منابع محلی خبر دادند؛

جنجال در نشست صلح مسکو

کدخبر: ۲۶۶۸۱۱
اقتصادنیوز؛ منابع خبری افغانستان از درگیری شدید لفظی میان برخی گروه‌ های شرکت کننده در نشست مسکو همزمان با ورود به محل اجلاس و تغییر زمان حضور خبرنگاران در این نشست خبر دادند.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا؛ به دلیل بروز درگیری لفظی شدید بین برخی گروه‌های شرکت کننده در زمان ورود به محل نشست و نیز انتشار بیانیه ‌های شدیدالحن روزهای اخیر توسط تعدادی از موافقان و مخالفان برگزاری نشست مسکو، از ورود خبرنگاران به محل نشست جلوگیری شده ‌است.

در همین حال، وزارت امور خارجه روسیه با صدور بیانیه ای ضمن استقبال از گفت و گوی سازنده بین گروه‌های افغان با هدف دستیابی به صلح و ثبات در افغانستان اعلام کرده ‌است، مسکو هیچ نقشی در هماهنگی و برگزاری این نشست نداشته و نباید این گفتگوها را با «روند مذاکرات مسکو» که دور نخست آن اخیراً در مسکو برگزار شد، اشتباه گرفت.

برگزار کنندگان این نشست که گفته می‌شود گروهی از افغان‌های مقیم مسکو هستند، نگران افزایش تنش و درگیری میان گروه‌های مخالف هستند.

شماری از شخصیت های سیاسی و مقامات احزاب افغانستان که خارج از دولت وحدت ملی آرایش گرفته اند، به دعوت نمایندگان ویژه روسیه در امور افغانستان، امروز سه شنبه به مدت دو روز در مسکو با نمایندگان طالبان دیدار خواهند داشت و بر اساس بیانیه مدعوین افغان این جلسه تلاشی برای تحقق صلح است که البته مخالفانی هم دارد.

بر اساس گزارش های منابع خبری در افغانستان، حامد کرزی رئیس ‌جمهوری پیشین افغانستان، محمد یونس قانونی و محمد حنیف اتمر، مشاوران پیشین رئیس ‌جمهور، عطا محمد نور و محمد اسماعیل خان از اعضای رهبری جمعیت اسلامی، محمد محقق رهبر حزب وحدت اسلامی، سید حامد گیلانی رهبر حزب محاذ ملی، یک عضو حزب اسلامی گلبدین حکمتیار، عبدالسلام ضعیف عضو پیشین گروه طالبان و ذبیح‌الله مجددی پسر حضرت صبغت‌الله مجددی از دیگر چهره های شاخصی هستند که در این نشست حضور خواهد داشت. در این نشست از هیچ یک از مقامات دولت افغانستان دعوت نشده است.

قرار بود نشست احزاب و جریان‌های سیاسی و گروهی از نمایندگان طالبان در مسکو از ساعت 10 صبح امروزسه شنبه در هتل 'پرزیدنت' مسکو آغاز شود، کمیته برگزاری این نشست به خبرنگاران رسانه‌های بین ‌المللی که قصد پوشش این رویداد را داشتند پیامکی ارسال کرده و اعلام کردند که به دلیل مشکلات به وجود آمده، زمان حضور خبرنگاران از ساعت 9 صبح به 12 ظهر موکول خواهد شد.

در سه ماه گذشته، این برای دومین بار است که مسکو نشستی را در باره صلح افغانستان میزبانی می‌کند. نشست نخست مسکو که در آن نیز نمایندگان حکومت افغانستان حضور نداشت، در آبان ماه امسال برگزار شد. در این نشست، نمایندگان طالبان و 10 کشور منطقه و آمریکا شرکت داشتند. طالبان در این نشست به‌طور رسمی خواستار خروج نیروهای خارجی از افغانستان شد. 

عبدالله عبدالله رئیس اجرایی دولت وحدت ملی در واکنش به نشست مسکو در مورد صلح افغانستان می‌گوید: باید محوریت نشست های صلح دولت افغانستان باشد؛ تا هنوز طالبان غیر از امارات اسلامی خود شان، هیچ طرحی دیگر را قبول نکرده اند.

برخی از کارشناسان افغانی نیز معتقدند که این اقدام روسیه در راستای امتیاز دهی به طالبان و کارشکنی در روند مذاکرات آمریکا با این گروه صورت گرفته است.

«قاضی نذیراحمد حنفی» نماینده پارلمان افغانستان می‌گوید، نشست مشترک احزاب سیاسی و طالبان به میزبانی مسکو یک‌جانبه یعنی بدون حضور نمایندگان حکومت افغانستان است و نتیجه ملموسی را در پی نخواهد داشت.

با این حال این عضو مجلس از حکومت کابل و احزاب سیاسی خواست که در امر صلح به توافق نظر برسند؛ زیرا در غیر این صورت، عواقب اختلافات سیاسی داخلی ناگوار خواهد بود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۵ اردیبهشت

      اقتصادنیوز: در پروژه «نیم قرن با اقتصاد ایران» تلاش بر این است تا از قبل اخبار و گزارش های اقتصادی به تصویر روشنی از…

    کارگزاری مفید