مسکو INF را تعلیق کرد؛

مقابله به مثل روسیه در برابر اقدام آمریکا/ واکنش ناتو و شویگو

کدخبر: ۲۶۶۱۰۸
اقتصادنیوز؛ ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه امروز شنبه به اقدام آمریکا در خروج از پیمان «ممنوعیت تولید موشک های هسته ای میان برد» (INF) واکنش نشان داد و این پیمان را تعلیق کرد.
مقابله به مثل روسیه در برابر اقدام آمریکا/ واکنش ناتو و شویگو

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از مهر؛ اسپوتنیک در خبری فوری از واکنش «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه به خروج آمریکا از پیمان «ممنوعیت تولید موشک های هسته ای میان برد» (INF) خبر داد.

بر اساس این گزارش، پوتین در واکنش به این اقدام آمریکا اعلام کرده که روسیه نیز پیمان ممنوعیت تولید موشک های هسته ای میان برد را تعلیق کرده است.

به گفته پوتین، روسیه از این پس به تولید موشک هایی خواهد پرداخت که به موجب پیمان INF تولید آنها ممنوع بود.

پوتین از وزرای روسیه خواست که هیچ مذاکرات جدیدی را پیرامون INF با آمریکا آغاز نکنند.

روز گذشته«مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا اعلام کرد که واشنگتن به صورت رسمی تعهدات خود در خصوص پیمان منع تولید موشک‌های میان‌برد هسته‌ای یا INF را تعلیق می کند.

روز پنجشنبه اعلام شده بود که مسکو و واشنگتن نتوانسته‌اند اختلافاتشان را درباره پیمان منع تولید موشک‌های میان‌برد هسته‌ای حل کنند و احتمالا آمریکا از فردا شنبه، روند خروج از این پیمان را آغاز می‌کند.

در همین رابطه «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به شکست مذاکرات روسیه و آمریکا در خصوص پیمان منع تولید موشک‌های میان‌برد هسته‌ای واکنش نشان داد و گفت: اروپا نمی خواهد یک بار دیگر صحنه رقابت ابرقدرت ها شود.

ناتو از خروج آمریکا از INF حمایت کرد

 پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) با صدور بیانیه‌ای، از تصمیم یکجانبه آمریکا مبنی بر خروج از پیمان موشک‌های هسته‌ای میان‌برد (INF) استقبال کرد.

در این بیانیه می‌خوانیم: ناتو با قدرت از نتیجه‌گیری آمریکا مبنی بر اینکه روسیه تعهدات خود در INF را نقض کرده، حمایت می‌کند.

ناتو در ادامه ادعاهای خود از روسیه خواست تا فوراً به اجرای کامل و قابل راستی آزمایی INF مبادرت کند.

این درحالی است که روسیه همواره هرگونه اتهام مبنی بر تولید موشکی که بُرد آن ناقض پیمان INF باشد را رد کرده است.

از سوی دیگر، در واکنش به تعلیق پایبندی آمریکا به INF که دیروز جمعه صورت گرفت؛ ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه دقایقی پیش دیپلمات‌های روسی را از آغاز گفتگوهای جدید با واشنگتن منع کرد.

پوتین همچنین اعلام کرد که روسیه نیز از پیمان ممنوعیت تولید موشک های هسته ای میان‌برد خارج می شود.

به گفته پوتین، روسیه از این پس به تولید موشک هایی خواهد پرداخت که به موجب پیمان INF تولید آنها ممنوع بود.

وزیر دفاع روسیه خواستار افزایش بودجه برای مقابله با خروج از INF شد

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایلنا؛ «سرگئی شویگو» وزیر دفاع روسیه اعلام کرد که این وزارتخانه به زودی پیشنهاد افزایش بودجه به منظور مقابله با خروج آمریکا از معاهده موشکی را ارائه خواهد داد. 

به گزارش «روسیا الیوم» شویگو همچنین به «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری و «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه پیشنهاد استفاده از ‌سیستم عامل‌های زمینی برای راه اندازی موشک‌های «کالیبر» پس از خروج ایالات متحده از معاهده موشکی را داده است.

پوتین نیز از این پیشنهاد حمایت و با پیشنهادات وزارت دفاع برای آغاز به کار پایگاه‌های زمینی و تولید موشک‌های کالبیر و نیز موشک‌های فراصوت زمینی موافقت کرده است. 

شویگو گفت: «آمریکا به صورت مستقیم موشک‌هایی که بر اساس معاهده موشک‌های میان‌برد و کوتاه‌برد ممنوع شده است، را تولید می‌کند». 

وی افزود: «به رغم ابهام در عبارات و فرایند تحقیق و تفحص در زمینه تولید موشک‌های میان‌برد و کوتاه‌برد، شاهد نقض واقعی این معاهده توسط آمریکا در طول سال‌های گذشته بوده‌ایم».

وزیر دفاع روسیه در پایان گفت: «به راحتی می‌توان گفت که آمریکا تولید این موشک‌ها را شروع کرده است».

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید