آخرین اخبار درباره تحولات ونزوئلا؛ از پیام بولتون خطاب به روسیه تا بیانیه چین

کدخبر: ۲۶۷۲۵۲
اقتصادنیوز؛ جان‌بولتون مشاور امنیت ملی کاخ سفید اعلام کرد روسیه و سایر کشورها همچنان وقت دارند تا خوان گوآیدو را به عنوان "رئیس‌جمهوری" ونزوئلا به رسمیت بشناسند. وزارت خارجه چین در بیانیه‌ای باردیگر با مداخلات خارجی در امور داخلی ونزوئلا مخالفت کرد. از سوی دیگر رومانی رسماً گوایدو را به عنوان "رئیس‌جمهوری موقت مشروع" ونزوئلا به رسمیت شناخت.
آخرین اخبار درباره تحولات ونزوئلا؛ از پیام بولتون خطاب به روسیه تا بیانیه چین

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا؛ جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا در پیامی توییتری نوشت: دو برابر کردن میزان یک "قمار بد" آن را خوب نمی‌کند. روسیه و سایر کشورها همچنان زمان دارند تا به جامعه کشورهای مسؤول که گوآیدو، رئیس مجلس ملی ونزوئلا را به رسمیت شناختند و به مسیر آزادی و سعادت در ونزوئلا ملحق شوند.

جان بولتون

به گزارش آسوشیتدپرس، جان بولتون همچنین در ادامه اظهارات مداخله جویانه‌اش به نیکولاس مادورو، رئیس‌جمهوری ونزوئلا توصیه کرد تا از سمتش استعفا دهد.

بولتون "بازنشستگی آرامی" را برای او آرزو کرد!

با این حال رئیس‌جمهوری ونزوئلا سخنان بولتون را "بی‌معنا" دانست و همچنین از روسیه، چین و ترکیه بابت حمایتشان قدردانی کرد.

در همین حال ایتالیا، راستای مواضع مسکو، با مداخله در امور ونزوئلا مخالفت کرده و بر لزوم گفت‌وگو درباره میانجیگری بین‌المللی تاکید کرده است.

رومانی گوایدو را به رسمیت شناخت

رئیس‌جمهوری رومانی جمعه اعلام کرد بخارست رسماً گوآیدو را به عنوان "رئیس‌جمهوری موقت مشروع" ونزوئلا به رسمیت می‌شناسد و به اقدام هماهنگ کشورهای اتحادیه اروپا و ایالات متحده ملحق می‌شود.

این اقدام دولت رومانی تقریباً یک هفته پس از اعلامیه اتحادیه اروپا مبنی بر به رسمیت شناختن خوان گوایدو به عنوان "رئیس‌حمهوری موقت" ونزوئلا اتخاذ شد.

خوان گوایدو

کلاوس یوهانیس، رئیس جمهوری رومانی جمعه گفت تصمیم گرفته است "ریاست‌جمهوری موقت" گوایدو را مانند دیگر کشورهای اروپایی به رسمیت بشناسد.

بسیاری از کشورهای اروپایی هفته گذشته و پس از پایان مهلت هشت روزه به نیکولاس مادورو برای تعیین زمانی جدید برای برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری، اعلام کردند که خوان گوایدو را به عنوان "رئیس‌جمهوری موقت" ونزوئلا به رسمیت می‌شناسند.

خوان گوایدو، رئیس پارلمان ونزوئلا پیشتر ضمن "نامشروع" دانستن آخرین انتخابات ریاست‌جمهوری برگزار شده در این کشور، خود را "رئیس‌جمهوری موقت" ونزوئلا معرفی کرده بود. ایالات متحده از اولین کشورهایی بود که گوایدو را به رسمیت شناخت.

چین: مسائل ونزوئلا باید توسط مردم، در چارچوب قانون اساسی و از طریق گفتگوی مسالمت‌آمیز حل شوند

به کزارش اقتصادنیوز به نقل از مهر؛ وزارت خارجه چین با صدور بیانیه ای و در واکنش به نشست اخیر اتحادیه اروپا و گروهی از کشورهای آمریکای لاتین موسوم به «گروه بین‌ المللی تماس درباره ونزوئلا» که در اروگوئه برگزار شد، اعلام کرد: پکن از تلاش‌ های جامعه بین‌ المللی برای حل و فصل مسالمت‌ آمیز مسائل موجود در ونزوئلا حمایت می کند.

در بیانیه وزارت خارجه چین در این خصوص آمده است: مسائل ونزوئلا باید توسط مردم این کشور در چارچوب قانون اساسی و از طریق گفتگوی مسالمت‌آمیز و کانال‌ های سیاسی حل و فصل شود.

بیانیه مذکور در ادامه می افزاید: فقط چنین راهی است که می‌ تواند سبب تحقق ثبات پایدار در ونزوئلا شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید