تهدید بی‌سابقه آمریکا توسط پوتین

کدخبر: ۲۶۹۵۳۸
اقتصادنیوز : پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه در سخنرانی سالانه خود آمریکا را تهدید کرد که اگر موشک‌های میانبرد هسته‌ای خود را در اروپا مستقر کند، آمریکا را در تیررس موشک‌های خود قرار خواهد داد. این شاید تندترین تهدید پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه باشد که از زمان ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ نسبت به آمریکا ابراز شده است.
تهدید بی‌سابقه آمریکا توسط پوتین

به گزارش اقتصادنیوز رویترز در گزارشی نوشت: ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه روز چهارشنبه ۲۰ فوریه در «سخنرانی وضعیت کشور» گفت: در صورت استقرار سلاح‌های هسته‌ای میان‌برد در اروپا، روسیه خاک ایالات‌متحده و به‌ویژه «مراکز تصمیم‌گیری» در واشنگتن را در تیررس خود قرار خواهد داد. او گفت در چنین حالتی، روسیه همه کشورهای اروپایی که این نوع موشک‌ها در آنجا مستقر شود به اضافه خود ایالات‌متحده را در تیررس قرار خواهد داد.

آمریکـا در تیـررس موشک‌هـای روسیعکس: AFP

ولادیمیر پوتین در سخنرانی سالانه خود در پارلمان روسیه افزود که مسکو به دنبال رویارویی نیست و در پاسخ به خروج آمریکا از پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد قدم اول را در استقرار موشک برنخواهد داشت. او اما گفت که واکنش روسیه به هرگونه استقرار جدید موشک «قاطعانه» خواهد بود و «سیاست‌گذاران آمریکایی باید پیش از هر اقدامی ریسک آن را نیز محاسبه کنند.» خبرگزاری فرانسه هم در گزارشی نوشت: رئیس‌جمهوری روسیه تاکید کرده است که «روسیه ناچار خواهد شد سلاح‌هایی را مستقر کند که بشود از آنها علیه مراکز تصمیم‌گیری استفاده کرد؛ مراکزی که تصمیم استقرار موشک‌های تهدیدکننده علیه ما در آنها گرفته شده‌ است.»

چندی پیش ایالات‌متحده به‌طور رسمی اعلام کرد از پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد (آی‌ان‌اف) خارج می‌شود و یک روز پس از آن نیز رئیس‌جمهوری روسیه به ارتش این کشور دستور داد تولید این موشک‌ها را از سر بگیرد. پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد، در سال ۱۹۸۷، بین رونالد ریگان، رئیس‌جمهوری وقت ایالات‌متحده آمریکا و میخائیل گورباچف، دبیرکل حزبکمونیست شوروی، امضا و از ژوئن ۱۹۸۸ نیز اجرایی شد. هدف از این پیمان از بین ‌بردن موشک‌های هسته‌ای و متعارف کروز و سکوهای پرتاب آنها، با برد ۵۰۰ تا هزار، و هزار تا ۵۵۰۰ کیلومتر بود. این پیمان مربوط به موشک‌های سطح به سطح می‌شود. روسیه سال‌ها با انتقادهایی از سوی دولت‌های آمریکا و نیز ناتو در مورد رویکرد خود به این پیمان روبه‌رو بود. ترامپ درخصوص تصمیم خود برای لغو این پیمان گفت که روسیه به این پیمان پایبند نیست و لزومی هم ندارد آمریکا در آن باقی بماند. همچنین ترامپ تاکید کرد که این پیمان بین روسیه و آمریکا بسته شده است، درحالی‌که چین با قدرت درحال توسعه این نوع از موشک‌ها است.

با این حال ولادیمیر پوتین در سخنرانی تازه سالانه در این باره گفت که انتقادهای آمریکا در مورد این پیمان «بهانه» است و افزود که روسیه آماده گفت‌وگو با آمریکا است اما در مورد موضوع خلع‌سلاح دیگر بر در بسته نخواهد کوبید. سخنرانی سالانه رئیس‌جمهوری روسیه، روز بیستم فوریه درحالی انجام شد که نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند محبوبیت او نزد افکار عمومی روسیه به پایین‌ترین سطح طی ۱۳ سال گذشته رسیده‌ است. نتایج نظرسنجی «مرکز تحقیقات آرای همگانی» که ۱۷ ژانویه منتشر شد، نشان می‌دهد اعتماد عمومی به پوتین به ۴/ ۳۳ درصد کاهش یافته که کمترین میزان از سال ۲۰۰۶ به این‌سو است. سال پیش «لوادا»، یک مرکز مستقل افکارسنجی، محبوبیت پوتین را در حدود ۳۹ درصد برآورد کرده بود. در سال ۲۰۱۷ این رقم ۵۹ درصد بود.

سخنرانی سالانه رئیس‌جمهوری روسیه «وضعیت کشور» نام دارد و در شورای فدرال روسیه، در برگیرنده هر دو مجلس سفلی و علیا انجام می‌گیرد. ولادیمیر پوتین از سال ۱۹۹۹ به این‌سو چه در مقام رئیس‌جمهوری و چه در مقام نخست‌وزیر، قدرت را در دست دارد. پوتین که ۶۶ سال دارد، در انتخابات سال ۲۰۱۸ مجددا به مقام ریاست‌جمهوری رسید. ریاست‌جمهوری روسیه شش سال طول می‌کشد. منتقدان می‌گویند ولادیمیر پوتین با فشار، سرکوب یا به‌حاشیه‌راندن مخالفان سیاسی خود، تقریبا قدرت را به‌شکل انحصاری در دست گرفته‌ است. همزمان نتیجه تحقیقات موسسه‌ای مرتبط با کاخ کرملین نشان می‌دهد بیش از یک‌‌پنجم شهروندان در فقر زندگی می‌کنند؛ به‌نظر می‌رسد با افزایش فقر و مشکلات اقتصادی، محبوبیت پوتین نیز رو به کاهش گذاشته است. سال گذشته میلادی روسیه صحنه تظاهرات و اعتراضات مختلف نیز بود. هزاران تن از شهروندان در اعتراض به اصلاحات مربوط بهحقوق و طرح بازنشستگی از سوی دولت، بارها در شهرهای مختلف تجمع کردند و صدها نفر در اعتراضات به انتخابات ریاست‌جمهوری و در حمایت از تحریم‌ آن بازداشت شدند.

روسیه با تحریم‌های بین‌المللی به‌خاطر الحاق شبه‌جزیره کریمه اوکراین به خاک خود و اتهام‌ها در رابطه با حمایت از شبه‌نظامیان جدایی‌طلب در شرق اوکراین روبه‌رو است. تنش‌ها و درگیری‌های اوکراین از سال ۲۰۱۴ تا کنون به کشته‌شدن بیش از ۱۰ هزار نفر انجامیده‌ است. ولادیمیر پوتین در جریان سخنرانی سال گذشته خود بر تغییرات و پیشرفت‌های نظامی کشورش تمرکز کرده بود. رئیس‌جمهوری روسیه در جریان سخنرانی سال گذشته‌اش از ساخت جنگ‌افزارهای اتمی «غیر قابل رهگیری» سخن گفته بود. سخنرانی امسال پوتین سوای اینکه در سیاست خارجی به انتقاد از آمریکا اختصاص داشت، بخشی از آن نیز مربوط به سیاست داخلی می‌شد. روسیه درحال‌حاضر با مشکل دفن زباله دست و پنجه نرم می‌کند.

04-01

 
 
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید