قطع شدن دست یکی از جلیقه زردها و جنجال بر سر نارنجک خطرناک در فرانسه

کدخبر: ۲۶۷۶۶۲
اقتصادنیوز: در جریان سیزدهمین راهپیمایی جلیقه‌زردها در پاریس و سایر شهرهای فرانسه چندین مورد برخورد خشن از سوی پلیس، راهپیمایان و خرابکاران روی داد. در شدیدترین مورد از این برخوردها دست یکی از معترضان در پاریس بر اثر انفجار نارنجک پلیس از نزدیکی مچ کنده شد.
قطع شدن دست یکی از جلیقه زردها و جنجال بر سر نارنجک خطرناک در فرانسه

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از یورونیوز، تصاویر همرسان شده از این رویداد در فضای مجازی نشان می‌دهد در حالی که یک شهروند معترض به همراه دیگر اعضای جنبش جلیقه‌زردها در نزدیکی مجلس ملی فرانسه در مرکز پاریس در حال راهپیمایی است، ناگهان یک نارنجک در برابر او منفجر می‌شود. در ویدئوی دیگری تصویر همین فرد دیده می‌شود که دستش به شدت در حال خونریزی است و مردم دور او جمع شده‌اند.

فرمانداری پاریس می‌گوید چهار انگشت این شهروند قطع شده است، اما تصاویر همرسان شده در فضای مجازی نشان می‌دهد که دست این مرد جوان تا نزدیکی مچ قطع شده است. یورونیوز از انتشار این تصاویر معذور است.

پیش از این نیز برخوردهای خشن پلیس ضد شورش به جراحت شدید معترضان انجامیده است. شلیک گلوله پلاستیکی پلیس در راهپیمایی هفته دوازدهم سبب کور شدن چشم یکی از معترضان شد. آن مورد با قطع انگشتان معترض فرانسوی در روز شنبه شدیدترین جراحت معترضان از زمان آغاز جنبش جلیقه‌زردها در فرانسه بوده است.

درخواست وکلا برای ممنوعیت نارنجک خطرناک پلیس

به گزارش رادیو فرانس انفو، گروهی از وکلای سرشناس فرانسوی روز دوشنبه ۲۲ بهمن اعلام کردند در روزهای آینده با اعلام درخواستی رسمی به «شورای عالی دولت» خواستار ممنوعیت کاربرد نارنجک از سوی پلیس خواهند شد. شواری عالی دولت بالاترین نهاد دادگستری برای رسیدگی به شکایات مردم از دولت و نیز حل اختلاف بر سر تفسیر قانون اساسی در فرانسه است.

این وکلا می‌گویند نارنجکی که پلیس از آن علیه مردم استفاده می‌کند بسیار خطرناک است. نارنجک مورد بحث در واقع از نوع GLI F4 است که حاوی ۲۵ گرم تی‌ان‌تی است و پلیس فرانسه گاهی از آن برای پراکندن معترضان استفاده می‌کند، زیرا قانون کاربرد آن را منع نکرده است. این قوی‌ترین سلاحی است که پلیس ضد شورش فرانسه اجازه استفاده از آن را دارد. با این حال کمیته تحقیقی که برای بررسی حادثه روز شنبه تشکیل شده، هنوز نوع نارنجکی را که در آن روز باعث قطع انگشتان دست فرد معترض شد، تأیید نکرده است.

این نخستین بار نیست که وکلای معترض فرانسوی چنین درخواستی را مطرح می‌کنند. آنها در ماه دسامبر گذشته نیز خواستار ممنوعیت نارنجک جی‌ال‌آی شده بودند.

در سال ۲۰۱۴ انفجار نارنجکی از همین نوع که پلیس ضد شورش آن را پرتاب کرده بود، سبب مرگ جوانی به نام رمی فرس در منطقه سیوان شد.

فرانسه تنها کشور اروپایی است که در آن پلیس ضد شورش حق استفاده از این نارنجک را دارد و معترضان اغلب ترس خاصی از آن ندارند زیرا گمان می‌کنند که گاز اشک‌آور است.

شکایت علیه پلیس

به دنبال خشونت نیروهای پلیس علیه معترضان جنبش جلیقه‌زردها در هفته‌ای اخیر، تاکنون بسیاری از آسیب‌دیدگان علیه پلیس شکایت کردند. کریستوف کاستانر، وزیر کشور فرانسه روز یکشنبه ۲۱ بهمن گفت تاکنون ۱۳۳ شکایت از سوی شهروندان فرانسوی علیه پلیس نزد «پلیسِ پلیس» ثبت شده است.

کاستانر ضمن اعلام پیگیری ماجرای قطع دست شهروند معترض با تشکیل یک کمیته‌ ویژه تحقیق همچنین گفت که تحقیقات قضایی برای هر ۱۳۳ شکایت واصله آغاز شده است.

«پلیسِ پلیس» نهاد رسیدگی به شکایات شهروندان فرانسه علیه پلیس است که زیر نظر ژاندارمری کل کشور فعالیت می‌کند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید