تگزاسی‌ها از ترامپ به دلیل اعلام وضعیت اضطراری شکایت کردند

کدخبر: ۲۶۸۶۷۴
اقتصادنیوز: رسانه ها از ثبت اولین شکایت علیه رئیس جمهوری آمریکا در خصوص اعلام وضعیت اضطراری ملی خبر می دهند.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از مهر، خبرگزاری آلمان نوشت، مالکان زمین در تگزاس شکایت خود را از «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا، در خصوص اقدام وی برای اعلام وضعیت اضطراری ملی، تقدیم دادگاه کردند.

خبرگزاری آلمان در ادامه می نویسد: هنوز مرکب امضای ترامپ زیر اعلان وضعیت اضطراری خشک نشده، مقاومت‌هایی همه‌سویه علیه این اقدام ترامپ شکل گرفته و اعضای کمیسیون حقوقی مجلس نمایندگان آمریکا با ارسال نامه‌ای به ترامپ گفته‌اند، این وضعیت اضطراری را بررسی خواهند کرد.

«جری نادلر» عضو دموکرات این کمیسیون به شبکه سی‌.ان‌.ان گفته است: «این شاید یکی از بزرگترین چالش‌ها برای نظام قانون اساسی در تاریخ ایالات متحده آمریکا باشد. در صورتی که ترامپ موفق شود، بر حیطه قدرت روسای جمهوری به شدت افزوده می‌شود و تفکیک قوا آسیب جدی خواهد دید».

«ابی واسرمن شولتس» نماینده دموکرات کنگره نیز به سی‌.ان‌.ان گفت که اقدام رئیس‌جمهوری خلاف قانون اساسی و منزجر کننده است. او افزود: مخالفان در کنگره آمریکا از هر ابزار حقوقی استفاده خواهند کرد تا مانع از این وضعیت اضطراری شوند.

از نظر حقوقی، کنگره آمریکا می‌تواند وضعیت اضطراری را لغو کند. اما برای اینکه دیگر نیازی به موافقت رئیس‌جمهوری نباشد، به یک اکثریت وتو نیاز دارد. در واقع دو سوم اعضای دو نهاد قانونگذار کنگره یعنی مجلس نمایندگان و سنا، باید علیه وضعیت اضطراری رأی دهند و این مانعی است که بعید است بتوان از آن عبور کرد.

مالکان زمین در ایالت تگزاس از هم‌اکنون شکایت خود را به دادگاه تسلیم کرده‌اند. اینکه روند رسیدگی دادگاه چه مدت به طول خواهد انجامید و چه نتیجه‌ای خواهد داد را از هم‌اکنون نمی‌توان پیش‌بینی کرد.

ترامپ گفته به این نکته آگاه است که در صورت اعلان وضعیت اضطراری، علیه او شکایت شود. این احتمال نیز وجود دارد که ترامپ در این پرونده ببازد.

در این صورت دیوان عالی ایالات متحده در این باره تصمیم خواهد گرفت. او امیدوار است که در مرحله رسیدگی قضایی توسط دادگاه قانون اساسی پیروزی نصیب او شود.

دادگاه در روند رسیدگی قضایی خود باید به این پرسش اصلی پاسخ دهد که آیا وضعیت حاکم بر مرز مکزیک به طور کلی می‌تواند اعلان یک وضعیت اضطراری را توجیه کند یا خیر؟

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید