اسحاق جهانگیری مطرح کرد:

اشتباهات نظام بر عهده خودمان است

کدخبر: ۲۶۶۸۳۷
معاون اول رئیس‌جمهور گفت: بدون تردید می گوییم که امروز استقلال ایران در هر زمینه ای زبانزد است. امروز اگر دچار اشتباه می‌شویم می‌دانیم که خودمان کشور را اداره می‌کنیم. اگر نقصی است بر عهده خود ماست، این نقص و اداره اشتباه از جایی دیگر به ما دستور داده نشده و دیکته نمی‌شود.
اشتباهات نظام بر عهده خودمان است

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، اسحاق جهانگیری عصر سه‌شنبه در نشست مشترک شورای برنامه‌ریزی و توسعه هیئت‌های اندیشه‌ورز جوانان استان همدان با تبریک فرا رسیدن چهل سالگی انقلاب گفت: چهل سالگی در فرهنگ دینی و ملی ما معنا و نشانه بلوغ و کمال است، انقلاب اسلامی نیز در چهل سالگی به کمال والایی رسیده است و انتظار طبیعی این است که بیش از گذشته الهام بخش باشد و در توسعه ایران عزیز و تحقق آرمان های انقلاب موفق باشد.

وی با بیان اینکه بسیاری از جوانان امروز کشور به طور مستقیم درگیر مسائل انقلاب نبودند، به تحلیل شرایط وقوع انقلاب پرداخت و گفت: مجموعه‌ای از خواسته‌ها در ملت ایران شکل گرفت، مردم ما تمنای آزادی و استقلال داشتند، مردم ایران ناراضی بودند که کشورشان در ابعاد مختلف وابسته به بیگانگان است و از آنها دستور می‌گیرد. مردم ایران به شدت از استبداد داخلی رنج می‌کشیدند و از اینکه دین‌گریزی حاکمان به سکه رایج تبدیل شده بود رنج می‌کشیدند.

جهانگیری با بیان اینکه مردم ایران برای استقرار نظامی اسلامی و دستیابی به استقلال و آزادی به دنبال انقلاب رفتند، اظهار کرد: این چنین بود که خواست مردم تبدیل به پیروزی شد.

معاون اول رئیس جمهور با تأکید بر اینکه باید از گذشته بیاموزیم، در امروز زندگی کنیم و برای آینده بیندیشیم، گفت: گذشته ما توأم با موفقیت بوده است و انقلاب اسلامی حادثه‌ای نبود که باید به تاریخ سپرده شود بلکه آغاز مرحله جدیدی در تاریخ و حیات اجتماعی کشور ماست تا جامعه ما به شکلی نو برای حاکمیت بر سرنوشت خود بیندیشد.

وی گفت: ما مدعی نیستیم آنچه امروز به آن رسیده‌ایم آزادی کامل است اما با قاطعیت می‌توان گفت که درجه آزادی ایران در کشورهای اطراف و خاورمیانه بازتر از همه این کشورهاست. ما مدعی نیستیم استقلالی که به آن دست یافته‌ایم همان کمال و آرمانی است که برایش مبارزه کردیم اما بدون تردید می‌گوییم که امروز استقلال ایران در هر زمینه‌ای زبانزد است.

معاون اول رئیس جمهور ادامه داد: امروز اگر دچار اشتباه می‌شویم می‌دانیم که خودمان کشور را اداره می‌کنیم. اگر نقصی است بر عهده خود ماست، این نقص و اداره اشتباه از جایی دیگر به ما دستور داده نشده و دیکته نمی‌شود.

جهانگیری با خطاب قرار دادن جوانان حاضر در نشست، گفت: جوانان و فرزندان عزیز؛ ما به دنبال عدالت بودیم و برای تأمین عدالت و رفع محرومیت‌ها به دنبال آرمان‌های انقلاب برای خدمت به روستاهای جنوب کرمان و سیستان و بلوچستان رفتیم. در زمینه اجرای عدالت قطعاً کارنامه انقلاب اسلامی قابل مقایسه نه با گذشته و نه با کشورهای دیگر در دنیاست.

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به اینکه در سال 1345 گاز کشور به روسیه صادر می‌شد اما یک روستا در ایران برخوردار از گاز نبود، گفت: امروز ایران بزرگ‌ترین شبکه گازرسانی در دنیا را دارد و ساکنان هیچ کشور دیگری از نعمت به این گستردگی برخوردار نیستند.

جهانگیری افزود: تلاش‌های بسیاری شده است تا ایران به آرمان‌هایی که مردم در انقلاب داشتند دست یابد. خوشبختانه امروز اعلام می‌شود که در امتحان کنکور از مدرسه‌ای در منطقه محروم سراوان در سیستان و بلوچستان 17 نفر رشته پزشکی قبول شده‌اند. اینکه امکاناتی فراهم شده تا جوانان محروم آن منطقه همانند جوانان تهران امکان انتخاب رشته تحصیلی و قبولی داشته باشند مایه مسرت و خوشحالی است.

معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی فقط 14 هزار پزشک در کشور فعال بودند که شش هزار نفر از آنها نیز پزشکان خارجی بودند، گفت: امروز تقریباً هیچ بیماری‌ای نیست که در کشور قابل درمان نباشد. حتی جراحی‌های خاص مثل پیوند کبد که تنها دو سه کشور توانایی انجام آن را دارند، امروز در ایران انجام می‌شود.

جهانگیری افزود: با هر معیاری که بخواهیم گام‌های سپری‌شده از پیروزی انقلاب اسلامی را ارزیابی کنیم دستاوردهای کسب‌شده افتخارآفرین هستند. البته قطعاً با نقطه مطلوب فاصله داریم و باید بدون آنکه از اشکالات مأیوس شویم نقطه مطلوب را به عنوان یک نشانه پیش روی خود قرار دهیم و همتمان را صرف اصلاح اشکالات و رسیدن به مطلوب کنیم.

معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه مسیر توسعه جمهوری اسلامی ایران مسیر بسیار دشواری بوده است، اظهار کرد: سنگ‌اندازی‌ها و دشمنی‌ها علیه جمهوری اسلامی آنقدر متعدد و بزرگ بوده که بعضاً وقوع و رخداد یکی از این سنگ‌اندازی‌ها کافی بوده تا یک نظام سیاسی کهن و ریشه‌دار را از پا درآورد. شما در نظر بگیرید که در طول حدود دو ماه در سال‌های ابتدایی پیروزی انقلاب اسلامی تعداد زیادی از مسئولین تراز اول و مراجع فکری نظام جمهوری اسلامی ترور می‌شوند و پس از آن هم به صورت پیوسته با مشکلات ناشی از جنگ و تحریم‌ها مواجه بوده‌ایم اما با این وجود پیشرفت‌ها بسیار چشمگیر و درخشان بوده‌اند‌ و این گواه آن بوده است که با اتخاذ یک روش صحیح می‌توان آینده را روشن‌تر و بهتر از امروز ساخت.

جهانگیری تصریح کرد: ایران از هر لحاظ کشوری ثروتمند است و ذخایر عظیم منابع طبیعی و نیروی انسانی جوان و تحصیلکرده ظرفیت‌های بسیار خوبی برای توسعه بیش از پیش کشور هستند که باید با تلاش، همت، پیگیری و انسجام با استفاده از این ظرفیت‌ها دستاوردهای بزرگ خلق کنیم.

معاون اول رئیس جمهور خاطرنشان کرد: عبور از تنگناها و مشکلات پیش رو به هیچ‌وجه غیرممکن نیست و ایران از مشکلات بزرگ‌تر از اینها نیز عبور کرده و شما جوانان می‌توانید با همت خود و با بهره‌گیری از توانمندی‌های کشور بر همه مشکلات و تنگناها غلبه کنید.

وی با بیان اینکه روند توسعه کشور حتی همین حالا و با وجود مشکلات فراوان در مجموع روند سریع و رو به رشدی است، گفت: در همین ایام گرامیداشت سالروز پیروزی انقلاب اسلامی فقط 242 طرح بزرگ افتتاح شده که ارزش آنها بالغ بر 142 هزار میلیارد تومان است و بیش از نیمی از این طرح‌ها نیز در بخش نفت و گاز به بهره‌برداری رسیده است. اینها همه در حالی است که به گفته آقای اردکانیان، فقط وزارت نیرو در ایام اخیر بیش از هشت هزار طرح بزرگ و کوچک به بهره‌برداری رسانده است.

معاون اول رئیس جمهور اضافه کرد: با وجود آنکه کشورمان به سرعت در حال پیشرفت است بعضی رسانه‌ها با انگشت گذاشتن روی برخی نارسایی‌ها، سعی می‌کنند به دروغ به مردم بقبولانند که وضع کشور خوب نیست اما بنده با قاطعیت و البته به اعتبار روحیه و انگیزه‌ای که در مردم و به ویژه شما جوانان می‌بینم می‌گویم که می‌توانیم بر همه مشکلات فائق آییم.

جهانگیری در ادامه با اشاره به تشکیل هیئت‌های اندیشه‌ورز جوان در استان همدان و بهره‌گیری مناسب استاندار جدید همدان از ظرفیت‌های زنان و جوانان، اظهار کرد: خوب است این تجربه‌ها مورد بررسی دقیق قرار گیرد و اگر دیگر استان‌ها چنین اقداماتی نداشته‌اند از تجارب استان همدان بهره‌مند شوند.

معاون اول رئیس جمهور همدان را یکی از استان‌های مهم کشور برشمرد و تصریح کرد: همدان به حق پایتخت گردشگری انتخاب شده است و کمتر شهری در سطح آسیا سراغ داریم که این همه ظرفیت گردشگری داشته باشد. امروز در سفرهایی که به شش شهرستان استان داشتم به چشم دیدم که خداوند مجموعه‌ای از ظرفیت‌های غنی را به استان همدان اعطا کرده که هرکدام از آنها نه تنها می‌تواند مشکلات همدان را حل کند بلکه می‌تواند به حل مشکلات کشور نیز کمک کند. همدان می‌تواند کانون توسعه کشور در غرب این سرزمین پهناور باشد.

سیدسعید شاهرخی استاندار همدان نیز در این مراسم و پیش از سخنان جهانگیری با تاکید بر اینکه تاریخ 40 ساله سپری‌شده از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی مشحون از افتخارات درخشان و غرورآفرین است، گفت: امروز آمریکا به عنوان دشمن اول ملت ایران بار دیگر و بدون توجه به اینکه تمام توطئه‌هایش علیه جمهوری اسلامی در 40 سال گذشته به شکست انجامیده، بار دیگر عزم مقابله با ملت ایران را کرده است اما این ملت یقینا با صلابتی که در رهبری معظم انقلاب، تدبیر دولت و درایت دولتمردان سراغ داریم، از جنگ اقتصادی با آمریکا نیز سربلند بیرون خواهد آمد.

آیت‌الله غیاث‌الدین طه‌محمدی نماینده ولی فقیه و امام جمعه همدان، محمدعلی پورمخبر نماینده مجلس و رئیس مجمع نمایندگان استان و چهار نفر از دانشجویان و اعضای هیأت‌های اندیشه‌ورز جوان استان همدان نیز پیش از سخنان معاون اول رئیس جمهور در سخنانی به تبیین نظرات خود پرداختند.

رضا اردکانیان وزیر نیرو نیز قبل از سخنان معاون اول رئیس جمهور در این مراسم با اشاره به حجم بالای خدمات برق‌رسانی و آبرسانی پس از پیروزی انقلاب اسلامی، اظهار کرد: پیش از انقلاب اسلامی فقط 4 تصفیه‌خانه در کشوری که ادعا داشت به زودی از دروازه‌های تمدن جهانی عبور خواهد کرد، فعال بود و امروز بیش از 217 تصفیه‌خانه مدرن در کشور فعال بوده و 50 درصد جمعیت شهری تحت پوشش سیستم‌های جمع‌آوری و تصفیه فاضلاب هستند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید