صلح سرد روسیه و آمریکا

کدخبر: ۲۶۷۳۱۳
اقتصاد نیوز: یک کارشناس مسائل روسیه، اظهار کرد: شاهد جنگ سرد جدیدی بین آمریکا و روسیه نخواهیم بود چراکه "صلح سردی" بین این دو کشور برقرار است.

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از ایسنا؛ شعیب بهمن در ارتباط با برخی از اظهار نظرها مبنی بر اینکه با توجه به خروج آمریکا از پیمان IFN و افزایش تنش‌ها بین مسکو و واشنگتن در آینده شاهد جنگ سرد جدیدی بین آمریکا و روسیه خواهیم بود، گفت: در دوره گذشته جنگ سرد ایجاد شده بین دو کشور بر اساس برخی از مولفه‌ها و مسائل بود که اکنون این مولفه‌ها وجود ندارند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر نیز همچون گذشته رقابت ژئوپولتیک بین روسیه و آمریکا ادامه خواهد داشت، به برخی از مؤلفه‌های ایجاد جنگ سرد در زمان شوروی اشاره کرد و افزود: در آن مقطع مبنای رقابت بین شوروی و آمریکا مسائل ایدئولوژیک بود، چنانکه شوروی سردمدار کمونیسم و آمریکا سردمدار کاپیتالیسم بود ولی در حال حاضر دوران یکی از این ایدئولوژی‌ها به پایان رسیده و روس‌ها نیز در حال حاضر بر پایه آن ایدئولوژی قصد رقابت با آمریکا را ندارند؛ بنابراین متغیر مهم ایدئولوژی که در زمان جنگ سرد وجود داشت در حال حاضر اثری از آن نیست.

این کارشناس مسائل روسیه خاطرنشان کرد: در دوران جنگ سرد قبلی شوروی و آمریکا دو ابرقدرت بلامنازع بودند ولی اکنون روند توزیع قدرت در نظام بین‌المللی متفاوت شده است و ما شاهد حضور قدرت‌های نوظهوری در عرصه جهانی همچون چین، اتحادیه اروپا و هند هستیم. از دیگر سو نظام بین‌المللی نیز یک نظام دو قطبی نیست و میزان همکاری و وابستگی متقابل کشورها نسبت به زمان جنگ سرد افزایش چشمگیری پیدا کرده است. بنابراین نمی‌توانیم انتظار ایجاد بلوک بندی در عرصه جهانی به مانند قبل را داشته باشیم.

وی با بیان اینکه واقعیت این است اختلاف و رقابت ژئوپولتیک که از زمان جنگ سرد بین آمریکا و روسیه وجود داشت، همچنان پابرجا است، ادامه داد: در کنار این موضوع برخی از اختلافات جدید نیز بین دو کشور ظهور پیدا کرده است، مانند اختلاف نظر جدی آمریکا و روسیه در ارتباط با موضوع جزیره کریمه.

شعیب بهمن با تاکید بر اینکه با توجه به آنچه که اشاره شد شاهد جنگ سرد جدیدی با ویژگی‌های جنگ سرد قبلی در عرصه جهانی نخواهیم بود بلکه شاهد یک "صلح سرد" بین روسیه و آمریکا خواهیم بود، ادامه داد: در آینده روسیه و آمریکا همچون سال‌های اخیر در مورد برخی از مسائل جهانی و منطقه‌ای با همدیگر همکاری خواهند کرد ولی در کنار این موضوع رقابت‌های گذشته را نیز خواهند داشت و حتی همانطور که اشاره شد ممکن است اختلافات جدیدی بین دو کشور بروز و ظهور پیدا کند.

وی با بیان اینکه خروج آمریکا از پیمان IFN می‌تواند زمینه ساز رقابت تسلیحاتی جدیدی بین آمریکا و روسیه باشد، افزود: تا پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا در سال ۲۰۱۶ شاهد این موضوع نبودیم که مقامات آمریکایی مدعی شوند که روسیه در امور داخلی آنها دخالت کرده است و بیشتر مسائل جاسوسی بین دو کشور مطرح بود ولی در دو سال اخیر شاهد این هستیم که برخی از مقامات نظامی و اطلاعاتی آمریکا معتقدند که روسیه عملاً در نتایج انتخابات ریاست جمهوری در این کشور در سال ۲۰۱۶ تأثیرگذار بوده و پرونده‌ای را نیز در این ارتباط تشکیل دادند. بنابراین به نظر می‌رسد به غیر از رقابت تسلیحاتی، مسائل سایبری نیز می‌تواند یکی دیگر از موضوعات اختلافی بین آمریکا و روسیه باشد.

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید