وزیر نفت در واکنش به نامه 72 نماینده مجلس:

برای اینکه فردی خوشش بیاید از عزت ملت ایران کوتاه نمی‌آیم

کدخبر: ۲۶۶۷۴۸
اقتصادنیوز؛ وزیر نفت در واکنش به نامه 72 نماینده مجلس و با با تکذیب ادعاهای مربوط به مخالفت با امضای قرارداد با شرکت های روسی و چینی، گفت: «فقط در مقابل منافع ملت ایران تعظیم می کنم، حاضر نیستم برای اینکه فردی خوشش بیاید از عزت ملت ایران کوتاه بیایم، دنبال این نیستیم که کشورهای دیگر از ما خوششان بیاید.»
برای اینکه فردی خوشش بیاید از عزت ملت ایران کوتاه نمی‌آیم

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا؛«بیژن زنگنه» امروز (سه شنبه) در نشست خبری با تشریح دستاوردهای صنعت نفت، درباره نامه 72 نماینده مجلس و ادعاهای مطرح شده درباره تمایل نداشتن وزیر نفت برای همکاری با شرکت های روسی و چینی، گفت: برخی ادعاها فقط مطرح شده و سندی برای آن ارایه نمی شود. «آنها می گویند ما تمایل نداریم با روسیه و چین کار کنیم اما سند و دلیلشان چیست؟»

وی ادامه داد: ما برای میدان های آزادگان و یادآوران با چینی ها مذاکرات خارج از مناقصه داشته ایم اما آنها براساس ملاحظاتشان تمایل به همکاری ندارند.

وزیر نفت گفت: «می خواهیم قرارداد امضا کنیم اما چینی ها و ... به عنوان پدر عروس نیز باید موافقت کنند.»

زنگنه با بیان اینکه «کدام قرارداد را آنها خواسته اند امضا کنند اما ما امضا نکرده ایم؟» اظهار داشت: فقط در مقابل منافع ملت ایران تعظیم می کنم.

معاملات نفت شفاف است

وزیر نفت گفت: برخی می گویند ما اتاق تاریک معاملات نفت داریم؛ بله ما برای دشمنان اتاق تاریک داریم اما برای نظام و داخل کشور همه فعالیت ها شفاف است. «روزی که این شرایط سخت بر طرف شود همه شرایط و فعالیت ها را خواهیم گفت.»

وی ادامه داد: شبانه روز در حال فعالیت برای مقابله با تحریم و دور زدن آن هستیم اما نمی توان آنها را اعلام کرد زیرا آمریکا، رژیم صهیونیستی و اشرار منطقه نیز آنها را خواهند شنید.

زنگنه افزود: همان طور که آمریکا نتوانست صادرات نفت ما را به صفر برساند با اقدامات انجام شده توسط ما در آینده نیز نخواهد توانست این کار را انجام دهند.

وی خاطرنشان کرد: اکنون چند صد نفر در وزارت خزانه داری و اداره اوفک آمریکا بطور لحظه ای در حال رصد فعالیت های نفتی ایران و کارشکنی هستند.

طرح ادعاهای بدون سند توسط نمایندگان

وزیر نفت درباره ادعای مطرح شده در نامه 72 نماینده مجلس به سران سه قوه مبنی بر درخواست روسیه برای ساخت خط لوله صادرات گاز ایران به اروپا نیز گفت: این موضوع را برای نخستین بار است که می شنوم؛ مذاکرات زیادی با روس ها داشته ایم اما هیچگاه چنین پیشنهادی را نداده اند.

وی افزود: «بحث صادرات گاز به اروپا، موضوع مهمی است که باید خدمت رهبر معظم انقلاب و رییس جمهوری ارایه شود که هیچ وقت مطرح نشده است.»

زنگنه گفت: «عجیب است که این پیشنهاد مهم را روس ها به مقام های ایران نداده اند اما رفته اند در گوشی به یکی از کارشناسان گفته اند و وی نیز به این نمایندگان منتقل کرده است.»

«چرا چنین دروغ های شاخدار و بزرگی را عده ای رفته و به نمایندگان گفته اند.»

وزیر نفت به اهمیت صنعت نفت در دوران تحریم اشاره کرد و افزود: نوک اصلی جنگی که آمریکا علیه ملت ایران به‌طور غیرقانونی و یک‌جانبه و به تحریک منافقین و با حمایت اسرائیل و اشرار منطقه آغاز کرده، صنعت نفت است. 

وی ادامه داد: هدف نخست آمریکا آن است که درآمد صادراتی ایران را به صفر برساند و در صورتی که موفق به تحقق این هدف نشوند تلاش می‌کند مانع نقل و انتقال پول صادرات ایران شود. 

افزایش 30 برابر ظرفیت پالایش گاز 

وزیر نفت به دستاوردهای صنعت نفت پس از پیروزی انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: این صنعت با وجود همه فشارها و تحریم ها، به جایگاه مطلوبی رسیده و رشد کرده است. 

زنگنه با اشاره به رشد صنعت گاز، اظهار داشت: پیش از پیروزی انقلاب اسلامی صنعت گاز رشد چندانی نداشت و ظرفیت پالایش گاز تنها 36 میلیون مترمکعب در روز بود. 

وی افزود: اما اکنون ظرفیت پالایش گاز کشور با رشد 30 برابری به روزانه یک هزار و 60 میلیون مترمکعب افزایش یافته است. 

وزیر نفت ادامه داد: در ابتدای انقلاب 52 هزار انشعاب گاز داشتیم اما کنون به 11.5 میلیون انشعاب افزایش یافته است. 

زنگنه اضافه کرد: پوشش گازرسانی در کشور در سال 57 تقریبا صفر بود اما اکنون حدود 92 درصد جمعیت کشور از گاز بهره مند هستند. 

وی با بیان اینکه در ابتدای انقلاب تنها یک روستا گاز داشت، اما اکنون 27 روستا گازرسانی شده است، گفت: 77 درصد جمعیت روستایی کشور از نعمت گاز برخوردار هستند.

زنگنه افزود: تولید میعانات گازی کشور در سال 57 نزدیک صفر بود اما اکنون به حدود 750 هزار بشکه در روز رسیده است.

افزایش 30 برابری تولید پتروشیمی 

وزیر نفت درباره توسعه صنعت پتروشیمی نیز گفت: توسعه پتروشیمی به معنای کاهش خام فروشی است که پس از انقلاب اسلامی رشد چشمگیری داشت. 

زنگنه اضافه کرد: در سال 57 یک میلیون تن محصول پتروشیمی تولید می شد که اکنون به بیش از 30 میلیون تن با ارزش بیش از 17 میلیارد دلار رسیده است که 5.5 میلیارد دلار آن به فروش داخلی اختصاص دارد. 

وی ادامه داد: خوراک پتروشیمی افزایش یافته است به طوری که تولید اتان کشور به بیش از 10 میلیون تن در سال خواهد رسید که مازاد نیاز کنونی پتروشیمی هاست. 

وزیر نفت ادامه داد: متانول کاوه، متانول سبلان، کود شیمیایی لردگان، پتروشیمی میاندوآب، فاز نخست الفین پتروشیمی بوشهر، الفین ایلام، صدف عسلویه، متانول کاوه و طرح پالایش گاز بیدبلند خلیج فارس از طرح هایی هستند که در سال 98 راه اندازی خواهد شد. 

وی اظهار داشت: ظرفیت این واحدها 12 میلیون تن در سال است که حدود هفت میلیارد دلار برای ساخت آنها سرمایه گذاری می شود. 

افزایش 2 برابری ظرفیت پالایش نفت 

وزیر نفت درباره رشد صنایع پالایشی نیز گفت: ظرفیت پالایش نفت در ابتدای انقلاب حدود 1.1 میلیون بشکه بود که اکنون با رشد بیش از 2 برابری به روزانه 2.2 میلیون بشکه رسیده است. 

زنگنه ادامه داد: تولید بنزین نیز در ابتدای انقلاب روزانه 14 میلیون لیتر بود که اکنون به 105 میلیون لیتر افزایش یافته است. 

افزایش ذخایر نفت و گاز کشور 

وزیر نفت درباره ذخایر نفتی کشور گفت: در سال 57 ذخیره هیدروکربنی مایع کشور 88 میلیارد بشکه بود که با کشف میادین جدید میزان این ذخایر به 160 میلیارد بشکه معادل نفت خام رسیده است. 

زنگنه ذخایر قابل برداشت گاز طبیعی ایران در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی را 9 تریلیون مترمکعب اعلام کرد و افزود: این رقم اکنون به 33 تریلیون مترمکعب رسیده است. 

وی برداشت نفت خام از میدان‌های غرب کارون اشاره کرد و گفت: در سال 92 برداشت از این میدان‌ها 70 هزار بشکه در روز بود، اما تا پایان امسال میزان تولید به روزانه 350 هزار بشکه خواهد رسید. 

راه اندازی پایانه جدید صادرات نفت در ساحل دریای عمان 

وزیر نفت به ساخت پایانه صادراتی در خارج از خلیج فارس اشاره کرد و گفت: پایانه جاسک برای صادرات نفت در خارج از خلیج فارس ساخته می شود. 

وی با بیان اینکه این پایانه تا پایان سال 99 به بهره برداری خواهد رسید، افزود: چندین پالایشگاه و پتروشیمی نیز در این منطقه ساخته خواهد شد. 

امضای 6.2 میلیارد دلار قرارداد با پیمانکاران ایرانی 

وزیر نفت از مجوز 6 میلیارد و 200 میلیون دلاری برای امضای قرارداد با پیمانکاران ایرانی خبر داد و گفت: شرط این مجوز، استفاده حداکثری از ظرفیت‌های ساخت و اجرای ایرانی‌هاست که البته بخشی از این منبع مالی باید از بازار داخلی تامین شود. 

زنگنه افزود: اقدامات لازم برای تامین مالی این طرح ها از طریق بورس انجام شده است. 

عده ای با لجبازی کشور را به چاه کرسنت بردند 

وزیر نفت به پرونده کرسنت (قرارداد صادرات گاز به امارات) اشاره کرد و گفت: کرسنت یک پرونده زنده است که بررسی آن در دیوان داوری ادامه دارد. 

زنگنه اظهار داشت: متاسفانه عده‌ای با لجبازی و نداستن قواعد بین‌المللی ما را در چاه عمیق انداختند که فعلا نمی توان جزئیات آن را اعلام کرد. 

وی افزود: ما در فرایند داوری خوب عمل کردیم به طوری که به مرحله صدور رای رسید، اما طرف مقابل کارهایی انجام داد که برای چند ماه صدور رای را به تاخیر انداختند.

وزیر نفت ادامه داد: امیدواریم با کارهای حقوقی که انجام می دهیم اوضاع به نفع کشور باشد. 

وی با بیان اینکه اعدادی که درباره رقم جریمه ذکر می شود، هیچ کدام واقعیت ندارند، گفت: هر زمان که در این پرونده قرار است شرایط به سود ما تمام شود عده ای همزمان در داخل کشور حرف هایی می زنند که شرایط به ضرر ما می شود. 

زنگنه تصریح کرد: پس از رای داوری بهتر می‌توانیم درباره پرونده کرسنت صحبت کنیم. 

اگر برجام نبود در تولید بنزین خودکفا نمی شدیم 

وزیر نفت به دستاوردهای برجام اشاره کرد و گفت: اگر برجام نبود هرگز ستاره خلیج فارس نمی‌آمد، اگر برجام نبود ما هنوز گرفتار تامین بنزین بودیم.

زنگنه گفت: تولید بنزین به روزانه 105 میلیون لیتر رسیده که بخش عمده آن ناشی از راه اندازی پالایشگاه ستاره خلیج فارس بوده است.

وی اضافه کرد: تولید نفت ایران پس از برجام و در فاصله چهار ماه یک میلیون بشکه در روز افزایش یافت و صادرات نفت ایران نیز در اردیبهشت ماه 1397 به 2 میلیون و 780 هزار بشکه رسید که نشاندهنده موفقیت برجام است. 

ادامه خرید نفت توسط ترکیه 

وزیر نفت درباره صادرات نفت به اروپا گفت: به علت تحریم های آمریکا نمی توانم رقمی را اعلام کنم اما در اروپا فقط ترکیه از ایران نفت می خرد. 

زنگنه اضافه کرد: این در حالی است که ایتالیا و یونان از تحریم خرید نفت ایران معاف هستند اما به ما پاسخ نیز نمی دهند. 

حمایت از ساخت پالایشگاه توسط بخش خصوصی 

وزیر نفت درباره ادعای مخالفت وزیر نفت با ساخت پالایشگاه در کشور گفت: من دشمن پالایشگاه سازی نیستم، قانون ما را از پالایشگاه سازی منع کرده و واگذاری پالایشگاه‌ها نیز به همین دلیل انجام شد. 

وی افزود: برای ایجاد ظرفیت جدید نزدیک به روزانه 2 میلیون بشکه موافقت اصولی دادیم که 600 هزار بشکه آن برای پالایشگاه‌های کوچک مخصوص فرآوری میعانات گازی و نفت خام است در این زمینه نیز از هر کسی که خواهان حمایت باشد، حمایت می‌کنیم. 

وزیر نفت اضافه کرد: ما معافیت برای صادرات نفت خام داریم، اما برای صادرات فرآورده نداریم. چرا برخی فکر می‌کنند مصرف فرآورده ساده است. 

زنگنه ادامه داد: منتقدان می گویند به همسایگان صادر کنید؛ مگر افغانستان چقدر مصرف فرآورده نفتی دارد. 

مشکل بنزین را باید در کارخانه های خودروسازی جستجو کرد 

وزیر نفت درباره افزایش قیمت بنزین نیز گفت: از من پرسیدند تا چه اندازه می‌شود قیمت بنزین را بالا برد، گفتم تاجایی که مردم تحمل دارند، اما این مطلب را در فضای مجازی به گونه ای دیگر تعبیر کردند. 

زنگنه افزود: منظور من این بود تاجایی که مردم قبول داشته باشند؛ حال اگر مردم قبول ندارند، نباید انجام داد. 

وی با بیان اینکه مجلس 10 سناریوی سهمیه بندی بنزین را بررسی کرد که هیچ کدام رای نیاورد، اضافه کرد: دولت نیز به این موضوع توجه دارد. هدف اصلی دولت، کاستن از مقدار قاچاق و کنترل مصرف است. 

وزیر نفت ادامه داد: از مهر امسال بنزین وارد نکردیم و سال آینده نیز بودجه ای برای واردات بنزین در نظر نگرفتیم. 

زنگنه اضافه کرد: اوضاع تولید بنزین خوب است، اما بارها گفته‌ام مشکل بنزین را در کارخانه‌های خودروسازی دنبال کنید. 

وی با بیان اینکه مصرف بنزین در کشور بالاست، گفت: اما مشکل مصرف بالا مردم نیستند زیرا مردم خودرویی را که به آن‌ها عرضه شده است را استفاده می‌کنند؛ بنابراین روش‌های غیرقیمتی هم برای ساماندهی و مدیریت مصرف وجود دارد. 

هرگز قرارداد سوآپ نفت با روسیه نداشتیم 

وزیر نفت با اشاره به ادعاهای مطرح شده در نامه 72 نماینده مجلس، گفت: در نامه 72 نماینده مجلس آمده است که استقبال خوبی از رئیس جمهوری چین نشده است، آیا من باید جواب گرم نبودن استقبال از رئیس جمهوری چین را بدهم. 

زنگنه با بیان اینکه هر کشوری پروتکل استقبال خودش را دارد، اضافه کرد: من با روس‌ها و چینی‌ها می‌خواهم کار کنم، اما قرارداد 2 طرفه است و وقتی یک طرف امضا نمی‌کند من چه باید کنم. 

وزیر نفت ادامه داد: با روس‌ها قرارداد امضا کردیم بخشی عملیاتی شده است و بخشی دیگر نیز عملیاتی خواهد شد. 

وی اضافه کرد: ما هرگز قرارداد سوآپ نفت با روسیه نداشتیم که نمایندگان در نامه خود آوردند، البته ایرادی به نمایندگان نیست بلکه اطلاعات غلط به آنها داده شده است.

 

ادامه دارد ...

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید