مروری بر نقل و انتقالات فوتبال ایران؛ بلندترین، مشهورترین، عجیب‌ترین

کدخبر: ۲۶۵۰۵۶
​اقتصاد نیوز:امتیازاتی که قرار است تیم‌ها در نیم‌فصل دوم بدست بیاورند وابستگی زیادی به روزهایی که می‌گذرد دارد. روزهایی که در آنها مربیان باید تمام نیروهای مورد نظر خود را جذب کنند.
مروری بر نقل و انتقالات فوتبال ایران؛ بلندترین، مشهورترین، عجیب‌ترین

به گزارش اقتصاد نیوز و به نقل از سایت نود، باشگاه‌ها در سکوت کامل و در شرایطی که همه رسانه‌‌ها اخبار تیم ملی را پوشش می‌دهند مشغول کامل کردن و تقویت خود برای شروع هر چه قدرتمندتر در نیم‌فصل دوم هستند. سوت آغاز مسابقات نشان می‌دهد که کدام‌یک در این مسیر موفق‌تر بوده‌اند.  

پرسپولیس

پرسپولیسی‌ها فصل نقل وانتقالات را با آرامش زیاد گذراندند و بیشتر با بازیکنانی که در طول نیم‌فصل اول و قبل از آن به خدمت گرفتند تیم‌شان را تکمیل کرده‌اند. بازیکنانی که در تمرین حضور دارند و البته یکی از آنها یعنی مهدی ترابی در امارات روزهای خوبی را می‌گذراند. روزهای خوبی که البته استرس کادرفنی پرسپولیس در تهران را هم به دنبال دارد که او سالم و آماده به ایران بازگردد. محمد نادری و ماریو بودیمیر، تنها خریدهای زمستانی پرسپولیس بودند و سینا مریدی با مخالفت قطبی نتوانست پرسپولیسی شود. بودیمیر قد بلند که بعد از دروازه‌بان‌ها، بلندقدترین بازیکن پرسپولیس است شاید سبک جدیدی را به تیم برانکو در نیم‌فصل دوم اضافه کند. 

استقلال

معمای خط حمله استقلالی‌ها که مدت کوتاهی با حضور مامه تیام جواب پیدا کرده بود انگار به این آسانی‌ها حل شدنی نیست. حالا شفر یک گزینه دیگر برای حل شدن این مشکل پیدا کرده تا شاید بالاخره بتواند برای این معادله به ظاهر حل‌ناشدنی یک جواب مناسب پیدا کند. اسماعیل گونکالوس بازیکن تیم پاختاکور که با زدن 16 گل در 31 بازی این تیم را ترک کرد به استقلال آمده تا شاید منجی آنها باشد. بازگشت امید نورافکن هم یکی دیگر از اتفاقات نقل و انتقالی استقلالی‌هاست.  استقلال در نقل و انتقالات ابتدای فصل و نیم‌فصل بیشتر از این که بدنبال جذب بازیکنان جدید باشد به دنبال برگرداندن بازیکنان سابقش بود که در میان گزینه‌هایش فقط توانست نورافکن را جذب کند. آنها به دنبال جذب یک هافبک بازیساز خارجی هم هستند تا دیگر مشکلی برای گل‌نزدن در نیم‌فصل دوم نداشته باشند و پرونده ترانسفرهای زمستانی را ببندند. پرونده‌‌ای که  بعد از رفتن گرو و نویمایر با  جدایی آقاخان و جابر انصاری تکمیل خواهد شد.

سپاهان

یک صید از دریای همسایه‌. محسن مسلمان گویا قرار است مسیر پیام صادقیان را بعد از جدایی از پرسپولیس دنبال کند. او بعد از یک نیم‌فصل حضور در ذوب‌آهن در حالی که پیش‌بینی می‌شد با آمدن منصوریان شرایط بهتری پیدا کند اما راهی تیم دیگر مربی استقلالی یعنی امیرقلعه‌نویی شد. قلعه نویی یک صید دیگر هم از تیم سابقش یعنی تراکتورسازی داشته است و محمد ابراهیمی از اکسین به اصفهان آمد. جالب‌ترین خرید قلعه‌نویی جذب علی قربانی، مهاجم سابق استقلال است که حالا بعد از یک فصل لژیونر بودن مجددا به ایران بازگشته است و محمد مسلمی‌پور هم برای ترمیم خط دفاع آمده است. جلال‌الدین علی‌محمدی هم همچنان وضعیتش در سپاهان به کلاف سردرگمی تبدیل شده که بازشدنی نیست. قلعه‌نویی به او اعتقادی ندارد و مسئولین سپاهان هم رضایت‌نامه او را برای حضور در تیم دیگری صادر نمی‌کنند. 

پدیده

بزرگترین نقل وانتقال پدیده جدایی محمدرضا خلعتبری از این تیم بود. میلاد فراهانی هم به پدیده اضافه شده و به غیر از این اتفاق هیچ خبری از مشهد و از تیم مدعی قهرمانی به گوش نمی‌رسد که برای هواداران این تیم بسیار نگران‌کننده است. البته با رفتن فراهانی، دو دروازه‌بان پدیده یعنی محمد ناصری و سعید جلالی‌راد از این تیم جدا شده‌اند. 

تراکتورسازی

تبریزی‌ها خانه‌تکانی عید را زودتر از موعد انجام دادند و تغییرات را از نیمکت شروع کردند. محمد تقوی که به عنوان مربی موقت آمده بود و زمان حضورش در این تیم بیشتر از عنوانش شده بود در نهایت رفت و جایش را به جورج لیکنز داد. کوین کنستانت بازیکن سابق میلان، پر سر و صداترین خرید تراکتورسازی بود. محمدرضا اخباری هم به این تیم برگشت و رقیب فروزان شده است. احمد موسوی هم از تیم همشهری راهی تراکتورسازی شد. گفته می‌شود یک بازیکن دیگر هم شاید جمع خارجی‌ها در تبریز را جمع کند. تراکتورسازی بیش از بقیه تیم‌ها در معرض شایعات نقل و انتقالاتی قرار دارد که قوچان نژاد و آزمون بیش از بقیه به گوش رسید. 

پارس جنوبی جم

پارس جنوبی با کیوان امرایی قرارداد امضاء کرده و خرید بعدی این تیم هم ابوالفضل علایی در خط دفاعی بود تا جانشین بنگر که تازه از این تیم رفته بشود. امیر میربزرگی و محمد شادکام هم از این تیم جدا شده‌اند. 

فولاد خوزستان

فولادی‌ها بیشترین تمرکزشان را روی نیمکت گذاشته‌اند. بعد از آمدن  افشین قطبی، او بازیکن محبوبش یعنی ایمان مبعلی هم به نیمکت اضافه کرد. آرش افشین هم بازیکنی است که با آنها تمرین می کند. بازیکنی که با شرایط فعلی مشخص نیست چه کمکی قرار است به فولاد بکند. آن‌ها علاوه بر سروش رفیعی، نگچی لوپز را هم از دست داده‌اند. گفته می‌شود گادوین منشا هم در تیررس فولاد قرار دارد.

سایپا

سایپا مهدی ترابی را در نیم‌فصل دوم در اختیار ندارد و قرار است یکی از چهار نماینده ایران در آسیا باشد. با این حال هیچ خبری از نارنجی‌پوشان به گوش نمی‌رسد. علی دایی هنوز تیمش را تقویت نکرده و فقط حامد لک را به خدمت گرفته بود که البته این دروازه‌بان هم به نساجی بازگشت. اتفاقی که البته خیلی برای تیم دایی نگران‌کننده نیست. تیمی که دو دروازه‌بان تقریبا خوب را در اختیار دارد و دروازه‌بان سومی را جذب کرده بود که از نظر فنی برتری چندانی به آنها نداشت. پیمان میری، مهاجم نفت مسجدسلیمان دیگر بازیکنان جذب شده است و امید جهانبخش، امین منوچهری و جابر انصاری هم گزینه‌های احتمالی که هیچ کدام از آنها گزینه بزرگی برای تیمی حاضر در آسیا  چندان مناسب به نظر نمی‌رسند.

پیکان

حسین فرکی هنوز فعالیت جدی در پیکان نداشته است و این تیم بعد از تغییر سرمربی در سکوت کامل به سر می‌برد. آنها فقط محمد ناصری را جذب کردند تا آلترناتیوی برای شیخ ویسی داشته باشند.  مهدی شیری هم روانه پرسپولیس شد.

نساجی مازندران

جلالی این روزها فعلا مشغول انتخاب دستیار و راه‌های بهتر برای برقراری ارتباط با سکوهاست و فرصت نکرده وارد بازار نقل و انتقالات شود. آنها که خاطرات خوبی از مدافع گرجستانی‌شان دارند لاشا توتادزه یک مدافع گرجستانی دیگر را هم جذب کردند به امید این که خاطرات خوبشان در نیم‌فصل دوم دو برابر شود! البته بازگرداندن حامد لک هم یک برد در نقل و انتقالات برای آنها محسوب می‌شود. 

صنعت نفت آبادان

فصل نقل و انتقالات بزرگترین ضربه را به آبادانی‌ها زد و جاسم کرار را از آنها گرفت. البته تنها خوش‌شانسی آنها این بود که کرار به تیمی در لیگ برتر نپیوست و راهی عراق شد. آنها لیستی بلندبالا برای تقویت تیم‌شان و همچنین پرکردن جای کرار دارند اما تا الان هیچ ترانسفری نداشته‌اند. منشا جدی‌ترین گزینه آنهاست و رسول نویدکیا و میلاد سرلک هم در لیست‌شان قرار دارند.

نفت مسجد سلیمان

حضور محمد پاپی بازیکن سپاهان و محمد شادکام در مسجدسلیمان نشان می‌دهد که مرزبان هم چندان بیکار نمانده و با وجود تمام مشکلات تلاشش را برای تقویت تیمش انجام داده است. البته آنها در کنار لیست دو نفره جذب شده‌ها یک لیست سه نفره جداشده‌ها هم دارند که نشان از کار سخت این تیم برای نیم فصل دوم می‌دهد. پیمان میری و فراهانی و قائد رحمتی نیم‌فصل دوم را با پیراهن تیم‌های جدیدشان آغاز خواهند کرد.

ماشین‌سازی تبریز

مبادله بازیکن با بازیکن در تبریز همچنان بازارش داغ است و بازیکنان زنوزی از این تیمش به تیم دیگرش نقل مکان می‌کنند. یوسف سیدی هم از جمله این بازیکنان است که از تراکتور به جمع شاگردان مهاجری اضافه شد. آنها یک خرید ناموفق هم از پرسپولیس داشتند. احسان علوان‌زاده که مشخص نیست به چه دلیلی بعد از چند روز تمرین نامش در لیست اخراجی‌ها قرار گرفته است! مهاجری به دنبال چند بازیکن خارجی است که البته مشخص نیست بتواند موفق شود یا نه. البته آنها احسان تاییدی، علیرضا حیدری و میلاد قربان‌زاده را هم به تیم اضافه کرده‌اند.

ذوب‌آهن

بزرگترین پروژه ذوبی‌ها در نیم‌فصل حفظ کردن محمدرضا حسینی بود. بازیکنی که مشتریان پروپا قرص زیادی داشت اما در نهایت در اصفهان ماندنی شد تا منصوریان نفس راحتی بکشد. منصوریان که پیش از این علاقه‌اش به بازیکنان تکنیکی را نشان داده است اولین خریدش در اصفهان هم چنین گزینه‌ای بود؛ محمدرضا خلعتبری. ادی ارناندز هم به همراه مسلمان خروجی‌های این تیم خواهند بود.

سپیدرود رشت

علی کریمی اولین خارجی تاریخ سپیدرود را به رشت آورد. لوکا نوزادزه، دفاع 21 ساله گرجستانی قرار است لیدر دفاعی رشتی‌ها در نیم‌فصل دوم باشد. محمدرضا طاهرخانی بازیکن نیمکت نشین پرسپولیس، امیر منصوریان، مدافع پدیده و محمد علیزاده، هافبک سابق خونه به خونه و کارون اروند خرمشهر نیم‌فصل دوم را با علی کریمی خواهند بود. علی کریمی که مهاجم خارجی می‌خواست در نهایت به فرزاد حاتمی رضایت داد و از این مهاجم بلندقد در خط حمله‌اش استفاده خواهد کرد. پیام صادقیان هم در ادامه تیم‌گردی‌هایش به رشت و اسطوره‌اش رسیده است تا شانس خود را در شمال کشور هم امتحان کند. علاوه بر حسین کعبی که به کادرفنی اضافه شده بود یعقوب کریمی هم نیم‌فصل دوم را به دنبال تیم جدیدی می‌گردد.

استقلال خوزستان

استقلال خوزستان به دلیل محرومیت از جذب بازیکن، فعالیتی در نقل و انتقالات ندارد و ایمان مبعلی را هم از دست داده است. یونس دلفی هم راهی بلژیک شده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید