اعلام آمادگی کردهای سوری برای مذاکره با ترکیه

کدخبر: ۲۶۵۹۵۷
اقتصادنیوز؛ «الهام احمد» رییس هیات اجرایی شورای سوریه دمکراتیک از آمادگی برای مذاکره با ترکیه خبر داد و بر ضرورت پایان دادن به درگیری و اختلافات با آنکارا تاکید کرد.
اعلام آمادگی کردهای سوری برای مذاکره با ترکیه

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا؛ الهام احمد، رییس هیات اجرایی شورای سوریه دمکراتیک از آمادگی برای مذاکره با ترکیه خبر داد و بر ضرورت پایان دادن به درگیری و اختلافات با آنکارا تاکید کرد.

وی در مرکز مطالعات خاورمیانه واشنگتن افزود: شورای سوریه دمکراتیک در درگیری های داخلی ترکیه نقشی ندارد.

ترکیه یگان های مدافع خلق را شاخه حزب کارگران کردستان و نیرویی تروریستی می داند، موضوعی که بارها از سوی کردهای سوریه رد شده است. 

این نخستین بار است که یک مقام کرد سوری درباره ضرورت گفت و گو با ترکیه سخن می گوید.

کردهای سوریه سال ها با تکیه بر حمایت آمریکا از گفت وگو با دولت سوریه خودداری می کردند.

'رجب طیب اردوغان' رئیس جمهوری ترکیه 21 آذرماه اعلام کرد: عملیات نظامی شرق فرات در سوریه با هدف پاکسازی نیروهای حزب کارگران کردستان (پ ک ک) بزودی آغاز می شود. 

نخستین برنامه اعلام شده ارتش ترکیه و تروریست های هم پیمان آن در عملیات جدید، اشغال شهر منبج به بهانه حضور نیروهای دمکراتیک(قسد) است. 

از سوی دیگر ، دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا نیز از خارج کردن نیروهای خود از سوریه خبر داد که مقام های ارشد کرد سوری این تصمیمات آنکارا و واشنگتن را خنجر از پشت و خیانت به این نیروها و یگان های مدافع خلق کرد عنوان و برای گفت وگو با دولت سوریه اعلام آمادگی کردند.

گفت و گوهای کردهای سوری با دولت مرکزی تاکنون به نتیجه نرسیده است زیرا آن ها حاضر به دست کشیدن از مناطق تحت کنترل خود در شرق و شمال شرق سوریه نیستند.

دیدبان حقوق بشر سوریه 25 دی ماه از سفر یک هیات از حزب اتحاد دمکراتیک سوریه برای گفت و گو با دولت درباره سرنوشت مناطق تحت تسلط خود به دمشق خبر داد.

این نهاد وابسته به مخالفان دولت سوریه اعلام کرد که این هیات از شهر قامشلی در شمال شرق استان حسکه به منظور گفت و گو با دولت درباره سرنوشت مناطق تحت کنترل خود در شرق فرات به دمشق رفت.

سفر این هیات کردی پس از آن انجام شد که فیصل مقداد معاون وزیر خارجه سوریه اعلام کرد که کشورش تماس با کردها در شمال این کشور را به دنبال تلاش ترکیه برای مداخله نظامی در این منطقه آغاز کرده است.

از سوی دیگر برخی رسانه های کردی ادعا کردند که نظام سوریه با خواسته های حزب اتحاد دمکراتیک درباره پذیرفتن خودگردانی برای کردها مخالفت کرده است.

این رسانه ها افزودند: دولت سوریه فقط با برخی خواسته های دیگر کردها از جمله اختصاص بخشی از نفت این مناطق به آن ها و وارد کردن زبان کردی به نظام آموزشی کشور و برخی امور اداری در مقابل قطع ارتباط کردها با آمریکا و بازگشتن به آغوش وطن موافقت کرده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید