شده است. دیپلمات هایی که خواستند نامشان ذکر نشود ، گفتند این جلسه روز 20 ژانویه (یکشنبه 30 دی) با حضور حدود 70 دیپلمات مرتبط با آژانس بین المللی انرژی اتمی برگزار شد. 

بلومبرگ خاطرنشان کرد: این یک شکست کم سابقه برای آمریکا در آژانس بین المللی انرژی اتمی است و نشان دهنده دشواری فزاینده آمریکا در متقاعد کردن متحدان به پیروی از سیاست واشنگتن در قبال ایران است.

به گفته دیپلمات ها ، نمایندگان آمریکا در این جلسه با استناد به اظهارات جان بولتون مشاور امنیت ملی کاخ سفید مدعی شدند که 'شواهد مهمی' از دروغگویی ایران به بازرسان آژانس وجود دارد. 

'الی گرانمایه' کارشناس اندیشکده شورای اروپایی روابط خارجی در این زمینه گفته است که دولت آمریکا از اینکه تلاش آن برای مذاکره مجدد درباره توافق هسته ای شکست خورده و برجام پابرجا مانده است بسیار سرخورده و ناامید شده است. 

آمریکا در این جلسه با استناد به گزارش های اخیر برخی نهادهای تندرو آمریکایی نزدیک به رژیم صهیونیستی گفته که آژانس باید 'تحقیقات درباره برنامه هسته ای نظامی گذشته و احتمالا ادامه دار ایران' را احیا کند! 

آژانس بین المللی انرژی اتمی تا کنون به این گزارش و تلاش های جدید آمریکا برای اعمال فشار بر آژانس واکنشی نشان نداده است اما تجربه سال های اخیر نشان می دهد که این بار نیز تلاش های آمریکا ناکام مانده و پرونده فعالیت های ادعایی نظامی هسته ای ایران با توافق برجام بسته شده و از این تلاش ها نیز آبی برای دولت آمریکا گرم نخواهد شد. 

یوکیا آمانو مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز بارها تاکید کرده است که برجام قوی ترین سازوکار بازرسی ها را در ایران در اختیار آژانس قرار داده است.

تلاش های ناکام آمریکا علیه برنامه هسته ای ایران در ادامه و هماهنگ با تلاش های رژیم صهیونیستی است. نتانیاهو نخست وزیر این رژیم اردیبهشت امسال با راه اندازی یک نمایش تلویزیونی با نشان دادن انبوهی از پوشه و لوح فشرده مدعی شد که به اطلاعات جدیدی از برنامه هسته ای ایران دست یافته و نتیجه گرفت که برجام بر دروغ استوار است و برای اثبات حرف های خود نیز به مطالبی مربوط به فعالیت های گذشته و مختومه شده در پرونده هسته ای ایران اشاره کرد و در ادامه گفت که ایران 'دانش هسته ای نظامی خود را برای استفاده در آینده حفظ کرده است'! 

آژانس بین المللی انرژی اتمی در واکنش به نمایش نتانیاهو با صدور بیانیه ای تاکید کرد که این نهاد بین المللی در گزارش سال 2015 موضع خود را درباره ادعاهای جنبه های غیرصلح آمیز برنامه هسته ای گذشته ایران اعلام کرده و شورای حکام نیز پرونده این بحث را مختومه کرده است. 

آژانس در آن گزارش تاکید کرده بود که برخی فعالیت های ایران پیش از پایان سال 2003 در ارتباط با کاربردهای غیرصلح آمیز فراتر از مطالعات علمی نبوده است و هیچ نشانه ای هم از چنین فعالیت هایی پس از سال 2009 در دست نیست. 

این درحالی است که مسائل گذشته و بحث ابعاد احتمالی نظامی (پی ام دی) در سال 2015 مختومه شده و پس از برجام آژانس از برجام به عنوان یک دستاورد بزرگ در زمینه راستی آزمایی و چندجانبه گرایی یاد کرده و تاکید کرده که آژانس قوی ترین نظام بازرسی ها را در ایران دارد.

آژانس بین المللی انرژی اتمی همچنین از روز اجرای برجام در 16 ژانویه 2016 (26دی 1394) تاکنون بطور پیوسته در گزارش های فصلی خود پایبندی کامل ایران به توافق هسته ای را تایید کرده است.

به نظر می رسد که دولت ترامپ با خروج شتابزده از توافق هسته ای با ایران برای اجرایی کردن یکی از وعده های انتخاباتی ترامپ و از بین بردن یکی از دستاوردهای دیپلماتیک دولت باراک اوباما ، اکنون در بن بستی گرفتار شده که راه خروجی از آن ندارد و با انزوای بیش از پیش در برابر متحدان اروپایی خود رو به رو شده است. 

در همین ارتباط و در گزارشی که نشان می دهد دولت ترامپ توافق هسته ای را مانع اصلی بر سر توطئه های ضد ایرانی خود می داند ، پایگاه خبری المانیتور بتازگی گزارش داد که بولتون مشاور امنیت ملی آمریکا در تلاش است تا با ایجاد بحرانی در زمینه بازرسی‌ها، ایران را مجبور به خروج از برجام کند . 

دیپلمات ها در وین گفته اند که هرچند به تعامل با آمریکا ادامه خواهند داد اما می خواهند که از بروز سناریویی که ممکن است به بحرانی تازه با ایران منجر شود جلوگیری کنند. یکی از نمایندگان کشورها در آژانس گفته است: مجبور کردن آژانس به استفاده مجدد از اطلاعات کهنه و قدیمی علیه ایران می تواند درهای دیپلماسی را ببندد و به پیامدهای ناگواری منجر شود. 

اکنون توپ در زمین کشورهای اروپایی است تا با اجرایی کردن سریع وعده های خود برای تامین منافع اقتصادی و تجاری ایران در ازای اجرای توافق هسته ای از جمله راه اندازی سازوکار ویژه 'اس پی وی' ، دوام و بقای توافق هسته ای با ایران را تضمین کنند . 

اظهارات معنادار علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران خطاب به اروپایی ها بسیار حائز اهمیت است که درباره سازوکار ویژه مالی برای ایران ، گفت: امیدواریم قبل از آنکه خیلی دیر شود، به ویژه اروپایی ها به آنچه ماه ها قبل قول داده اند، عمل کنند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید