پردرآمدترین مشاغل عرصه تکنولوژی

کدخبر: ۲۶۹۰۶۹
​اقتصاد نیوز:طبق اعلام اداره کار آمریکا، پیش بینی می شود که از سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۲۴ شاهد رشد ۱۲ درصدی مشاغل کامپیوتری در این کشور [و البته سایر بخش‌های دنیا] باشیم و جالب آنکه برخی مشاغل خاص در این گروه رشدی فراتر از حد انتظار را تجربه خواهند کرد و به رقم ۲۷ درصد می رسند.
پردرآمدترین مشاغل عرصه تکنولوژی

به گزارش اقتصاد نیوز و به نقل از دیجیاتو،اگر از عاشقان تکنولوژی هستید و علاقه خاصی به کارهای کامپیوتری و شبکه دارید می توانید مطمئن باشید که در یکی از پردرآمدترین مشاغل دنیا مشغول به کار می شوید.

پیشتر در دیجیاتو نگاهی داشتیم به شرکت هایی که بالاترین میزان دستمزد را به کارکنان خود پرداخت می کنند. در ادامه این مطلب قصد داریم نگاهی داشته باشیم به بازار کار متغیر و البته هیجان انگیز آمریکا و برخی از پردرآمدترین مشاغل حوزه تکنولوژی در این کشور.

چرا باید در حوزه تکنولوژی کار کنید؟

 

پردرآمدترین مشاغل / مهندس نرم افزار
 

دلایل زیادی وجود دارند که شما را قانع خواهند کرد شغل آینده خود را در حوزه تکنولوژی انتخاب کنید. این حوزه ضمن آنکه پویایی بالایی دارد مرتبا در حال رشد و توسعه است و به همین خاطر این شانس را به شما می دهد که درآمدی بالا از آن کسب کنید. آنطور که از شواهد امر پیداست تقاضا برای این مشاغل نیز مرتبا بیشتر و بیشتر می شود. در واقع اگر در یکی از رشته های مرتبط با کامپیوتر تحصیل کنید این تضمین وجود دارد که یکی از پردرآمدترین مشاغل دنیا را همراه با رضایت شغلی بالا داشته باشید و این اطمینان را به شما می دهیم که بازار آن حالا حالاها داغ بماند.

نخستین دلیل در توضیح این مساله آنکه دست کم در برهه کنونی پیشرفت در زمینه تکنولوژی در زمره اصلی ترین اهداف واحدهای تحقیق و توسعه و تفکرهای خلاق آمریکا قرار دارد. البته علوم سنتی از قبیل پزشکی هم سهمی از نوآوری را به خود اختصاص می دهند با این حال اما هیچیک از این رشته ها فرصت یا مشوق های لازم را برای ایجاد نوآوری های جدید در اختیارتان نمی گذارند، حال آنکه بسیاری از کارجویان به دنبال فرصت و مشوق های تازه برای درخشش در حوزه های کاری خود هستند.

تکنولوژی همچنین دربرگیرنده فعالیت‌های معنادار است. ابدا تصورتان این نباشد که مشاغل مربوط به آی تی تنها با فیدهای بی انتهای توییتر یا بازی های موبایل سر و کار دارند. تکنولوژی مشاغل مهمی را در بر می گیرد که نقشی کلیدی در بهبود زندگی مردم و ارزش آفرینی ایفا می کنند و همزمان راهکارهای مفیدی را هم برای مشکلات واقعی در دنیا ارائه میدهد.

علاوه بر اینها کارهای متنوع زیادی وجود دارند که از طریق تکنولوژی انجام می شوند. تکنولوژی حالا در تار و پور تقریبا هر صنعتی تنیده شده که از کشاورزی، حمل و نقل و روزنامه نگاری گرفته تا سرگرمی، املاک و تولید را شامل می شود. هر صنعتی را نام ببرید قطعا ده ها، صدها و هزاران فرصت شغلی مرتبط با آی تی را در خود جای داده. به این ترتیب هر فردی که سابقه فعالیت در حوزه تکنولوژی را داشته باشد می تواند تقریبا در هر محدوده جغرافیایی، هر رشته و هر صنعتی فعالیت کند.

آیا در شغل مرتبط با تکنولوژی به موفقیت می رسید؟

 

پردرآمدترین مشاغل
 

چطور می توانیم مطمئن شویم که یکی از مشاغل موجود در زمینه آی تی برای ما مناسب است؟ موفقیت در این زمینه نیازمند تعهد و وقف شدن است، در واقع ویژگی های مشخصی وجود دارند که نشان می دهند آیا یک فرد در شغل خود موفق و خوشحال خواهد بود یا خیر؟

مشاغل مرتبط با تکنولوژی شامل استدلال های علمی زیاد و استفاده از دیتای سخت هستند، با این حال علاوه بر این مشخصه ها ضرورت دارد فردی متفکر و خلاق هم باشید. کار کردن در حوزه تکنولوژی نیازمند یافتن راهکارهای مبتکرانه ای است که هم مفید باشند و هم به لحاظ بصری جذاب. در واقع به همین خاطر است که شرکت های حوزه های تکنولوژی از جمله گوگل و IBM مرتبا سرمایه گذاری هایشان در زمینه فعالیت های خلاقانه را افزایش می دهند.

 

پدرآمدترین مشاغل
 

موفقیت در زمینه تکنولوژی همچنین مستلزم آن است که از حل مسأله لذت ببرید. از همین روست که شما تقریبا در متن کلیه آگهی های استخدامی مشاغل فناوری اطلاعات یا رشته های مرتبط عبارت توانایی «حل مساله» را مشاهده می کنید. اگر از آن دسته افرادی هستید که معمولا به تعمیر کردن علاقمند هستند (از دوچرخه گرفته تا تلویزیون یا حتی ارتباط وای فای خانه) و از کسی برای انجام این امور کمک نمی گیرید آنگاه مشاغل آی تی می توانند بهترین گزینه انتخابی شما باشند.

توانایی حل مسأله از جمله مشخصه های کلیدی شاغلان در عرصه تکنولوژی است

تمایل و علاقه به یادگیری هم یکی دیگر از مسائل کلیدی در این حوزه است. خصوصا اگر بخواهید یکی از پردرآمدترین مشاغل عرصه تکنولوژی را داشته باشید. سیستم ها، نرم افزارها و تجهیزات به صورتی مستمر سیر پیشرفت را طی می کنند و به همین خاطر باید کاملا متعهد به یادگیری و حضور در کلاس های آموزشی و سمینارها باشید و برای دریافت اطلاعات دست اول از صنعت و گواهینامه های معتبر تلاش کنید.

البته همه مشاغلی که در حوزه تکنولوژی وجود دارند کاملا هم از نوع پشت میز نشینی نیستند، با این حال اما روشن است که افراد حاضر در این حوزه ساعاتی طولانی را صرف کار با مانیتور می کنند. بنابراین اگر سپری کردن ساعات طولانی در مقابل کامپیوتر از نظرتان غیرممکن است آنگاه باید بدانید که مشاغل مرتبط به این حوزه برای شما مناسب نیستند.

پردرآمدترین مشاغل
 

اگر به دنبال شغلی در حوزه تکنولوژی با حقوق بالا هستید نخست به کارهای ابتدایی فکر کنید. این کارها نتنها شغل هایی پایدار با درآمد عالی هستند غالبا هم برای افرادی مناسبند که با حداقل آموزش آکادمیک در این زمینه شروع می کنند.

توجه: رقم ها مربوط به بازار آمریکاست

۱- برنامه نویس کامپیوتر

حقوق پایه سالانه: ۴۴۴۵۰ دلار و بیشتر

متوسط درآمد سالانه: ۷۹۵۳۰ دلار

بیشترین درآمد سالانه: ۱۳۰۸۰۰ دلار

برنامه نویس ها که برای کامپیوترها و اپلیکیشن های نرم افزاری کدنویسی می کنند و کار تست این کدها را هم بر عهده دارند غالبا از توسعه دهندگان و مهندسان نرم افزار ایده می گیرند و در ادامه این ایده ها را به برنامه های واقعی بدل می کنند. شما به عنوان یک برنامه نویس کامپیوتر باید زبان های برنامه نویسی از جمله C++، جاوا و مانند آن را بدانید (برای یادگیری رایگان اینجا را کلیک کنید). البته اشاره کنیم که طبق برخی پیش بینی ها چشم انداز کاری برای برنامه نویسان کامپیوتر بین سال های ۲۰۱۴ تا ۲۰۲۴ با افت ۸ درصدی روبرو خواهد بود با این حال اما این شغل همچنان مسیر خوبی برای ورود به عرصه تکنولوژی است هرچند که در ده سال آینده احتمالا مانند بقیه مشاغل این رشته درآمدزا نیست.

 

پردرآمدترین مشاغل
 

۲- توسعه دهنده وب

حقوق پایه سالانه: ۳۴۷۷۰ دلار و بیشتر

متوسط درآمد سالانه: ۶۴۹۷۰ دلار

بیشترین درآمد سالانه: ۱۱۶۶۲۰ دلار

میانگین درآمد بالای توسعه دهندگان وب این شغل را به یکی از بهترین گزینه ها در حوزه تکنولوژی و فناوری اطلاعات بدل کرده است. اولین وظیفه شما به عنوان یک توسعه دهنده طراحی و ساخت وبسایت است. شما نتنها باید ظاهر کلی و جذابیت بصری یک وبسایت را تامین کنید بلکه مسئولیت دارید جنبه های تکنولوژیکی نظیر سهولت استفاده، قالب و عملکرد کلی این سایت ها را هم بهبود بدهید. پیش بینی شده که تقاضا برای توسعه دهندگان وب بین سال های ۲۰۱۴ تا ۲۰۲۴ با رشدی ۲۷ درصد روبرو شود و در نتیجه این شغل به یکی از پر متقاضی ترین مشاغل در حوزه آی تی بدل گردد. نکته دیگر آنکه پیش نیاز این کار سپری کردن یک دوره دوساله است و در نتیجه علاقمندان میتوانند به سرعت وارد این کار شوند. البته اشاره کنیم که برای تبدیل شدن به یک توسعه دهنده حرفه ای نیاز به ممارست و تجربه دارید و این دوره صرفا یک پیش نیاز است.

۳- کارشناس پشتیبانی کامپیوتر

حقوق پایه سالانه: ۲۸۹۹۰ دلار و بیشتر

متوسط درآمد سالانه: ۵۱۲۷۰ دلار

بیشترین درآمد سالانه: ۸۱۲۶۰ دلار

کارشناسان پشتیبانی کامپیوتری با فراهم کردن کمک و توصیه های لازم در رابطه با شبکه ها و سیستم ها استفاده از کامپیوترها را برای مردم دیگری که شاید دانش پیشرفته ای در این زمینه نداشته باشند ساده تر می کنند. این افراد همچنین شبکه های فعلی را تست و ارزیابی می کنند و به صورت مستمر فرایند رفع عیب را روی آنها انجام می دهند و وظیفه نگهداری از آنها را نیز بر عهده دارند. در بسیاری از موارد یک متخصص پشتیبانی کامپیوتر به مشکلات کاربر گوش می دهد و توصیه های لازم برای رفع عیب و تعمیر دستگاه را به وی ارائه می کند. بسیار از کارشناسان پشتیبانی کامپیوتر برای شرکت های طراحی کامپیوتر کار می کنند و مابقی توسط سازمان های آموزشی نظیر دانشگاه ها و مدارس به خدمت گرفته می شوند. رشد پیش بینی شده برای این شغل تا سال ۲۰۲۴ بر ابر با ۱۲ درصد اعلام شده که آن را به یکی از مشاغل پایدار در این زمینه بدل می کند.

پردرآمدترین مشاغل
 

در ابتدای مطلب سه شغل ابتدایی در حوزه تکنولوژی را معرفی کردیم که بالاترین میزان درآمد را دارند. در ادامه این مطلب میتوانید ده شغل عرصه تکنولوژی را ببینید که بالاترین میانگین حقوق را دارند. حداقل مدرک مورد نیاز برای این مشاغل در آمریکا لیسانس است.

۱- مدیر سیستم های اطلاعاتی و کامپیوتری

میانگین درآمد سالانه: ۱۳۱۶۰۰ دلار

رشد پیش بینی شده شغلی: ۱۵ درصد

مدیر سیستم های اطلاعاتی و کامپیوتری که با نام مدیر پروژه آی تی هم در آمریکا شناخته می شود فردی حرفه ای و با تجربه است که اهداف فناوری اطلاعات را در سازمان ها مشخص می کند و برنامه های نظام مندی را برای برآورده کردن این اهداف تدوین می نماید. این مدیران درست مانند بسیاری از افراد هم رده خود رویکردی فراگیر نسبت به مشاغل دارند و ضمن تدوین برنامه های دراز مدت، وظایف و مسئولیت ها را به افراد مربوطه محول می کنند و مراحل انجام یک کار را سازماندهی می کنند. آنها همچنین باید نیازها بلند مدت و کوتاه مدت کارکنان را مشخص نمایند و کلیه کارهای مرتبط با کامپیوتر را مدیریت نمایند. تبیین گام های لازم برای راه اندازی بهترین شبکه و سیستم نرم افزاری از دیگر وظایف این مدیران است.

۲- مهندس سخت افزار

متوسط درآمد: ۱۱۱۷۳۰ دلار

رشد پیش بینی شده شغلی: ۳ درصد

این افراد مستقیما با قطعات فیزیکی کامپیوترها از جمله پردازنده، مادربورد و روترها سرو کار دارند. مهندسان سخت افزار در واقع با ماهیت فیزیکی تکنولوژی کار دارند و ممکن است وظیفه ساخت سخت افزار جدید با بهره وری و اثرگذاری بیشتر به آنها محول شود.

با وجود آنکه مهندسان سخت افزار به طور مستقیم و مستمر با کد و توسعه نرم افزار سر و کار ندارند بعضا لازم می شود که مدل های تکمیل شده از تجهیزات خود را تست کنند و با استفاده از نرم افزارها و برنامه های موجود کارکردها و قابلیت های تازه ای را به سخت افزار خود بیافزایند. آنها همچنین باید در برهه هایی سخت افزارهای فعلی خود را به روز رسانی کنند تا نیازهای پیشرفته تر نرم افزارهای مدرن را مرتفع نمایند.

۳- دانشمند تحقیقات اطلاعاتی و کامپیوتری

متوسط درآمد: ۱۱۰۶۲۰ دلار

رشد پیش بینی شده شغلی: ۱۱ درصد

دانشمندان تحقیقات اطلاعاتی و کامپیوتری که در خط مقدم فناوری اطلاعات حضور دارند کار طراحی و ایجاد روش های نوین برای استفاده از تکنولوژی کامپیوتر را بر عهده دارند. آنها در رابطه با تکنیک ها تحقیق می کنند و دستورالعمل های تازه ای برای نرم افزارها و کامپیوترها می سازند. این گروه با حمله به مشکلات پیچیده، متدهای تکنولوژیک تازه ای را برای صنایع مختلف از جمله کسب و کار، پزشکی و علوم تهیه می کنند. طیف وسیعی از این دانشمندان در مشاغل دولتی به کار گرفته می شوند با این حال جمعیت قابل توجهی از آنها نیز در صنایع سیستم های کامپیوتری، صنایع مهندسی و صنایع اطلاعات و دانشگاه ها مشغول به کار می شوند.

۴- توسعه دهنده سیستم های نرم افزاری

متوسط درآمد: ۱۰۸۷۶۰ دلار

رشد پیش بینی شده شغلی: مشخص نشده

گروه دیگری از توسعه دهندگان نرم افزار هم هستند که با سیستم ها کار می کنند. این کارشناسان عرصه تکنولوژی، روی نرم افزارهای سطح سیستم تحقیق می کنند و آنها را می سازند. این گروه از مهندسان میتوانند در طیف وسیعی از صنایع شامل پزشکی، نظامی و علمی مشغول به کار شوند. اگر مسیر کاری این گروه را انتخاب کردید به یاد داشته باشید که باید استانداردهای عملیاتی را مشخص کنید و پیش نیازهای نرم افزاری لازم را تدوین کنید. دستیابی به موفقیت به عنوان یک توسعه دهنده نرم افزار مستلزم داشتن دانش کافی در زمینه اصول اولیه علوم رایانه و همچنین تحلیل ریاضی و مهندسی است.

 

توسعه دهنده اپلیکیشن
 

۵- توسعه دهنده اپلیکیشن های نرم افزاری

متوسط درآمد سالانه: ۱۰۲۱۶۰ دلار

رشد پیش بینی شده شغلی: مشخص نشده

توسعه دهندگان نرم افزار در دو گروه کلی جای می گیرند: توسعه دهندگان سیستم و توسعه دهندگان اپلیکیشن. در این بخش به توسعه دهندگان اپ می پردازیم که باید توانایی تحقیق و تحلیل نیازهای کاربران و ساخت اپ موبایلی یا کامپیوتری مطابق با این نیازها را داشته باشند. در مواردی که اپ برای کسب و کارها ساخته می شود بخش اعظمی از تمرکز فرد باید روی بهینه سازی آن از نظر بهره وری و کارایی باشد. این اپ ها غالبا به طور کامل برای یک کسب و کار، سازمان یا صنعت خاص بهینه سازی می شوند هرچند بسیاری از آنها در حوزه های متعددی قابل استفاده هستند. برای مثال یک توسعه دهنده ممکن است نرم افزار حسابداری سفارشی برای یک سازمان بسازد که بقیه شرکت ها هم بتوانند از آن استفاده کنند.

۶- معمار شبکه های کامپیوتری

متوسط درآمد سالانه: ۱۰۰۲۴۰ دلار

رشد پیش بینی شده شغلی: ۹ درصد

این افراد عموما کار طراحی و ساخت شبکه های ارتباطی را بر عهده دارند که از LAN گرفته تا WAN را شامل می شود. این شبکه ها میتوانند دو دفتر کار در شهرهای مختلف را به هم متصل کنند یا شبکه ای پیچیده از دفاتر کار را ایجاد کنند.

یکی از کارهایی که معماران شبکه های کامپیوتری انجام می دهند برنامه ریزی اولیه برای سیستم های کامپیوتری است. همچنین ممکن است لازم شود که این افراد طرح هایی را در اختیار هیئت های مدیره قرار دهند یا از آنها خواسته شود که سیستم های امنیتی را به روز رسانی کرده و در مورد تکنولوژی های جدید و نوظهور تحقیق کنند.

 

پر درآمدترین مشاغل
 

۷- تحلیلگر امنیت اطلاعات

متوسط درآمد سالانه: ۹۰۱۲۰ دلار

رشد پیش بینی شده شغلی: ۱۸ درصد

شبکه های کامپیوتری باید در برابر حملات سایبری و دسترسی های متفرقه و بدون مجوز ایمن سازی شوند. بسیاری از مشاغل در عرصه تکنولوژی البته در سطوحی با امنیت سر و کار دارند با این حال اما یک تحلیلگر امنیت اطلاعات صد درصد روی امنیت شبکه های کامپیوتری کار میکند. این گروه از کارشناسان کار برنامه ریزی فرایندهای امنیتی و انجام این فرایندها را بر عهده دارند و در برخی موارد سیستم ها را مورد نظارت قرار می دهند تا هرگونه نقض امنیتی در آنها را شناسایی کنند. یکی از اصلی ترین وظایف تحلیلگران امنیتی اجرای نرم افزارهایی نظیر فایروال و برنامه های رمزگذاری است. این افراد همچنین ممکن است بازرسی های امنیتی مختلفی را انجام دهند و حتی برای تشخیص نقاط ضعف سیستم ها اقدام به هک آنها کنند.

۸- تحلیلگر سیستم های کامپیوتری

متوسط درآمد سالانه: ۹۰۱۲۰ دلار

رشد پیش بینی شده شغلی: ۱۸ درصد

این افراد با تجربه و به شدت آموزش دیده معمولا برای تحلیل سیستم های کامپیوتری مورد استفاده شرکت ها فراخوانده می شوند و پیشنهاداتی را برای بهبود بهره وری و کارایی این سیستم ها به آنها ارائه میکنند. تحلیلگران سیستم های کامپیوتری ضمن ترکیب کردن دانش آی تی و تجربه حرفه ای خود نیازهای سازمان ها را شناسایی می کنند و سیستم های کامپیوتری را مطابق با آن نیازها بهینه سازی می کنند. این گروه ممکن است مشاوره هایی را در اختیار تیم های مدیریتی قرار دهند، روی تکنولوژی های جدید تحقیق کنند و تغییراتی را به آنها تجویز کنند و حتی تغییراتی که پیشنهاد داده بودند را اجرا نمایند. پیش بینی شده که این شغل رشد خوبی را در سال های آینده تجربه کند و هم از لحاظ درآمدی و هم امنیت شغلی آن را به یکی از بهترین مشاغل عرصه تکنولوژی بدل نمایند.

۹-مدیر پایگاه داده

متوسط درآمد سالانه: ۸۱۷۱۰ دلار

رشد پیش بینی شده شغلی: ۱۱ درصد

مدیران پایگاه داده ای، نرم افزار نمی سازند و در عوض از تکنولوژی های اختصاصی برای ذخیره سازی، سازماندهی و پیاده سازی داده ها استفاده می کنند. یکی از وظایف اصلی این افراد آن است که مطمئن شوند افراد (مدیران عامل، مقامات دولتی، کارکنان پایین رتبه و کارمندان فروش) به دیتای مورد نیازشان دسترسی دارند. نوع داده ای که یک مدیر پایگاه داده با آن کار می کند عموما مالی یا سوابق مشتریان است. برای مثال یک مدیر پایگاه داده ممکن است کار با پایگاه داده حاوی اطلاعات مشتریان یک سازمان را بر عهده داشته باشد تا عوامل فروش به راحتی بتوانند به سفارش های قبلی، بودجه و الگوهای خرید یک مشتری خاص دسترسی داشته باشند.

۱۰- مدیران سیستم های کامپیوتری و شبکه

متوسط درآمد سالانه: ۷۷۸۱۰ دلار

رشد پیش بینی شده شغلی: ۸ درصد

تقریبا هر شرکت و سازمانی برای انجام امور روزمره خود و دستیابی به اهداف عملیاتی اش به شبکه های کامپیوتری نیاز دارد. این شرکت ها برای راه اندازی، نگهداری و تعمیر شبکه های کامپیوتری خود به سراغ مدیران سیستم های کامپیوتری و شبکه ها می روند. مدیران سیستم معمولا با کامپیوترها کار میکنند و کار نصب سخت افزار، تامین امنیت سیستم و جمع آوری دیتا برای تحلیل و ارزیابی سیستم ها را بر عهده دارند. مدیران سیستم همچنین ممکن است دستورالعمل های لازم برای استفاده درست از سیستم های کامپیوتری را در اختیار کارکنان شرکت ها قرار دهند و این افراد عموما باید مسائل و مشکلات مربوط به نرم افزار و سخت های مورد استفاده افراد را حل کنند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید