تأکید دوباره انگلیس و فرانسه بر حفظ برجام

کدخبر: ۲۶۷۹۸۸
اقتصادنیوز؛ وزرای خارجه انگلیس و فرانسه در دیداری بر لزوم پایبندی طرفین بر برجام و حفظ این توافقنامه تاکید کردند.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا؛  «ژان ایو لودریان» وزیر امور خارجه و «ناتالی لوآزو» وزیر امور اروپایی فرانسه در دیدار با «جرمی هانت» وزیر خارجه انگلیس، بر لزوم پایبندی طرفین بر برجام و حفظ این توافقنامه بین المللی تاکید کردند.

وزرای امور خارجه و امور اروپایی فرانسه شب گذشته(سه شنبه) در پاریس میزبان وزیر امور خارجه انگلیس بودند و با وی دیدارهای جداگانه ای داشتند. 

در این دیدارها مهمترین مسائل مربوط به اتحادیه اروپا از جمله موضوع خروج انگلیس از این اتحادیه مطرح شد. 

همچنین در این دیدارها، وزیر امور خارجه فرانسه و وزیر اروپایی این کشور هر کدام تاکید کردند که پاریس مانند سایر اعضای اتحادیه اروپا از توافق به دست آمده در اواخر سال 2018 برای موضوع برگزیت حمایت می کند. 

افزون بر این، دو طرف درباره گسترش و تقویت روابط دوجانبه دیپلماتیک میان پاریس و لندن تاکید کردند.

علاوه بر موضوع برگزیت، طرفین در این گفت وگوها درباره سایر پرونده های بزرگ بین المللی بحث و تبادل نظر کردند. 

در دیدار جداگانه جرمی هانت با ژان ایولودریان و ناتالی لوآزو، هر کدام بطور جداگانه درباره ضرورت حفظ و اجرای توافق هسته ای وین در چارچوب احترام به توافقات بین المللی و با هدف حفظ امنیت جهانی تاکید کردند. 

همچنین موضوع سوریه و وضعیت مناطق شمال شرقی این کشور، یکی دیگر از محورهای این گفت وگوها بود. 

به گزارش ایرنا، تاکید مقامات فرانسه و انگلیس بر حفظ برجام در حالیست که بسیاری از کارشناسان و ناظران بین المللی، معتقدند پاریس، لندن و برلین با ایجاد سازوکار مالی ویژه برای تجارت با ایران برای جلوگیری از تحریم های آمریکا، نخستین گام را برای حفظ توافق هسته ای برداشته اند. 

پس از خروج آمریکا از برجام در اردیبهشت سال جاری، اتحادیه اروپا با موضع‌گیری علیه این اقدام، به بررسی طرح‌‎هایی با هدف حفظ تجارت با ایران پرداخت.

اتحادیه اروپا با اجرای قانون «مسدودسازی تحریم‌ها» گامی در حمایت از شرکت های کوچک و متوسط برداشت تا این شرکت ها به موجب این قانون، مشمول تحریم های آمریکا قرار نگیرند. سه کشور آلمان، فرانسه و انگلیس با وجود مخالفت های آمریکا چندی پیش پس از نشست وزیران این اتحادیه به صورت رسمی مکانیزم پرداخت سازوکار حمایت از مبادلات تجاری ایران و اروپا موسوم به 'اینستکس' را راه اندازی کرده اند و از این طریق به شرکت های داخلی خود کمک می کنند تا با تهران کار کنند. 

آژانس بین المللی انرژی اتمی بارها در گزارش های متعدد تاکید کرده که ایران به طور کامل به تعهدات خود درباره غنی سازی اورانیوم پایبند بوده است. کمیسر اتحادیه اروپا هم به اجرای بندهای توافق از سوی ایران خرسند است و توجیه قانونی و اخلاقی برای خروج از توافقی که طرف ایرانی به طور کامل آن را اجرا کرده است، ندارد. 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید