اردوغان: آیا ونزوئلا یکی از ایالت‌های آمریکاست؟

کدخبر: ۲۶۶۸۲۳
اقتصادنیوز؛ رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه در سخنرانی خود در پارلمان این کشور، سران کشورهای اروپایی را به 'دورویی' و تلاش برای سرنگونی دولت قانونی نیکلاس مادورو متهم کرد و خطاب به ترامپ از وی پرسید، آیا ونزوئلا یکی از ایالت های شماست؟
اردوغان: آیا ونزوئلا یکی از ایالت‌های آمریکاست؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا؛ نیکلاس مادورو رئیس جمهور ونزوئلا روز گذشته (دوشنبه) کشورهای اروپایی را به حمایت از کودتای آمریکایی علیه کشورش کرد.

حمایت کشورهای اروپایی از خوان گوایدو، با استقبال واشنگتن و کشورهای 'گروه لیما' روبرو شد.

'رجب طیب اردوغان'، رئیس جمهوری ترکیه در سخنرانی خود در جمع اعضای فراکسیون حزب 'عدالت و توسعه' در پارلمان این کشور، با تأکید بر حمایت از 'نیکلاس مادورو'، خطاب به کشورهای عضو اتحادیه اروپا که دیروز از 'خوان گوایدو' حمایت کردند، گفت: 'اکنون شاهد آن هستیم که عده‌ای می‌خواهند رئیس جمهوری منتخب مردم ونزوئلا را کنار بزنند. شما در ابتدا از انتخابات و دمکراسی سخن می‌گوئید و سپس باخشونت و نیرنگ تلاش می‌کنید تا یک دولت قانونی را سرنگون کنید.'

اردوغان در سخنانش همچنین خطاب به دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا گفت: آیا ونزوئلا یکی از ایالت‌‌های شماست؟ چگونه به خود اجازه میدهید که به یک رئیس جمهوری منتخب بگوئید از قدرت کنار برود و در همان حال فرد دیگری را به عنوان رئیس جمهوری تأیید کنید که هیچگاه انتخاب نشده است؟ پس، دموکراسی کجاست؟

 

گفتنی است، آمریکا در بحران سیاسی ونزوئلا نقش بزرگی را بازی کرده است؛ به طوری که پیش از آنکه 'خوان گوایدو'، خود را به عنوان رئیس جمهوری موقت این کشور معرفی کند، کاخ سفید طی تماسی تلفنی به او اطمینان داده بود که قاطعانه از وی حمایت خواهد کرد.

آمریکا در نظر دارد که از این طریق رژیم ضد آمریکایی 'نیکلاس مادورو' را سرنگون کند و با نفوذ روسیه و چین در این منطقه به مبارزه برخیزد.

در واقع بایدگفت که سرنگونی دولت 'مادورو' آغاز استراتژی واشنگتن در آمریکای لاتین است؛ چنانکه سیاست ترامپ متمرکز بر آن است که از اتحاد ونزوئلا و کوبا جلوگیری کند و هدف بعدی او پس از کشورهای ونزوئلا و کوبا، کشور نیکاراگوئه است که این روزها با هجوم انبوه مهاجران به مرزهای آمریکا و مکزیک روبرو است.

پیش از این 'جان بولتون' مشاور امنیت ملی آمریکا نیز طی یک سخنرانی از استراتژی جدید دولت واشنگتن برای سقوط سران مثلث هاوانا، کاراکاس و ماناگوآ (پایتخت نیکاراگوئه) خبر داده و رژیم این سه کشور را استبدادی خوانده بود و بدین ترتیب ایالات متحدۀ آمریکا تحریم های سنگینی را بر علیه کوبا و ونزوئلا اِعمال نمود.

تلاش ترامپ برای سرنگونی دولت قانونی ونزوئلا در حالیست که بر اساس آخرین نظرسنجی، هشتاد و شش درصد از مردم ونزوئلا با دخالت نظامی آمریکا در کشورشان مخالفند.

بر اساس این نظرسنجی، مردم ونزوئلا آشکار اعلام کرده اند که با هرگونه دخالت نظامی آمریکا، کودتای نظامی هوداران آمریکا در داخل کشور و همچنین تحریم های اقتصادی واشنگتن علیه کاراکاس مخالف هستند.

بر اساس داده های آماری این موسسه نظرسنجی که مرکز آن در شهر کاراکاس است، 86 درصد از مردم ونزوئلا اعلام کرده اند که با دخالت نظامی آمریکا برای سرنگونی دولت قانونی نیکلاس مادورو رئیس جمهوری کشورشان مخالفند.

تنها 12 درصد با این موضوع مخالفت کرده اند و دو درصد نیز در این خصوص ابراز تردید کرده اند. 

همچنین بر اساس این نظرسنجی، 81 درصد از سئوال شوندگان، مخالفت خود را با تحریم های اقتصادی آمریکا علیه کشورشان که به منظور سرنگونی دولت مادورو انجام شده است، اعلام کردند. 

این نظرسنجی نشان می دهد که 84 درصد از مردم ونزوئلا اعلام کرده اند که بهترین روش برای پایان دادن به بحران سیاسی و اقتصادی این کشور، گفتگو میان دولت ملی و مخالفان است.

«خوان گوایدو» رهبر مخالفان دولت در ونزوئلا در مقابله با دور دوم ریاست جمهوری مادورو، خود را به عنوان رئیس جمهوری دولت موقت این کشور معرفی و سوگند یاد کرد.

در پی این اقدام، دولت آمریکا که پیشتر مادورو را غاصب قدرت خوانده بود، اعلام کرد ریاست جمهوری گوایدو را به رسمیت می شناسد.

دولت مادورو نیز ضمن قطع کامل روابط دیپلماتیک با آمریکا 72 ساعت به دیپلمات های این کشور فرصت داد تا ونزوئلا را ترک کنند.

اما مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا به فاصله کمی، برخلاف اصول روابط دیپلماتیک اعلام کرد که این دستور دولت ونزوئلا را نمی پذیرد و دیپلمات های واشنگتن در کاراکاس می مانند.

تاکنون برخی دولت‌ها همچون روسیه، چین، کوبا، مکزیک و ترکیه، ریاست جمهوری گوایدو را به رسمیت نشناخته و از مادورو اعلام حمایت کرده‌اند.

«فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا نیز با صدور بیانیه‌ای، خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام در ونزوئلا شده است.

مادورو، آمریکا را عامل پشت پرده تشدید اعتراض‌ها علیه دولتش می‌داند و مخالفان را به طرح‌ریزی کودتا متهم می‌کند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید