گام بلند بعدی در صنعت موبایل

کدخبر: ۲۶۶۸۰۰
​اقتصاد نیوز:تکنولوژی صفحه نمایش گوشی های هوشمند، بستر تازه‌ای را برای رقابت تولیدکنندگان به وجود آورده است. نشانه‌های تحول در این عرصه از اوایل سال 2018 نمود پیدا کرد؛ اما کدام فناوری نوظهور در صنعت موبایل فراگیر خواهد شد؟ نمایشگرهای ناچ، حفره‌دار، تاشو یا چیزی دیگر؟
گام بلند بعدی در صنعت موبایل

به گزارش اقتصاد نیوز و به نقل از گجت نیوز، بازیگران صنعت موبایل از سال گذشته تاکنون، روی نوسازی تکنولوژی صفحه نمایش در گوشی های هوشمند متمرکز بوده‌اند. ثمره‌‌ی کار آن‌ها را هم یا در برخی از دستگاه‌های معرفی شده دیده‌ایم، یا در محصولات آینده خواهیم دید. در این میان به نظر می‌رسد طراحی ناچ استایل، تنها یک دوره‌ی گذار بین استفاده از پنل‌های سنتی و نسل جدیدی از نمایشگرهای حفره‌دار یا تاشو بوده باشد. در حال حاضر یک کمپانی کوچک چینی، دستگاهی را روانه بازار کرده که از تکنولوژی صفحه نمایش تاشو برخوردار است و انتظار می‌رود به زودی، سامسونگ و شیائومی نیز به این عرصه ورود پیدا کنند.

تکنولوژی صفحه نمایش حفره دار

صفحه نمایش حفره دار

در کنار دستگاه‌های قابل انعطاف رادیکال، گوشی های هوشمند سنتی نیز همچنان به حیات خود ادامه خواهند داد؛ اما نه با ظاهر قدیمی و البته نه با ناچ. رویکرد تازه‌ در صنعت موبایل که به نظر می‌رسد فراگیر شود، استفاده از نمایشگرهای حفره‌دار برای تعبیه دوربین سلفی است.

این نوع طراحی، امکان از بین بردن حاشیه نمایشگر را فراهم می‌کند؛ اما مشکل اینجاست که وجود حفره روی صفحه نمایش، مورد پسند برخی کاربران نیست و به یک خال گوشتی توصیف شده است.

تکنولوژی صفحه نمایش تاشو

صفحه نمایش تاشو

مدت‌هاست که دستگاه‌های انعطاف پذیر، خود را به سرخط خبرها رسانده‌اند. از 5 سال پیش، صحبت از عرضه‌ی گوشی منعطف سامسونگ بوده و هنوز این اتفاق رخ نداده است؛ البته دلیل روشنی دارد. این تکنولوژی هنوز به بلوغ نرسیده و به جز صفحه نمایش، سایر قسمت‌های دستگاه قابل انعطاف نیست؛ این امر سبب افزایش ابعاد و ضخامت چنین دستگاه‌هایی می‌شود که این موضوع، چندان باب میل نیست. از طرفی پوشش پنل صفحه نمایش آن‌ها، نوعی پلاستیک است که دوام بیشتر؛ اما شفافیت و دقت رنگ کمتری دارد.

شکستن مرزهای صفحه نمایش با پروژکتور

گوشی Blackview Max 1

رویکرد دیگر این است که گوشی‌های هوشمند با یک پروژکتور همراه باشند. اولین دستگاه از این نوع، گوشی سامسونگ بیم (Samsung Beam) بود که در سال 2012 عرضه شد؛ اما کمپانی کره‌ای چنین ایده‌ای را دنبال نکرد و روی فاکتورهای دیگر متمرکز شد.

امروزه میکرو-پروژکتورها بسیار پیشرفته شده‌اند و می‌توان به عنوان یک راهکار، روی آن‌ها حساب کرد. تازه‌ترین گوشی هوشمندی که از پروژکتور استفاده می‌کند و به زودی عرضه خواهد شد، Blackview Max 1 است؛ دستگاهی مقاوم و میان‌رده با نمایشگر 6.01 اینچی فول اچ دی پلاس، تراشه هشت هسته‌ای مدیاتک، رم 6 گیگ و حافظه داخلی 64 گیگابایتی.

با وجود اینکه پروژکتور دستگاه، فضای زیادی را اشغال می‌کند؛ اما این گوشی ابعاد معقولی دارد و در پنل جلویی و پشتی نیز، با گوریلا گلس محافظت می‌شود. همچنین از دوربین سلفی دوگانه با سنسورهای 16 و 0.3 مگاپیکسلی برخوردار است و در پشت هم یک دوربین 16 مگاپیکسلی دارد. تصور کنید که با داشتن چنین دستگاهی می‌توانید روی تخت دراز بکشید و یک فیلم را از سقف منزل تماشا کنید.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید