رئیس‌جمهور خودخوانده ونزوئلا: تغییر حکومت به نفع روسیه و چین است

کدخبر: ۲۶۵۸۷۴
اقتصادنیوز: خوان گوایدو، رئیس پارلمان ونزوئلا که خود را رئیس جمهور موقت این کشور اعلام کرده، در مصاحبه با خبرگزاری رویترز اظهار داشت تغییر حکومت در ونزوئلا به نفع مسکو و پکن، بزرگترین شرکای تجاری کاراکاس خواهد بود.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اسپوتنیک، گوایدو گفت:"ثبات و تغییر رژیم فعلی باید بیش از همه به نفع روسیه و چین باشد".

به گفته رئیس پارلمان ونزوئلا، نیکلاس مادورو، رئیس جمهور ونزوئلا "از منافع این کشور و سرمایه گذاران خارجی دفاع نمی کند و به این دلیل شریک سودمندی نیست".

گوایدو علاوه بر این خاطرنشان ساخت که تلاش کرده تماس هایی با مسکو و پکن برقرار کند.

رئیس پارلمان ونزوئلا همچنین قول داد که در صورت پیروزی از همه تعهدات این کشور در مقابل وام دهندگان و صاحبان ارواق دولتی پیروی کند.

روز 21 ژانویه اعتراضات عمومی علیه مادورو آغاز شد و روز 23 ژانویه خوان گوایدا، رئیس پارلمان ونزوئلا خود را رئیس جمهور موقت این کشور اعلام کرد.

کشورهای گروه لیما به غیر از مکزیک، آمریکا، آلبانی، گرجستان، سوئیس و سازمان کشورهای آمریکایی و تعدادی از کشورهای اروپایی از ریاست جمهوری موقت گوایدو حمایت کردند.

کشورهای روسیه، بولیوی، ایران، کوبا و نیکاراگوآ، السالوادور، ترکیه، بلاروس و چین ضمن حمایت از مادورو، از طرفین درگیر در بحران خواستند از راه مسالمت آمیز به حل و فصل مسائل بپردازند و مخالفت خود با دخالت خارجی در امور داخلی کشورها را اعلام کردند. دبیر کل سازمان ملل برای حل و فصل بحران به گفتگو و دیالوگ فراخواند.

آمریکا روز 28 زانویه اعمال تحریم ها علیه شرکت دولتی نفت ونزوئلا (PDVSA) را اعلام کرده، 7 میلیارد دلار از سرمایه های این شرکت را توقیف نموده و همچنیم معاملات با این شرکت را ممنوع کرد.

وزارت خارجه امریکا همچنین اعلام کرد خوان گوایدا، رهبر مخالفان مادورو از حق دسترسی به حساب های دولت ونروئلا در بانک های این کشور برخوردار است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید