ماجرای منع حضور ضرغامی در شورای عالی فضای مجازی و شورای عالی انقلاب فرهنگی صحت دارد؟

کدخبر: ۲۶۵۶۸۷
اقتصادنیوز: برخی منابع خبری اخبار ضد و نقیضی از مشاجره عزت الله ضرغامی، رئیس پیشین سازمان صداوسیما با حسن روحانی، رئیس ‌جمهور در جلسه شورای عالی فضای مجازی منتشر کرده اند.‌

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از «انتخاب»، دو روز پیش محمد ایمانی، دبیر سیاسی روزنامه کیهان مدعی این جدل شده بود.

ماجرای جدل ضرغامی و روحانی چه بود؟ او نوشته بود: «ضرغامی در ‌جلسه اخیر شورای عالی فضای مجازی به برخی هنجارشکنی‌ها توسط آقای روحانی اعتراض کرده است. ضرغامی گفته این ‌حرف‌ها چی بود که شما درباره حجاب و فضای مجازی و فیلترینگ در وزارت ارتباطات گفتید؛ بعضی از این سخنان غیر واقعی ‌و برخی دیگر معارض ارزش‌های اسلامی و انقلابی است؟ انتقاد ضرغامی، به روحانی برخورده و با خشم و عصبانیت گفته؛ من ‌نباید به شما پاسخ بدهم، پاشو برو بیرون! ضرغامی هم پاسخ داده که شما نمی‌توانید اعضای شورا را بیرون کنید‎. ‎پس از آن، ‌روحانی ...، از جلسه بیرون رفت...‎.‎‌»‌

ضرغامی خود در گفت‌وگو با شرق گفته است: «قرار شده است که کسی از بحث و جزئیات درون جلسه، چیزی به بیرون از جلسه منتقل نکند. من هم چیزی نمی‌گویم. سایرین می‌توانند روایت‌های خود را از جلسه نقل کنند».

تایید ماجرا از سوی مدیرمسئول روزنامه جوان 

در پی رسانه ای شدن این اخبار، امروز مدیرمسئول روزنامه جوان در کانال تلگرامی ضمن تایید ضمنی این مشاجره، خود از ‌ضرغامی انتقاد کرد و خطاب به او نوشت: «شأن حقوقی رئیس‌جمهور (هر کس که باشد) از ملت و نظام است. نباید در جمع ‌زیردست یا زمانی که مدیر جلسه است چشم در چشم یا انگشت در چشم و دوبه‌دو تا مرز شکستن او پیش ‌رفت، اشتباه است. نگوییم ‌این روحانی با آن مواضع حقش هست. شأن حقوقی ارجح است. ادبیات فاخر و کوتاه آمدن طرف مقابل معقول‌تر است‎.‎‌»‌

ادعای منع حضور ضرغامی در شورای‌عالی انقلاب فرهنگی و شورای‌عالی فضای مجازی 

در پی انتشار این اخبار، سایت جماران مدعی شد که ضرغامی از سوی دفتر یکی از مقامات عالی‌رتبه نظام، از ادامه حضور در ‌جلسات شورای‌عالی انقلاب فرهنگی و شورای‌عالی فضای مجازی منع شده است.‌

تکذیب یک سایت اصولگرا

در واکنش به این خبر، سایت اصولگرای رجانیوز مدعی شد که پیگری‌های این سایت نشان می‌دهد که این خبر کذب بوده و ‌صحت ندارد و چنین منعی از سوی دفتر رهبر انقلاب صورت نگرفته است‎.

روحانی چه گفته بود که باعث برآشفتگی برخی اصولگرها شد؟

گفتنی است رئیس جمهور به تازگی در جمع مدیران وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره حجاب گفته بود: متأسفانه در مسأله حجاب، اول از زن شروع می‌کنیم در حالی که قرآن ابتدا مرد را از نگاه هرز دور می‌کند، اما ما می‌رویم و بخاطر حجاب دختران و زنان را دستگیر می‌کنیم.

رئیس جمهور ادامه داد: اساس حجاب برای امنیت زن است همانطور که خدا در قرآن می‌فرماید، حجاب را برای جلوگیری از آسیب زن قرار داده تا مورد آزار و اذیت عده‌ای مریض قرار نگیرند. همه آنچه درباره حجاب در قرآن آمده برای حمایت از زن است اما به گونه‌ای رفتار شده که انگار باید چماقی بر سر زن باشد و این بخاطر آن است که مساله حجاب را درست در جامعه تبیین نکردیم.

روحانی همچنین درباره فیلترینگ هم گفته بود: باید قبول کنیم که اشتباه کردیم فکر کردیم اگر بگوییم استفاده از فلان امکان ممنوع بوده و فیلتر است همه به آن گوش می‌کنند. دیدیم که پس از فیلتر هر امکانی، فیلترشکن آن ایجاد شد و هر چه تلاش کردیم به طور روزانه فیلترشکن‌های جدید ارایه شد و در نتیجه ، زیان و آسیبی که بویژه به جوانان و فرزندان ما از ناحیه استفاده از فیلترشکن‌ها وارد شد ، بیشتر از زمانی است که به طور عادی مثلاً از همان نرم‌افزاری که فیلترکردیم، استفاده می‌کردند.

روحانی ادامه داد: راه پیشگیری از مخاطرات ابزارهای ارتباطی جدید، فیلترینگ نیست، بلکه باید سواد رسانه‌ای و دیجیتال جوانان و نوجوانان و البته والدین و همه جامعه را بالا ببریم تا بتوانند در کنار استفاده مناسب از این امکانات، از مخاطرات و آسیب‌های آن نیز در امان بمانند.

اهداف انتخاباتی و مواضع متفاوت

عزت الله ضرغامی پس از خروج از سازمان صداوسیما، تلاش کرده است تا فعالیت های سیاسی خود را افزایش دهد. برخی تحلیلگران فعال شدن ضرغامی را با اهداف انتخاباتی قلمداد کرده بودند. این گمانه زنی ها با  حضور او در میان کاندیداهای جمنا در انتخابات ریاست جمهوری 96 تایید شد؛ هرچند ضرغامی در نهایت از برخی چهره های جوان جمنا شکست سنگینی را متحمل شد.

او پس از انتخابات ریاست جمهوری نیز در توئیتر فعال شده و بعضا اخبار و مواضع متفاوتی از خود بروز داده است. ضرغامی در یکی از مواضع خود گفته بود: «دو ساعت برای روحانی استدلال می‌کنید انگار نه انگار... من مصلحت نمی‌بینم برخی کنتراست‌های رفتاری آقای روحانی را بگویم. خوب نیست؛ شاید زمانی بگویم. ایشان عمدتا بعد از ریاست‌جمهوری متفاوت شد».

با این وجود بسیاری معتقدند مواضع اخیر او در حوزه های سیاسی و اجتماعی با عملکرد و سوابق او متفاوت است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس سایر رسانه ها
    کارگزاری مفید