این شخص یک سوم ویکی‌پدیا را نوشته است!

کدخبر: ۲۶۶۱۳۹
اقتصاد نیوز:این جوان تپل و بامزه یک سوم ویکی‌پدیا را نوشته و کار دیگری جز ویرایش مدخل‌ها ندارد! تمام این مطالب توسط کاربران و داوطلبان آنلاین نوشته شده‌اند. استیون پرویت، یکی از تأثیرگذارترین افراد در اینترنت توسط مجله تایمز انتخاب شده، چون بیش از یک سوم مقالات انگلیسی در ویکی‌پدیا توسط او ویرایش یا از ابتدا و کامل نوشته شده‌اند.
این شخص یک سوم ویکی‌پدیا را نوشته است!

به گزارش اقتصاد نیوز، استیون پرویت (Steven Pruitt) نزدیک به ۳ میلیون مدخل ویکی‌پدیا را ویرایش کرده و ۳۵ هزار مقاله را کامل نوشته و نه تنها در ویکی‌پیا بلکه در کل اینترنت شناخته شده و افسانه مانند است.

بنا بر این گزارش، تا کنون، بیش از ۵.۷ میلیون مطلب به زبان انگلیسی در بزرگ‌ترین دایره‌المعارف آنلاین دنیا نوشته شده است و البته میلیون‌ها مطلب به زبان‌های دیگر ترجمه شدند.

تمام این مطالب توسط کاربران و داوطلبان آنلاین نوشته شده‌اند. استیون پرویت، یکی از تأثیرگذارترین افراد در اینترنت توسط مجله تایمز انتخاب شده، چون بیش از یک سوم مقالات انگلیسی در ویکی‌پدیا توسط او ویرایش یا از ابتدا و کامل نوشته شده‌اند.

استیون به اپرا علاقه زیادی دارد. به همین دلیل، نام کاربری خود در ویکی‌پدیا را به یاد یکی از بهترین شخصیت‌های اپرا، Ser Amantio Di Nicolao گذاشته است.

این جوان تپل و بامزه یک سوم ویکی‌پدیا را نوشته و کار دیگری جز ویرایش مدخل‌ها ندارد!

اولین مطلب استیون در ویکی‌پدیا درباره پدربزرگ‌اش بوده است که برایش احترام بسیار زیادی قائل است و از او به نیکی و بزرگی یاد می‌کند. استیون می‌گوید اگر یک ساعت بیشتر وقت داشت؛ داستان کامل زندگی او را می‌نوشت.

پدربزرگ‌اش مامور اسلحه‌خانه مجلس سنای ایالت ویرجینیا بوده است. جایی که انواع آدم‌ربایی‌ها و سرقت‌ها در آن رخ می‌دهد ولی باورکردنی نیست که برای او هیچ اتفاقی نیفتاده است.

استیون با پدر و مادرش در یک خانه زندگی می‌کند و اعتقاد دارد این نوع زندگی و بینش بهتر است. او دوست دارد مورد حمایت پدر و مادرش باشد.

اگر از او سوال کنید چقدر درآمد دارد؟ جواب می‌دهد «هیچ»؛ ۱۳ سال کار رایگان برای ویکی‌پدیا
 

این جوان تپل و بامزه یک سوم ویکی‌پدیا را نوشته و کار دیگری جز ویرایش مدخل‌ها ندارد!

وقتی نشریه تایمز او را یکی از ۲۵ فرد با نفوذ و تاثیرگذار در اینترنت معرفی کرد؛ کنار شخصیت‌هایی مانند دونالد ترامپ، جی.ک. رولینگ و کیم کارداشیان، احتمالا دیگر زندگی سابق را نخواهد داشت و باید دست به تغییر و تحولاتی بزند.

استیون پرویت می‌گوید مادرش در شوروی بزرگ شده است و قدر آزادی اطلاعات و آزادی دانش را می‌داند. او هر روز بیش از سه ساعت تحقیق، ویرایش و تایپ می‌کند و از کتاب‌ها، مجلات علمی و سایر منابع در دسترس‌اش برای پیش‌برد هدف‌اش استفاده می‌کند.

می‌گوید کار اصلی‌اش در طول روز، تحقیق کردن است و برای هر مدخل و موضوعی حتی ورزشی یا مثلا اطلاعاتی درباره اداره گمرک باید تحقیق کند و اطلاعاتی جمع‌آوری شود. دوستان‌اش تصور می‌کنند او یک دیوانه است.

ویکی‌پدیا بدون تعهد نویسندگان آزاد و کاربران داوطلب خود به وجود نمی‌آمد و یکی از ۵ سایت برتر جهان پس از گوگل، یوتیوب و فیسبوک نمی‌شد.

در هر ثانیه، نزدیک به ۶ هزار نفر ویراستار به طور همزمان روی مطالب و مدخل‌های ویکی‌پدیا کار می‌کنند تا پاسخ‌گوی نیاز کاربران باشند. افرادی مانند استیون پرویت به خوبی ارزش این کار را می‌دانند و همین موضوع باعث شده است که خسته نشوند.

دومین نویسنده ویکی‌پدیا پس از استیون پرویت، تنها ۹۰۰ هزار مدخل ویرایش کرده است. جایگاه او مطمئن و غیر قابل تصرف است ولی می‌خواهد هنوز پیشرفت کند و در پروژه‌های اطلاعات آزاد بیشتری مشارکت داشته باشد.

بیش از سیزده سال است که فقط روی ویکی‌پدیا کار می‌کند و هنوز دوست دارد مدخل‌های بیشتری ویرایش یا از ابتدا تعریف کند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید