رویترز: دستاورد ورشو و مونیخ برای آمریکا تشدید اختلافات با اروپا بود

کدخبر: ۲۶۸۹۵۰
اقتصادنیوز؛ خبرگزاری رویترز در گزارشی تحلیل کرد که دستاورد نشست ورشو و کنفرانس امنیتی مونیخ برای دولت دونالد ترامپ، تشدید اختلافات با همپیمانان سنتی آمریکا بود.
رویترز: دستاورد ورشو و مونیخ برای آمریکا تشدید اختلافات با اروپا بود

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا؛ خبرگزاری رویترز در گزارشی عنوان کرد: موضع گیری های اخیر آمریکایی ها بویژه 'مایک پنس' معاون رییس جمهوری آمریکا در دو نشست ورشو و کنفرانس مونیخ نشان داد که اختلافات اروپایی ها با سیاست های دولت ترامپ همچنان ادامه دارد.

در گزارش این خبرگزاری انگلیسی آمده است: 'جو بایدن' معاون رئیس جمهوری سابق آمریکا در سال 2009 در حالی در کنفرانس امنیتی مونیخ شرکت کرد که بدنبال بازسازی روابط کشورش با روسیه بود. یک دهه بعد وی بار دیگر در این کنفرانس حضور یافت اما نکته اصلی این بود که بایدن پیشنهاد روابط بهتر جامعه جهانی با کشور خود تحت ریاست جمهوری ترامپ را مطرح کرد. 

بایدن در این کنفرانس وعده داد، زمانیکه دونالد ترامپ از قدرت خارج شود، 'آمریکا همانند سابق بازمی گردد'. وی از سوی شرکت کنندگانی که سیاست خارجی تند ترامپ را نمی پسندیدند، با استقبال گرمی روبرو شد. 

با این حال دیپلمات های اروپایی و شرکت کنندگان این کنفرانس معتقدند این شور و هیجان شرکت کنندگان همچنین نشانه ای از وضعیت تضعیف شده دیپلماسی غرب در مواجهه با اعتماد به نفس و جسارت ترامپ است.

بایدن در حالی در کنفرانس امنیتی مونیخ حضور داشت که مایک پنس معاون ترامپ نیز در این گردهمایی شرکت کرد و تنها دستاورد سفر چهار روزه وی تشدید اختلافات میان واشنگتن با هم پیمانان سنتی اش بر سر مسائلی همچون ایران و ونزوئلا بود. 

مقامات و دیپلمات ها معتقدند، این شرایط نشان می دهد که نباید امید زیادی به تثبیت همکاری میان آمریکا و هم پیمانانش در مقابله با تهدیدهایی همچون تسلیحات هسته ای یا تغییرات آب و هوایی داشت.

مرکز تحقیقاتی 'پیو' در واشنگتن پیش از برگزاری کنفرانس مونیخ اعلام کرد، بی اعتمادی و تردید در مورد نقش واشنگتن در جهان در میان مردم عادی و کارشناسان سیاست خارجی احساس می شود. 

نیمی از مردم آلمان و فرانسه، قدرت آمریکا را یک تهدید می دانند و آمار اعلام شده در این راستا در مقایسه با آمار سلال 2013 به شدت افزایش داشته است.

در بحبوحه نگرانی اروپایی ها از سبک مدیریی ترامپ این مساله مطرح است که اگر اروپایی ها سیاست 'اول آمریکا' ترامپ را نمی پسندند، در عین حال هیچ پاسخ مشترکی از سوی اروپا به این سبک سیاستی ترامپ نیز وجود ندارد. 

این موضوع موجب انتقاد از غرب شده چون برخی معتقدند غرب اخیرا در تثبیت نظم جهانی برپایه قوانین بین المللی ناکام بوده است.

'توماس گرمینگر' مدیرکل سازمان امنیت و همکاری اروپا در این رابطه گفت: اکنون در جهان به رهبرانی نیاز داریم که منحصرا بدنبال اهداف کوتاه مدت نباشند.

رویترز در ادامه گزارش خود تصریح کرده است: پیام پنس در این کنفرانس این بود که پایه های سیاست خارجی کنونی آمریکا بر ساس بنیان های متفاوت از گذشته بنا نهاده شده: منزوی کردن ایران، مهار چین، بازگرداندن نیروهای آمریکایی به کشورشان و ملزم کردن قدرت های اروپایی به همسو شدن با واشنگتن.

پنس پس از آنکه در نشست ورشو انگلیس، فرانسه و آلمان را به تلاش برای تضعیف تحریم های آمریکا علیه ایران متهم کرد، در کنفرانس مونیح از اتحادیه اروپا خواست تا 'خوان گوایدو' رهبر مخالفان دولت ونزوئلا را به عنوان رئیس جمهوری رسمی ونزوئلا به رسمیت بشناسند. 

این درخواست پاسخ خشمگینانه وزیر خارجه اسپانیا را به همراه داشت که گفت اتحادیه اروپا در راستای قانون اساسی ونزوئلا، می تواند گوایدو را فقط تا زمان برگزاری انتخابات جدید به رسمیت بشناسد.

در سوی دیگر 'ژان ایو لودریان' وزیر خارجه فرانسه نیز اعلام کرد، نسبت به سیاست آمریکا در قبال سوریه پس از تصمیم ترامپ برای خروج نیروهایی آمریکایی از سوریه سردرگم شده است.

دیپلمات های اروپایی همچنین در مورد پافشاری مایک پنس بر اینکه دولت های اروپایی از شرکت های مخابراتی و ارتباطاتی چین دوری کنند، ابراز نارضایتی کرده اند. 

یک دیپلمات فرانسوی در این رابطه گفت: فشارهای آمریکا نتیجه معکوس می دهد. این بهترین راه است که آنها (آمریکایی ها) به ما فشار نیاورند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید