انتقاد سناتور جمهورریخواه از بی‎احترامی بن‌سلمان به روابط عربستان وآمریکا

کدخبر: ۲۶۷۱۴۸
اقتصادنیوز : گروهی از سناتورهای آمریکایی برای مجازات عربستان به خاطر قتل جمال خاشقجی، روزنامه نگار و منتقد سعودی، تلاش تازه‌ای را آغاز کرده‌اند.

به گزارش اقتصادنیوز این قانونگذاران - از هر دو حزب دموکرات و جمهوریخواه - پیش‌نویسی را مطرح کرده‌اند که عاملان قتل جمال خاشقجی را تحریم و بخشی از کمک‌های نظامی به ائتلاف تحت رهبری عربستان در یمن از جمله سوخت رسانی هوایی به هواپیماهای آنان را محدود می‌کند.

سناتور لیندسی گراهام (جمهوریخواه) از تهیه کنندگان این پیش‌نویس با صدور بیانیه‌ای گفت: "هرچند عربستان یک متحد استراتژیک است، رفتار ولیعهد آن کشور از جهات مختلف بی‌احترامی به این رابطه بوده و به نظر من مسموم کننده این روابط است."

پیش‌نویس این سناتورها همچنین قصد دارد اشخاصی که مانع از رسیدن کمک‌های بشردوستانه به مردم یمن می‌شود را تحریم کند. دامنه تحریم‌ها همچنین شامل حامیان حوثی‌ها خواهد شد.

پیش‌نویس مذکور در حالی مطرح شده که مجلس سنا پیشتر تا امروز جمعه (۸ فوریه) به کاخ سفید مهلت داده بود که درباره نقش احتمالی محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، در قتل جمال خاشقجی را به سناتورها گزارش بدهد.

هنوز روشن نیست که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا - که با محمد بن سلمان رابطه نزدیکی دارد - گزارش مورد نظر را آماده کرده باشد.

براساس گزارش بی‌بی‌سی، خاشقجی روز دوم اکتبر سال گذشته میلادی در کنسولگری عربستان در استانبول به قتل رسید. قتل او واکنش‌های گسترده بین‌المللی را در پی داشته است، از جمله سنای آمریکا در ماه دسامبر گذشته با تصویب قطعنامه‌ای ولیعهد عربستان را مسؤول قتل جمال خاشقجی خواند و خواهان پایان کمک‌های آمریکا به ائتلاف عربستان در جنگ یمن شد.

قطعنامه نمادین سنا پس از آن تصویب شد که سناتورها نتوانستند طرح تحریمی خود را به دلیل عدم همکاری جمهوریخواهان در مجلس نمایندگان به تصویب برسانند. مجلس نمایندگان از امسال در کنترل حزب دموکرات است که انتظار می‌رود از مصوبه اعمال فشار به عربستان سعودی حمایت بکند.

مقامات عربستان تاکید دارند که محمد بن سلمان در این ماجرا نقشی نداشته است. دادستان عربستان اخیراً برای پنج نفر از متهمان پرونده قتل جمال خاشقجی درخواست اعدام کرده است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید