آمریکا برای بازگشت به پیمان موشکی با روسیه شرط گذاشت

کدخبر: ۲۶۶۳۰۱
اقتصادنیوز: یک مقام وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد در صورتیکه مسکو به تعهدات خود تحت پیمان موشکی ۱۹۸۷ عمل کند، واشنگتن حق لغو خروج از این پیمان را برای خود محفوظ می‌داند.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، خبرگزاری اسپوتنیک نوشت، یک مقام وزارت خارجه آمریکا گفت واشنگتن حق لغو خروج از پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد را تا پیش از پایان مهلت شش ماهه آن برای خود محفوظ می‌داند، اما تنها در صورتیکه روسیه به اجرای کامل و قابل اعتماد این پیمان بازگردد.

وی در ادامه تصریح کرد: در صورت مشاهده نشدن چنین تغییری در رفتار روسیه، آمریکا بر تصمیم خود برای خروج از پیمان پابرجا خواهد بود و برای همیشه به این پیمان پایان خواهد داد.

این مقام وزارت خارجه آمریکا افزود: زمانیکه روسیه شروع به عمل به تعهدات خود تحت پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد کند، واشنگتن ممکن است به این پیمان بازگردد.

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا روز جمعه اعلام کرد واشنگتن تعهدات خود تحت پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد را از روز شنبه (دوم فوریه/سیزدهم بهمن) به مدت شش ماه به حالت تعلیق درمی‌آورد. وی گفت: در صورتیکه تعهد روسیه به این پیمان محقق نشود، واشنگتن به تعهدات خود عمل نخواهد کرد و بطور کامل از آن خارج می‌شود.

به دنبال آن ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه نیز روز گذشته در واکنش به این اقدام واشنگتن اعلام کرد مسکو تعهدات خود تحت پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد را به حالت تعلیق درمی‌آورد.

واشنگتن بار‌ها روسیه را به نقض پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد متهم کرده است. مسکو نیز استقرار سپر موشکی آمریکا در اروپا را که قادر به پرتاب موشک‌های کروز در بُرد ممنوعه است، نقض آشکار این پیمان می‌داند.

پیمان موشکی «آی ان اف» در سال ۱۹۸۷ میان آمریکا و اتحاد جماهیر شوروی سابق منعقد شد و به عقیده کارشناسان، به عنوان یک اقدام اساسی در جهت تنش‌زدایی دوران جنگ سرد عمل کرد. این پیمان در ۸ دسامبر آن سال در واشنگتن به امضای رونالد ریگان، رئیس‌جمهور وقت آمریکا و میخائیل گورباچف، رهبر وقت اتحاد جماهیر شوروی رسید.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید