جهانگیری: ایران در دوران بازسازی در کنار دولت و ملت عراق خواهند بود

کدخبر: ۲۶۷۱۰۹
اقتصادنیوز : معاون اول رییس جمهور روابط ایران و عراق را روابطی مستحکم، عمیق و ریشه دار توصیف کرد و گفت: نماد روابط مستحکم دولت ها و ملت های ایران و عراق جابجایی ۷ میلیون زائر میان دو کشور ظرف مدت یک سال است و جابجایی این تعداد زائر در میان هیچ یک از کشورهای منطقه وجود ندارد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت، اسحاق جهانگیری عصر امروز(پنجشنبه) در دیدار «لوی خطیب» وزیر برق عراق با ابراز خرسندی از اینکه روند سیاسی عراق به ثبات قابل قبولی رسیده است اظهار داشت: دولت جدید عراق با اراده ملت این کشور شکل گرفته است و به فضل الهی گروه تروریستی داعش در عراق در حال فروپاشی کامل است.

معاون اول رییس جمهور با اشاره به تبادل هیات های مختلف میان تهران و بغداد و عزم جدی دو کشور برای توسعه مناسبات و رفع موانع پیش رو، افزود: دولت و ملت ایران در دوران بازسازی نیز در کنار دولت و ملت عراق خواهند بود.

معاون اول رییس جمهور با یادآوری سفر دکتر روحانی به عراق که در آینده نزدیک انجام خواهد شد گفت: این سفر برای کسانی که به دنبال تخریب رابطه تهران و بغداد هستند پیام روشنی دارد تا بدانند که رابطه ایران و عراق رابطه ای مستحکم است و خدشه ای به آن وارد نخواهد شد.

وی همچنین با اشاره به توانمندی های گسترده ایران در بخش های مختلف نظیر صنعت برق، آب و گاز خاطرنشان کرد: تهران آمادگی دارد همکاری های خود را در تمامی زمینه های مورد علاقه طرفین با کشور عراق گسترش دهد و در این زمینه آماده ارتقاء سطح همکاری ها به صورت دوجانبه و چندجانبه هستیم.

 جهانگیری به سفر رییس کل بانک مرکزی کشورمان به عراق اشاره و تصریح کرد: توافقات خوبی میان روسای بانک مرکزی دو کشور صورت گرفته و امیدوارم با توسعه همکاری های بانکی شاهد گسترش هرچه بیشتر مناسبات اقتصادی تهران – بغداد باشیم.

وزیر برق عراق نیز در این دیدار ضمن تبریک چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، با اشاره به بازدیدهای خود از برخی توانمندی ها و دستاوردهای صنعتی ایران، گفت: پس از مشاهده پیشرفت های جمهوری اسلامی ایران که قابل رقابت در سطح جهانی است، درک درستی از معنای تحریم های اقتصادی علیه ملت ایران پیدا کردم و متوجه شدم که تحریم های ایران در حقیقت تحریم کشورهای دیگر است تا نتوانند از دستاوردها و توانمندی های ایران بهره مند شوند.

لوی خطیب افزود: رسانه ها تلاش می کنند روابط و مناسبات تهران و بغداد را صرفا روابطی سیاسی و امنیتی جلوه دهند و ما علاقه مند هستیم که با مشارکت گسترده ایران در بازسازی عراق، رسانه ها به حقیقت روابط دو کشور پی ببرند.

وی افزود: عراق نمی خواهد که فقط کشوری مصرف کننده باشد و تمایل دارد از طریق مشارکت و استفاده از توانمندی ها و تجربیات جمهوری اسلامی ایران بتواند به کشوری تولید کننده تبدیل شود و با ارتقاء سطح همکاری های خود با ایران به همکاری های چند جانبه در سطح منطقه نائل شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید