بهترین خودروهای مفهومی سال ۲۰۱۸

کدخبر: ۲۶۶۶۱۲
اقتصاد نیوز:سال گذشته شرکت‌های خودروسازی مختلف مثل مرسدس‌ بنز، استون مارتین، تویوتا، هیوندای و پورشه مدل‌های مفهومی زیبا و مجهز به فناوری‌های پیشرفته رونمایی کردند.
بهترین خودروهای مفهومی سال ۲۰۱۸

به گزارش اقتصاد نیوز و به نقل از زومیت، فناوری و ایده‌های جدید در صنعت خودروسازی با سرعت باورنکردنی در‌حال‌پیشرفت و تغییر است که این مورد را به‌راحتی می‌توان در بخش‌های مختلف دید. سامانه‌های خودران به‌لطف سرمایه‌گذاری‌ شرکت‌های بزرگ و کوچک در‌مقایسه‌با چند سال گذشته دگرگون شده‌اند. حتی خودروهای مجهز به پیشرانه‌ی احتراق داخلی هم با وجود فناوری برقی، در‌حال‌توسعه و پیشرفت بیشتر هستند.

Toyota GR Supra Racing Concept 2018

براساس پیش‌بینی کارشناسان، به‌زودی خودروسازی جهان فناوری خودران و انوع نمونه‌های الکتریکی کاربردی را ارائه می‌کند؛ اما هنوز تا آن زمان فاصله داریم. برای پیش‌نمایش فناوری‌های آینده، بهترین مقدمه تولید خودروهای مفهومی است. مدل‌های مفهومی که گاهی هیچ‌وقت به‌ واقعیت نمی‌رسند، چشم‌انداز رؤیایی و شاید اغراق‌آمیز خودروساز از آینده هستند. در آستانه‌ی سال ۲۰۱۹، در این مقاله بهترین خودروهای مفهومی سال ۲۰۱۸ را بررسی می‌کنیم. وبسایت Newatlas در مقاله‌ای خواندنی، هشت مدل مفهومی ۲۰۱۸ را به‌عنوان جذاب‌ترین‌های سال انتخاب کرده است. درادامه، این مدل‌های مفهومی را با شما مخاطبان زومیت به‌اشتراک می‌گذاریم.

پژو e-Legend

Peugeot e-Legend


  • Peugeot e-Legend Concept / خودروی مفهومی برقی خودران پژو ای-لجند
  • Peugeot e-Legend Concept
  • Peugeot e-Legend Concept / خودروی مفهومی برقی خودران پژو ای-لجند
  • Peugeot e-Legend Concept / خودروی مفهومی برقی خودران پژو ای-لجند

 

شاید پیشرفت فناوری و تجهیزات در کابین خودروهای مدرن درخورتوجه باشد؛ اما گاهی لازم است طراحی بدنه‌ی ماندگار نمونه‌های کلاسیکتمرکز اصلی باقی بماند. مجموعه‌ی پژو با رونمایی مدل مفهومی ایی لجند، به‌معنی خودرو برقی افسانه‌ای، در نمایشگاه پاریس ۲۰۱۸، مثالی زیبا از ترکیب طراحی کلاسیک و مدرن نمایش دادند. این کانسپت جذاب نمونه‌ی مدرن 504 کوپه‌ی دهه‌های ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰ است که علاوه‌بر ظاهر فوق‌العاده زیبا و آشنا، به انواع ویژگی‌های خودروهای مفهومی هم مجهز است. e-Legend با قدرت ۴۵۶ اسب‌بخار که از موتور برقی به‌دست آورده، در زمانی کمتر از چهار ثانیه به سرعت صد کیلومتربرساعت می‌رسد و تا حدود ششصد کیلومتر مسافت هم از شارژ بی‌نیاز خواهد بود. این مدل با وجود تجهیز به فناوری خودران سطح پنج، امکان رانندگی دستی را هم فراهم می‌کند. البته به‌نظر می‌رسد حالت خودران و لذت‌بردن از نمایشگر لمسی شانزده‌اینچی برای سرنشینان جذاب‌تر باشد. e-Legend را باید مدلی مفهومی با قوای فنی تمام‌برقی و فناوری تمام‌خودران و روح خودرو کلاسیک توصیف کرد که یادآور دوران موفقیت‌آمیز خودروسازی فرانسوی پژو است.

جنسیس Essentia

Genesis Essentia Concept


  • Genesis Essentia concept / خودروی مفهومی جنسیس اسنشیا
  • Genesis Essentia Concept
  • Genesis Essentia Concept
  • Genesis Essentia concept / خودروی مفهومی جنسیس اسنشیا

بسیاری از افراد با دیدن مدل مفهومی اسنتیا، به‌معنی گوهر و Le Fil Rouge، فقط یک سؤال می‌پرسند: این کانسپت واقعا طراحی هیوندای است؟

این دو مدل مفهومی در نمایشگاه‌های ژنو و نیویورک ۲۰۱۸ رونمایی شدند تا نماینده‌ی طراحی آینده‌ی خودروساز کره‌ای جنسیس، دپارتمان لوکس هیوندای باشند. مقام‌های جنسیس وهیوندای اطلاعات زیادی از Le Fil Rouge منتشر نکردند؛ اما این سخت‌گیری در اسنتیا کمتر بود. برخی از کارشناسان معتقدند اسنتیا با داشتن اسپویلر یکپارچه‌ی عقب و چراغ‌های لیزری باریک و جلوپنجره‌ی کوچک مثلثی‌شکل طراحی زیباتری دارد. اسنتیا، اولین محصول تمام‌الکتریکی جنسیس، بر زیبایی خودرویی گرندتورر (Grand Tourer یا GT) یا به‌بیان طراحان این شرکت زیبایی پویا اشاره می‌کند. این مدل با نمایش انحنای زیاد سقف، رینگ‌های بزرگ، پنل‌های عضلانی و شیشه‌ی جلو هماهنگ با درِ شفاف کاپوت، توجه هر بیننده‌ای را جلب می‌کند. به‌لطف وجود شاسی و پنل‌های بدنه‌ی تمام فیبر کربن درکنار موتورهای برقی، اسنتیا در زمانی کمتر از ۳.۵ ثانیه به سرعت صد کیلومتربرساعت می‌رسد. با بازشدن درهای پروانه‌ای، کابین محصول خاص جنسیس نیز مانند بدنه‌ی آن توجه‌ها را جلب می‌کند. فضای داخلی ترکیبی از طراحی مدرن و کلاسیک در صندلی‌های چرم و مخمل درکنار داشبورد تمام‌دیجیتال است. راهیاب ماهواره‌ای این مدل مفهومی به‌گونه‌ای تنظیم شده تا براساس خواسته‌ی راننده‌ی مسیر سفر را پیشنهاد کند. این مسیر می‌تواند سریع‌ترین و زیباترین و پرپیچ‌وخم‌ترین یا مستقیم‌ترین باشد. براساس مسیر انتخابی، بخش‌های دیگر خودرو مانند شاسی و صندلی‌ها تنظیم می‌شوند. البته، به واقعیت تبدیل‌شدن تمام ویژگی‌های جنسیس اسنتیا، زمان و هزینه‌ی زیادی می‌طلبد.

مرسدس‌ بنز ویژن EQ Silver Arrow

Mercedes Benz EQ Silver Arrow Concept


  • Mercedes Benz EQ Silver Arrow Concept
  • Mercedes Benz EQ Silver Arrow Concept
  • Mercedes Benz EQ Silver Arrow Concept
  • Mercedes Benz EQ Silver Arrow Concept

 

آلمانی‌ها با رونمایی سیلور اَررو در همایش پبل‌بیچ ۲۰۱۸ کالیفرنیا نمایش جالبی داشتند. احیای مدل مسابقه‌ای و کلاسیک سال ۱۹۳۷ با بدنه‌ی مدرن و به‌روزرسانی‌شده و قوای فنی تمام‌برقی با قدرت ۷۳۸ اسب‌بخار، نتیجه‌ای جز قرارگرفتن در فهرست بهترین‌ خودروهای مفهومی سال نخواهد داشت. تنها با دیدن تصاویر مرسدس بنز Vision EQ Silber Arrow، پی‌بردن به وجود آن در فهرست بهترین‌های ۲۰۱۸ کافی است و به دانستن ویژگی‌های دیگر مثل توانایی پیمایش تا چهارصد کیلومتر مسافت و ظرفیت تک‌سرنشین نیازی نیست. این کانسپت به‌منظور یاد و خاطره‌ی مدل مسابقه‌ای W125 سال ۱۹۳۷ طراحی شده که رکورد سرعت ۴۳۲.۷ کیلومتربر‌ساعت را در اتوبان‌های آلمان ثبت کرد. درحقیقت، رکورد سریع‌ترین خودرو در جاده‌های عمومی تا سال ۲۰۱۷ همچنان دراختیار این مدل کلاسیک بود. در پبل‌بیچ ۲۰۱۸، اینفینیتی هم با کانسپت پروتوتایپ 10 و طراحی مشابه EQ Silver Arrow نمایش پرشوری داشت؛ اما باید مقام برتر را به محصول آلمانی‌ها تقدیم کرد.

خودرو بدون سقف هوندا

Honda Rugged Open Air Concept / وانت پیک‌آپ مفهومی هوندا راگید اپن ایر


  • Honda Rugged Open Air Concept / وانت پیک‌آپ مفهومی هوندا راگید اپن ایر
  • Honda Rugged Open Air Concept / وانت پیک‌آپ مفهومی هوندا راگید اپن ایر
  • Honda Rugged Open Air Concept / وانت پیک‌آپ مفهومی هوندا راگید اپن ایر
  • Honda Rugged Open Air Concept / وانت پیک‌آپ مفهومی هوندا راگید اپن ایر

مدتی پیش، هر مدل مفهومی که به فناوری برقی تجهیز بود، برگ برنده‌ی شرکت‌های مختلف در نمایشگاه‌های خودرو محسوب می‌شد. هنوز خودروهای برقی کاملا تجاری نشده‌اند و مدل‌های مفهومی گرندتورر و کراس‌اور الکتریکی، کمی تکراری و پیش‌بینی‌پذیر به‌نظر می‌رسند. تقریبا این روزها باید مطمئن بود در هر نمایشگاه بزرگ خودرو، چند مدل برقی رونمایی خواهد شد. شاید در چند سال گذشته، انواع نمونه‌های برقی تمام توجه‌ها را جلب می‌‎کردند و خودروهای بنزینی و دیزل سدان یا استیشن به حاشیه می‌رفتند. بااین‌حال به‌نظر می‌رسد خودروهای مجهز به پیشرانه‌ی احتراق داخلی، باید به فضای خسته‌کننده و تکراری نمونه‌های الکتریکی هیجان جدیدی ببخشند. کانسپت هوندا با ترکیب اونت و آف‌رود UTV، همان تلنگری است که نمایشگاه‌های خودرو مدرن نیاز دارند. خودرو روباز هوندا که با نام کامل Rugged Open Air Vehicle Concept در نمایشگاه تیونینگ و قطعات افترمارکت سِما (SEMA) رونمایی شد، ترکیبی از وانت ریجلاین و آف‌رودر UTV شرکت Pioneer است. حاصل کار، تولید خودرو آف‌رودسریع و کاربردی است که هیچ‌چیزی در جاده و خارج از جاده مانع آن نخواهد شد. محصول هوندا یادآور مدل‌های مفهومی گذشته است که امروز در میان انواع کانسپت‌های برقی و رقیب تسلا، وجود خلاقیت در صنعت خودروسازی را ثابت می‌کند.

استون‌ مارتین لاگوندا ویژن

Aston Martin Lagonda Vision Concept


  • Aston Martin Lagonda Vision Concept
  • Aston Martin Lagonda Vision Concept
  • Aston Martin Lagonda Vision Concept
  • Aston Martin Lagonda Vision Concept

نمایش زبان طراحی آینده‌ در خودرویی مفهومی موضوع عجیبی نیست؛ بلکه یکی از اهداف اصلی‌ سازنده شمرده می‌شود. باوجوداین، اگر تولیدکننده بخشی جدید از شرکتی اصیل و شناخته‌شده‌ی قدیمی و در‌عین‌حال اولین خودروساز لوکس برقی باشد، شرایط بسیار فرق می‌کند.استون‌ مارتین لاگوندا ویژن که در نمایشگاه ژنو ۲۰۱۸ رونمایی شد، دقیقا این شرایط را دارد. طرحان استون‌ مارتین با استفاده از ویژگی تازه‌تأسیس‌بودن برند زیرمجموعه‌ی شرکت با نام لاگوندا (Lagonda)، مدلی تمام‌برقی با سیستم تمام‌چرخ محرک (AWD)، فناوری خودران و بدنه‌ای زیبا خلق کرده‌اند. کانسپت جدید استون مارتین لاگوندا اصلا به محصول قدیمی این شرکت در دهه‌های ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰ شباهت ندارد؛ اما حداقل نام آن در مدل چهاردر استفاده شده است. مدل مفهومی لاگوندا با ویژگی‌های متفاوتی مثل نبود ستون B بدنه و بازشدن پنل سقف، ورودی جاداری به سرنشینان پیشنهاد می‌کند. این کانسپت با تجهیز به فناوری خودران سطح چهار، صندلی‌های بزرگ با تنظیم جایگاه و فرمان مخفی‌شونده دارد. استون مارتین لاگوندا ویژن پیش‌نمایشی از اولین خودروی برند تازه‌تأسیس لاگوندا است که سال ۲۰۲۱ رونمایی خواهد شد.

اینفینیتی Q Inspiration

مفهومی اینفینیتی Q اینسپریشن/ INFINITI Q Inspiration Concept


  • مفهومی اینفینیتی Q اینسپریشن/ INFINITI Q Inspiration Concept
  • مفهومی اینفینیتی Q اینسپریشن/ INFINITI Q Inspiration Concept
  • مفهومی اینفینیتی Q اینسپریشن/ INFINITI Q Inspiration Concept
  • اینفینیتی / infiniti Q Inspiration

شاید پیشرانه‌ی احتراق داخلی رقیب‌های جدیدی پیدا کرده باشد؛ اما بدون تکامل میدان خودروسازی را ترک نخواهد کرد. مهندس‌های اینفینیتی اولین‌بار در سال ۲۰۱۶ بود که پیشرانه‌ی نسبت تراکم متغیر VC توربو را معرفی کردند. کانسپت کیو اینسپریشن اولین خودرویی است که به این پیشرانه با حجم دو لیتر مجهز شده است. کوچک‌بودن این پیشرانه به تیم طراحی خودروساز ژاپنی اجازه داد تا کوپه‌ای چهاردر با کابین جادار، لوکس، انحنای زیاد سقف و خطوط تیز بدنه خلق کنند. پیشرانه‌ی VC توربو اینفینیتی از نوع چهار سیلندر با نسبت تراکم متغیر بین ۸:۱ و ۱۴:۱ است که ترکیب سرعت توربوشارژ را با کارایی هیبرید دراختیار راننده قرار می‌دهد. مقام‌های اینفینیتی برای نمایش این پیشرانه، مدل مفهومی Q Inspiration را با فناوری‌های جذابی مثل سامانه‌ی خودران پروپایلوت (ProPilot) و داشبورد تمام‌دیجیتال همراه کرده‌اند. این مدل مفهومی بیشتر خانه‌ای زیبا برای پیشرانه‌ی انقلابی اینفینیتی است؛ اما در توسعه‌ی پلتفرمی جدید برای خودرو برقی این برند نقش خواهد داشت.

تویوتا GR Super Sport

Toyota GR Super Sport Gazoo


  • Toyota GR Super Sport / تویوتا GR سوپراسپرت
  • Toyota GR Super Sport Gazoo
  • Toyota GR Super Sport Gazoo
  • Toyota GR Super Sport Gazoo

احتمالا باید مدل مفهومی و مسابقه‌ای نسل جدید سوپرا در این فهرست جایی داشته باشد؛ اما شاید سوپراسپرت GR نماینده‌ای بهتر برای تویوتا باشد. مدتی است همه علاقه‌مندان منتظر سوپرا هستیم و باتوجه‌به اینکه زمان زیادی به رونمایی نسل جدید آن باقی نمانده (حدود یک ماه دیگر در نمایشگاه خودرو دیترویت ۲۰۱۹)، سوپراسپرت GR را به‌جای کانسپت مسابقه‌ای آن در این فهرست قرار می‌دهیم. مدل مفهومی GR Super Sport محصول پیش‌بینی‌ناپذیر تویوتا در توکیو اتو سالن ۲۰۱۸ بود. درواقع در هیاهوی نسل جدید سوپرا، این مدل مفهومی از راه رسید و جالب این است که چند ماه پس از رونمایی‌اش، تولید مدل نهایی آن هم تأیید شد. GR Super Sport با محصولات دیگر تویوتا متفاوت است که به‌عنوان خودروی روزمره و جان‌سخت شناخته می‌شوند. این مدل به‌عنوان رقیب هایپرکارهایی نظیر استون مارتین والکری و مرسدس AMG One پرچم‌دار تویوتا در کلاس اَبَرخودروهای جاده‌ای خواهد بود که براساس مدل مسابقه‌ای تولید می‌شوند سوپراسپرت GR با الهام از خودرو مسابقه‌ای تویوتا TS050 هیبرید مسابقات استقامتی جهان (WEC) طراحی شده است؛ بنابراین، از پیشرانه‌ی شش‌سیلندر Vشکل ۲.۴لیتری تویین‌توربوشارژ درکنار موتور برقی و مجموع قدرت ۹۸۶ اسب‌بخار استفاده می‌کند. باتوجه‌به این مشخصات فنی، قراردادن GR Super Sport به‌جای مدل مفهومی و مسابقه‌ای سوپرا در فهرست بهترین مدل‌های مفهومی سال گذشته چندان هم خطای بزرگی نیست.

پورشه Mission E Cross Turismo

Porsche Mission E Cross Turismo Concept


  • Porsche Mission E Cross Turismo Concept
  • Porsche Mission E Cross Turismo Concept
  • Porsche Mission E Cross Turismo Concept
  • Porsche Mission E Cross Turismo Concept

آخرین مدلِ این فهرست، محصول غیرمنتظره‌ی پورشه در نمایشگاه خودرو ژنو ۲۰۱۸ است. مقام‌های این شرکت آلمانی با معرفی میشن ایی کراس توریزمو، به تکرار داستان سدان‌ها و شاسی‌بلندهای برقی پایان دادند. پس از تولید پانامرا اسپرت توریزمو و آزمایش فناوری برقی در استیشنی اسپرت، کانسپت جالب خودرو برقی شاسی‌بلند آف‌رود با قدرت بیش از ۶۰۰ اسب‌بخار متولد شد. کراس توریزمو رانندگی آف‌رود و خارج از جاده را تنها در دو موتور برقی و انتقال قدرت تمام‌چرخ محرک خلاصه نمی‌کند؛ بلکه ویژگی‌های جدیدی مثل فرمان‌پذیری محور عقب و کنترل دینامیک شاسی و سیستم تعلیق بادی هوشمند با قابلیت افزایش ۵۰میلی‌متری ارتفاع خودرو از سطح زمین نیز به‌همراه دارد. لاستیک‌های بزرگ، گِل‌گیرهای برجسته و زمان ۳.۵ ثانیه در آزمایش سرعت صفر تا صد کیلومتربرساعت، میشن ای کراس توریزمو را از دیگر خودروهای برقی متمایز نشان می‌دهد. برخلاف بسیاری از کانسپت‌های سال ۲۰۱۸، پورشه Mission E Cross Turismo مدلی مفهومی با قابلیت حرکت است که جای تعجب ندارد. شایان ذکر است اخیرا تولید مدل نهایی این خودرو هم تأیید شده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید