CNN: تنها پیروز نشست ورشو نتانیاهو و تنها بازنده آمریکا بود

کدخبر: ۲۶۸۷۹۱
اقتصادنیوز؛ شبکه آمریکایی CNN با اشاره به اینکه در نشست ورشو دولت آمریکا به جای آنکه شرکایش را علیه ایران متحد کند تنها نشان داد که چه اندازه شکاف میان واشنگتن و متحدانش در غرب اروپا در حال افزایش است، گزارش داد: می‌توان گفت تنها شخصی که از نشست ورشو پیروزی‌هایی به دست آورد، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل بود که با انتخابات ماه آوریل روبرو است. نتانیاهو به دلیل استقبال گرم سران کشورهای عربی از او غرق در شادی بود.
CNN: تنها پیروز نشست ورشو نتانیاهو و تنها بازنده آمریکا بود

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا؛ CNN برگزاری نشست ورشو را یک ناشی‌گری دیپلماتیک دیگر از سوی آمریکا توصیف کرد و گزارش داد: این کنفرانس تنها شکاف رو به گسترش آمریکا و اروپا را به نمایش گذاشت.

آمریکا در جریان کنفرانس ورشو درباره امنیت خاورمیانه یک نمایش دیپلماتیک بزرگ اجرا و بسیار تلاش کرد تا حمایت جهان را از رویکرد خصمانه دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا درقبال ایران جلب کند. هرچند، دولت آمریکا به جای آنکه شرکایش را علیه ایران متحد کند تنها نشان داد که چه اندازه شکاف میان واشنگتن و متحدانش در غرب اروپا در حال افزایش است و به‌طور ناشیانه مشخصه‌های توافق بر سر ایران را تحت‌الشعاع قرار داد.

نشست ورشو که قرار بود در سطح وزیران امورخارجه باشد علاوه براین، یک اتحاد دیپلماتیک دیگر در خاورمیانه را مورد توجه قرار داد، جایی که روز به روز بیشتر مشخص می‌شود اولویت‌های منطقه‌ای در آن در حال تغییر است. برخی کشورهای عربی بیش از هر موضوع دیگری نسبت به ایران نگران هستند که این امر سبب شده است تا آنها در کنار اسرائیل قرار گیرند که پیش‌تر از آن دوری می‌کردند.

در مجموع ۶۰ کشور در این کنفرانس که به‌طور مشترک به میزبانی لهستان و وزارت امورخارجه آمریکا برگزار شد، شرکت کردند اما شمار حضار نشان دهنده یک پیروزی دیپلماتیک نیست و قابل توجه است که اعضای کلیدی ناتو، شمال فرانسه و آلمان تنها مقاماتی از سطوح پایین‌تر به نشست فرستادند.

همزمان که آمریکا در مسیر نمایش دیپلماتیک خود قدم برمی‌داشت، ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه برنامه‌های خود را پیش برد و میزبان همتایان خود از ایران و ترکیه در شهر سوچی بود. نشست سوچی تنها خشم و ناراحتی اروپا از واشنگتن را تشدید کرد. رهبران اروپایی از تصمیم ناگهانی رئیس جمهور ترامپ برای خروج نیروهای آمریکا از سوریه با خشم حرف می‌زنند، اقدامی که فضای بیشتری برای ایران، روسیه و ترکیه برای شکل‌دهی آینده سوریه فراهم می‌کند.

مایک پنس، معاون رئیس جمهور آمریکا برای بدتر کردن اوضاع، با یک آشفتگی غیر دیپلماتیک به متحدان اروپایی که نپذیرفتند از سیاست ترامپ برای خروج از توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ با ایران پیروی کنند، تاخت. پنس زمانی که ایران را به عنوان عامل اصلی بی‌ثباتی در خاورمیانه دانست، صحبت‌های خود را تعدیل نکرد و ایران را به طراحی یک هولوکاست دیگر متهم کرد. وی همچنین انگلیس، فرانسه و آلمان را برای فراهم کردن شرایط ادامه تجارت با ایران و دور زدن تحریم‌های آمریکا هدف انتقادات تند خود قرار داد، اقدامی که امکان صادرات غذا و دارو را به ایران ممکن می‌کند و سپس به بقیه کالاها توسعه خواهد یافت. پنس گفت: این گامی ناسازگار است که ایران را تقویت و اتحادیه اروپا تضعیف خواهد کرد و به‌علاوه فاصله میان اروپا و آمریکا را بیشتر خواهد کرد.

سی‌ان‌ان در ادامه با اشاره به نگرانی‌های مشترک اروپا و آمریکا نسبت به ایران، ازجمله درباره برنامه موشکی این کشور گزارش داد: اگرچه آمریکا و اروپا در این دیدگاه اشتراک نظر دارند، اختلاف نظر آنها در تفاوت رویکردشان است. اروپایی‌ها معتقدند که باید در برجام بمانند اما دولت ترامپ به همراه اسرائیل و برخی کشورهای عرب سنی بر این باورند که باید با ایران سخت‌تر مقابله کرد.

ظاهراً اروپایی‌ها پیش از برگزاری کنفرانس تلاش کردند آمریکا را متقاعد کنند که در این نشست تمرکز را از روی ایران بردارد و به مقامات آمریکایی گفتند که این ایده هوشمندانه‌ای نیست که کنفرانسی را برگزار کنی که شکاف میان متحدان اروپایی و آمریکایی را به نمایش بگذارد اما دقیقاً همین اتفاق در نشست رخ داد.

نویسنده گزارش سی ان ان معتقد است: می‌توان گفت تنها شخصی که از نشست ورشو پیروزی‌هایی به دست آورد، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی بود که با انتخابات ماه آوریل روبرو است. نتانیاهو به دلیل استقبال گرم سران کشورهای عربی از او غرق در شادی بود. نشست ورشو یک پیروزی برای کمپین او علیه برجام و ویترین ادعاهایش مبنی بر این بود که وی با برقراری ارتباط با کشورهای عربی در حال تقویت اسرائیل است. او برای این مسئله باید قدردان ایران باشد،

در مجموع نمایش تمسخرآمیز دولت ترامپ در ورشو با یک برنامه‌ریزی ضعیف برگزار شد. هدف آن دقیقاً چه بود؟ دولت آمریکا این نشست را با به نمایش گذاشتن اختلاف رو به افزایشش با متحدان نزدیک اروپایی به پایان رساند و به لحاظ دیپلماتیک ناشی دیده شد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید