در ایران روزانه چند نفر در حوادث رانندگی کشته و معلول می شوند؟

کدخبر: ۲۶۵۷۵۰
اقتصاد نیوز: رئیس هیأت مدیره جمعیت طرفداران ایمنی راه‌های کشور با تاکید بر لزوم حساسیت‌سازی جهت پیشگیری از سوانح جاده‌ای، گفت: در سوانح جاده‌ای روزانه ۴۳ نفر جانشان را از دست داده و ۹۰۰ نفر معلول و مجروح می‌شوند اما متاسفانه در این زمینه حساسیت وجود ندارد.

 به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از ایسنا، محمد بخارایی در جشنواره ایمنی رانندگان حرفه‌ای خوزستان که امشب (۱۰ بهمن‌ماه) در اهواز برگزار شد، با اشاره به شعار جشنواره رانندگان حرفه‌ای، اظهار کرد: شعار این جشنواره این است که اقتصاد کشور مرهون تلاش شبانه‌روزی رانندگان حرفه‌ای است. رانندگانی که گذشته، سرمایه، آینده، زمان و همه استعداد خود را وقف اقتصاد کشور کرده‌اند. رانندگان سرمایه‌گذاری، کاربری و کاریابی می‌کنند.

رئیس هیأت مدیره جمعیت طرفداران ایمنی راه‌های کشور گفت: اگر دستاورد ۴۰ ساله انقلاب ارائه شود می‌بینیم که سهم حمل و نقل از جمله رانندگان حرفه‌ای غیرقابل انکار است؛ بنابراین جهت توسعه فرهنگ ایمنی از کارهای جشنواره‌ای با اولین مطالبه‌گری ایمنی آغاز کرده‌ایم.

بخارایی گفت: جمعیت ایمنی راه‌ها در سال ۸۶ در خانه حمل و نقل بنیان شد تا بگوید حمل و نقل، رانندگان و تشکل‌های صنفی حمل و نقل اولین مطالبه‌گر ایمنی هستند.

وی عنوان کرد: ۲.۵ میلیون نفر از ۲۵ میلیون راننده گواهینامه‌دار، راننده حرفه‌ای هستند که به طور متوسط روزانه ۱۰ ساعت رانندگی می‌کنند یعنی ۵۰ درصد حضور فیزیکی و کاربری توسط رانندگان حرفه‌ای انجام می‌شود اما رانندگان حرفه‌ای کمتر از ۱۰ درصد درگیر سوانح هستند.

رئیس هیأت مدیره جمعیت طرفداران ایمنی راه‌های کشور ادامه داد: بعضاً به اشتباه این رانندگان را متهم می‌کنیم. گاهی اوقات تصادف یا سانحه‌ای رخ می‌دهد که همه فکر می‌کنیم ناوگان عمومی سوانح را ایجاد می‌کنند در صورتی که این رانندگان نه تنها متهم نیستند بلکه مطالبه‌گر هستند.

بخارایی هدف از برگزاری این جشنواره را ترویج فرهنگ ایمنی با استفاده از رانندگان حرفه‌ای دانست و بیان کرد: همچنین این جشنواره جهت ارج دادن به شأن رانندگان حرفه‌ای برگزار شده است. این رانندگان می‌توانند برای دیگران الگویی باشند.

وی ایمنی را حق هر فرد عنوان کرد و گفت: متأسفانه علیرغم کارنامه پرافتخار در راه‌سازی، راه‌آهن، فرودگاه‌سازی، توسعه ناوگان و همه زیرساخت‌ها اما در زمینه سوانح رانندگی نگرانی وجود دارد.

بخارایی عنوان کرد: این جلسه جهت هم‌پیمان شدن برگزار می‌شود. هم پیمان شدن سه وظیفه بر عهده ما قرار می‌دهد؛ نخستین وظیفه این است که حق خلاف نداریم. وظیفه دیگر این است که فرهنگ ایمنی را ترویج دهیم و سومین وظیفه هم‌پیمان شدن جهت مطالبه‌گری است.

وی تصریح کرد: جمعیت طرفداران ایمنی راه‌ها با ۲۵ دفتر نمایندگی و ۲۰ هزار عضو همه آحاد جمعیت را هوادار آرمان خود دارد زیرا همه طرفدار ایمنی راه‌ها هستند اما میزان حساسیت‌ها کم است که این جلسات برای ایجاد حساسیت تشکیل می‌شوند.

رئیس هیأت مدیره جمعیت طرفداران ایمنی راه‌های کشور گفت: امروز در خوزستان به علت وقوع سیل ستاد بحران تشکیل شد و همه مسئولین در این ستاد حضور یافتند. امیدوارم روزی ایمنی به گونه‌ای توسعه یابد که اگر روزی مانند امروز، ۴۳ نفر در سوانح از دست بروند ستاد بحران در کشور تشکیل دهیم اما این چنین نیست؛ روزانه ۴۳ نفر از بین رفته و ۹۰۰ نفر معلول و مجروح می‌شوند اما متأسفانه حساسیتی در این زمینه وجود ندارد.

بخارایی گفت: در سال روزی به نام یادمان قربانیان سوانح رانندگی، وجود دارد‌. باید در کنار این مراسم یادمان مراسم جشنواره نیز برگزار شود. این جشنواره‌ها باید برای دانش‌آموزان، آموزگاران و دیگر عوامل جامعه که تلاش‌هایی در این مجموعه داشته‌اند و موفق شده‌اند، برگزار شود.

وی افزود: تجلیل از رفتارهای اسطوره‌ای یکی از برنامه‌های ما است. در سال جاری در یک مراسم از جوانی تجلیل کردیم که موفق شده بود جان پنج مسافر نوروزی در محور کامیاران سنندج را نجات دهد.

بخارایی ادامه داد: امیدوارم روزی دهه ایمنی، روز رانندگان حرفه‌ای، روز مراقبت از کودکان به عنوان آسیب‌پذیران شبکه‌های حمل و نقل و روز نظارت بر محتوا را داشته باشیم.

رئیس هیأت مدیره جمعیت طرفداران ایمنی راه‌های کشور با اشاره به سهم وسیع بانوان در توسعه فرهنگ اجتماعی، گفت: ۵۰ درصد جمعیت کشور را زنان تشکیل می‌دهند و ۲۴ درصد کشته‌های سوانح رانندگی از بانوان هستند. بنابراین باید برای توسعه فرهنگ ایمنی از مشارکت بانوان استفاده شود.

به گزارش ایسنا، در این مراسم از ۱۳ راننده حرفه‌ای خوزستان تجلیل شد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • گزارش «اقتصادنیوز» از بازار سرمایه

      اقتصادنیوز:‌ شاخص کل در آخرین روز کاری هفته به رقم ۲ میلیون و ۲۶۱ هزار و ۳۸۶ واحد رسید و نسبت به آخرین روز معاملاتی…

    کارگزاری مفید