معمای پاداش 80میلیارد تومانی به فوتبال

کدخبر: ۲۶۶۶۱۳
اقتصاد نیوز: موضوع کمک سنگین وزارت ورزش به تیم ملی فوتبال ایران در چند روز گذشته جنجال برانگیز شده است.
معمای پاداش 80میلیارد تومانی به فوتبال

به گزارش اقتصاد نیوز و به نقل از همشهری ورزشی، جزئیات کمک‌های وزارت ورزش و جوانان به فدراسیون فوتبال، منتشر شد؛ درست یک روز پس از آنکه مازیار ناظمی، مدیرکل روابط عمومی وزارت ورزش ادعای کفاشیان درباره استقلال مالی فدراسیون را زیر سؤال برد و گفت اگر لازم باشد، اسناد کمک‌ها منتشر می‌شود. محمدرضا داورزنی، معاون توسعه ورزش قهرمانی و حرفه‌ای وزارت ورزش و جوانان در گفت‌وگو با پایگاه خبری این وزارتخانه جزئیات کمک‌ها به فوتبال را اینگونه شرح داد: «‌از ابتدای سال‌جاری، ۲۷میلیارد تومان کمک و 4.5میلیون دلار ارز به فوتبال پرداخت کرده‌ایم که بسیار بیشتر از تعهد ابتدای سال وزارتخانه بوده است.» با احتساب دلار 12هزار تومانی، مجموع این کمک‌ها حدود 81میلیارد تومان بودجه است. پیش از این مهدی تاج، رئیس فدراسیون فوتبال، به همشهری ورزشی گفته بود که مجمع فدراسیون برای سال‌97 رقمی نزدیک به 48میلیارد تومان تصویب کرده است.

او مدعی شد 11میلیارد تومان از این مبلغ فقط برای تأمین هزینه‌های تیم ملی ایران در جام ملت‌های آسیا بوده که پیشنهادش را وزیر ورزش داده و جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور با آن موافقت کرده است. داورزنی درباره کمک دلاری و یورویی به فدراسیون فوتبال هم گفته است: «‌از نظر ارزی نیز از ابتدای سال تا اوایل مهر ارز مورد نیاز تیم ملی و فدراسیون فوتبال با نرخ 4200تومان و از مهر‌ماه تاکنون ارز یورو با نرخ بازار ثانویه و مجموعا به میزان 4.5میلیون دلار در اختیار فدراسیون فوتبال قرار گرفته است.»

مدیران فدراسیون فوتبال هنوز به ادعاهای داورزنی واکنش نشان نداده‌اند، این در حالی است که پیش از این کارلوس کی‌روش، چندبار مدعی شده بود که وزارت ورزش از تیم ملی حمایت نمی‌کند. شاید کلید حل این معما همان گفت‌وگویی باشد که برنامه «آسیا‌2019» پس از رفتن کی‌روش از ایران پخش کرد. در آن مصاحبه که مهدی تاج، رئیس فدراسیون مدعی بود قرار بوده پخش نشود، کی‌روش می‌گوید به او گفته بودند که وزیر ورزش نه‌تنها سرمربی تیم ملی و خود تیم ملی که اصلا فوتبال را هم دوست ندارد.

اما چه‌کسی این اطلاعات را به کی‌روش داده بود؟ جوابش را خود کی‌روش در همان مصاحبه داده: مهدی تاج، رئیس فدراسیون فوتبال! اگر این ادعا درست باشد، تاج درحالی‌که نزدیک به دو برابر بودجه سالانه‌اش را از وزارت ورزش کمک مالی دریافت کرده، به کی‌روش چنین القا کرده که وزیر فوتبال را دوست ندارد. برخی منابع می‌گویند جملات جنجالی کارلوس کی‌روش، رابطه تاج با وزیر ورزش را به هم زده است. آنها معتقدند اگر تاج نتواند ثابت کند که ادعای کی‌روش نادرست بوده، ممکن است استیضاح او در مجمع آتی فدراسیون فوتبال کلید بخورد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید