واکنش دفتر مکارم‌شیرازی به جوابیه دفتر رئیس‌جمهوری

کدخبر: ۲۶۵۲۳۱
اقتصادنیوز؛ سخنان حسن روحانی در دیدار مدیران ارشد وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات باعث شد دفتر ناصر مکارم‌شیرازی نسبت به این سخنان موضع‌گیری کند.
واکنش دفتر مکارم‌شیرازی به جوابیه دفتر رئیس‌جمهوری

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس؛ دوشنبه اول بهمن بود که حسن روحانی رئیس جمهور با حضور در میان معاونین و مدیران ارشد وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: «متأسفانه در مسأله حجاب ،اول از زن شروع می‌کنیم در حالی که قرآن ابتدا مرد را از نگاه هرز دور می‌کند، اما ما می‌رویم و بخاطر حجاب دختران و زنان را دستگیر می‌کنیم.  اساس حجاب برای امنیت زن است همانطور که خدا در قرآن می‌فرماید، حجاب را برای جلوگیری از آسیب زن قرار داده تا مورد آزار و اذیت عده‌ای مریض قرار نگیرند. همه آنچه درباره حجاب در قرآن آمده برای حمایت از زن است اما به گونه‌ای رفتار شده که انگار باید چماقی بر سر زن باشد و این بخاطر آن است که مساله حجاب را درست در جامعه تبیین نکردیم.»

روحانی همچنین اظهار داشت:« مبارزه با خواست عموم مردم، شرعی و قانونی نیست، برخی فکر می‌کنند اختیاراتی از آسمان دارند تا بر زمینی‌ها هر فرمانی که می‌خواهند صادر کنند، اما خداوند به پیامبر خاتم (ص) نیز تأکید کرد که تو وکیل مردم نیستی و فقط مأمور ابلاغ پیام هستی و مردم در پذیرش یا رد آن ، مختار هستند. نمی‌توان با خواست عمومی مردم مبارزه کرد و این کار نه شدنی و نه مشروع و قانونی خواهد بود.»

واکنش مکارم شیرازی

سه روز پس از آن بود که ناصر مکارم شیراز، مرجع تقلید در درس خارج فقه خود در مسجد اعظم قم  با انتقاد از سخنان رئیس جمهور درباره حجاب و فضای مجازی تاکید کرد: کسی نمی گوید فضای مجازی را تعطیل کنید بلکه باید جلوی مفاسد آن گرفته شود. شما رئیس جمهور یک کشور اسلامی هستید نه کشور دموکراتیک سکولار.

این مرجع تقلید خاطرنشان کرد: « یکی از اصول سیاست این است که وقتی مسئله مهمی وجود دارد به سراغ مسائل حاشیه‌ای نباید رفت؛ در شرایطی که مشکلات اقتصادی بسیاری در کشور وجود دارد مسؤولان به سراغ مسائل حاشیه‌ای می روند هرچند که سرگرم کردن مردم با این مسائل شایسته نیست.»

پاسخ دفتر ریاست جمهوری

در پی تذکر مکارم شیرازی در خصوص اظهارات ریاست جمهوری در دیدار با مدیران وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، روابط عمومی دفتر رئیس جمهور اطلاعیه ای صادر کرد.

در این اطلاعیه آمده است: «انتظار می‌رود هرگونه روایت یا قضاوت در مورد این سخنان با مراجعه به متن سخنرانی صورت پذیرد و افراد تحت تاثیر روایت های غیر مستقیم یا تحریف و تقطیع شده ای که گاه با انگیزه ای سیاسی و تخریبی از سوی برخی جریانها صورت می گیرد، واقع نشوند.» «رئیس جمهور در سخنرانی مذکور، در مورد حجاب تصریح کرد که ما در مسئله حجاب اول از زن شروع می‌کنیم در حالیکه قرآن اول از مرد شروع می‌کند؛ و قل للمومنین یغضوا من ابصارهم، از چشم شروع می‌کند. به مردها خطاب می‌کند که چشم تان را به نامحرم ندوزید... پس اساس حجاب برای امنیت است. بنابر این ضرورت شرعی حجاب در سخنان ایشان مورد انکار قرار نگرفته است.»

روابط عمومی دفتر رئیس جمهور در بخش دیگری از اطلاعیه خود افزوده است: «روحانی ضمن تاکید بر ضرورت مراعات حریم خصوصی افراد و استفاده بهینه از فضای مجازی تاکید کرد که ما باید با فرهنگ سازی سواد رسانه ای نوجوانان و جوانان را بالا ببریم و تجربه ثابت کرد که بعضی از اقدامات مانند برخی فیلترینگ ها که در سال های اخیر کرده ایم، ناموفق بوده است.»

در این اطلاعیه با اشاره به توطئه ای چند لایه دشمنان برای ایجاد شکاف و اختلاف میان مسوولان و مردم و ایجاد بی اعتمادی عمومی به ویژه در آستانه چهلمین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی؛ به بصیرت انقلابی، انسجام و یکپارچگی ملی و همبستگی شخصیت های سیاسی و رسانه ها و نخبگان مورد اعتماد جامعه به عنوان ضرورتی مهم برای خنثی سازی و شکست توطئه ای بدخواهان نظام اسلامی تاکید شده است.

واکنش مجدد دفتر مکارم

این واکنش دفتر رئیس جمهور باعث شد صبح امروز دفتر مکارم شیرازی در اطلاعیه ای بیان دارد که «متأسفانه دفتر ریاست جمهوری به جای عذر خواهی و اصلاح اشتباه، دست به فرافکنی زده اند و اظهارات اشتباه دیگری داشته اند.با توجه به سوالات مکرر مخاطبان در مورد سخنان رئیس جمهور، موضع معظم له و بیانیه دفتر ریاست جمهوری، علی رغم میل باطنی ناچار به انتشار بخش هایی از سخنان رئیس جمهور شدیم.امیدواریم خداوند متعال عاقبت همه را ختم به خیر بفرماید.»

در ادامه این اطلاعیه دو فایل ویدئویی از سخنان روحانی که پیش از این توسط رسانه‌های دولتی و دیگر رسانه‌ها منتشر شده بود، برای استناد آورده شده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید