مصاحبه ظریف تهدید اسرائیل بود یا پیش‌بینی؟

کدخبر: ۲۶۹۶۷۲
اقتصادنیوز: محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در مصاحبه‌ای اظهار داشته که ادامه روند رفتاری اسرائیل می‌تواند منجر به درگیری ایران و اسرائیل گردد.

به گزارش اقتصادنیوز، تحلیلگر روسی در خبرگزاری اسپوتنیک نوشت: از سخنان آقای ظریف می‌توان دو نتیجه گرفت؛ هم پیش‌بینی و هم تهدید.

چند روز پیش صحبت‌های محمدجواد ظریف در کنفرانس امنیتی مونیخ را گوش می‌دادم و واقعا لذت بردم که چه قدر آقای ظریف هم یک دیپلمات کارکشته است و هم یک سنخور مسلط.

اگر به سخنان وی در این کنفرانس دقت کنید می‌بینید که کلمه به کلمه صحبت‌های وی حساب شده بود و حتی نمی‌توان یک کلمه یافت که به نوعی به عنوان یک اشتباه دیپلماتیک بتوان از آن نام برد.

باوجود اینکه آقای ظریف جزو دیپلمات‌های میانه رو وزارت امور خارجه ایران به حساب می‌آید و وی بزرگترین حامی دیدگاه گفتگو با دیگر کشورها و حل اختلافات بصورت دیپلماتیک و مسالمت آمیز است، اما شرایطی که ترامپ و ناتانیاهو و محمد بن سلمان در منطقه بوجود آورده‌اند ایشان را نیز وادار به آن کرده که احتمال درگیری ایران و اسرائیل را بعید نداند.

می‌توان گفت آخرین فردی که معمولا از جنگ ممکن است صحبت کند آقای ظریف است.

باید توجه داشت که آقای ظریف به حملات اسرائیل به مواضع ایرانیان و همپیمانان ایران در سوریه اشاره کرده و این بدین معناست که منظور از جنگ و یا درگیری همان درگیری در خاک سوریه است که از نظر سیاسی معانی زیادی دارد.

به احتمال زیاد در دیدار اخیر وزیر امور خارجه سوریه از تهران این مساله میان دو وزیر امور خارجه بحث و بررسی شده و برخی دیدگاه‌ها مبنی بر اینکه اگر به حمله اسرائیلی‌ها پاسخ داده نشود اسرائیل به نقض حاکمیت سرزمینی سوریه ادامه خواهد داد نیز بررسی شده و نتیجه این گفتگوها مبنی بر این بوده که از این پس باید به حملات اسرائیل پاسخ درخور داد.

با توجه به شرایط جغرافیایی سرزمین‌های اشغالی فلسطین از نظر طول و عرض می‌توان گفت بروز چنین درگیری می‌تواند تمام سرزمین‌های اشغالی فلسطین را تهدید کند.

همچنین به احتمال زیاد در خاک سوریه این ارتش سوریه خواهد بود که به حملات اسرائیل پاسخ خواهد داد اما به هر حال ایران و هم‌پیمانان ایران هم تضمین‌های لازم برای ورود به چنین درگیری را به ارتش سوریه داده‌اند و هم خود می‌دانند که آمادگی چنین درگیری را دارند.

طی سالهای اخیر بهانه اصلی ارتش سوریه برای خودداری از پاسخ دادن به حملات اسرائیل این بوده که نمی‌خواهد روی دو جبهه درگیر باشد اما شرایط میدانی این روزها به گونه‌ای است که ارتش سوریه نفس راحتی کشیده چون توانسته بخش عمده سرزمین خود را آزاد کند و بقیه بخش‌های سرزمینی سوریه به جز بخشی از ادلب باید از طریق گفتگوهای سیاسی آزاد شود و نه از طریق جنگ و درگیری.

با توجه به این شرایط می‌توان گفت نیروهای مقاومت و هم‌پیمانان ایران نیز احساس می‌کنند دیگر شرایط سابق تغییر کرده و آنها نیز آماده رویارویی با اسرائیل هستند.

می‌توان تصور داشت که صحبت‌های آقای ظریف در این باره به این دلیل است که اسرائیلی‌ها متوجه شوند که دیگر شرایط تغییر کرده و دیگر زمان بزن و در رویی نیست و اگر بنا باشد یک سیلی بزنند احتمالا یک مشت و یا حتی لگد دریافت خواهند کرد.

این ماجرا را نمی‌توان دور از تلاش‌های آمریکا برای عادی سازی روابط اسرائیل و کشورهای عربی واحتمالا راه اندازی یک جنگ مشترک بر علیه ایران دانست و بدیهی است در این شرایط ایرانی‌ها هم تلاش خواهند کرد جلوی این عادی‌سازی را بگیرند و اگر هم قرار است جنگی راه بیافتد دشمن را دور از مرزهای خود زمین گیر کنند.

اسرائیلی‌ها می‌دانند که اگر در سوریه یا لبنان با ایران درگیر شوند بسیار آسیب پذیر خواهند بود و به این دلیل تلاش دارند با کشورهای عربی در حمله‌ای بر علیه ایران همکاری کنند و نیروهای خود را به جزیره العرب جهت حمله به ایران منتقل کنند.

نمی‌توان انکار کرد که اسرائیلی‌ها برتری هوایی بالاتری نسبت به ایرانی‌ها دارند و در مقابل ایرانی‌ها برتری موشکی بالاتری دارند.

با توجه به این شرایط اگر اسرائیلی‌ها تحت پوشش کشورهای عرب حوزه خلیج فارس بر علیه ایران عملیات انجام دهند خوب ایران هم مجبور خواهد بود به این کشورها پاسخ دهد و اسرائیل دور از ماجرا خواهد بود اما در صورتی که جنگ در سوریه و یا لبنان باشد آن وقت پشت این کشورهای عربی خالی خواهد ماند و فقط در صورتی که آمریکایی‌ها بخواهند بر علیه ایران اقدامی انجام دهند اینها جسارت چنین حمله ای را نخواهند داشت.

آمریکایی‌ها هم در منطقه خلیج فارس به قول یکی از فرماندهان نظامی ایران مثل گوشت نرم زیر دندان ایران هستند و علیرغم برتری هوایی آنها ولی با توجه به اقتدار نظامی ایران آمریکایی‌ها بسیار آسیب پذیر  هستند و انجام چنین حمله ای بیش از اینکه به نفع آنها باشد به ضرر آنها تمام خواهد شد.

به این ترتیب می‌توان گفت سخنان آقای ظریف بیش از اینکه یک پیش بینی باشد یک تهدید است و این تهدید اینبار از یک مقام عالی سیاسی ایران منعکس می‌شود تا نشان دهد که در این ماجرا هیچ دوگانگی میان مقامات سیاسی و نظامی وجود ندارد و هر وقت مقامات نظامی ایران تشخیص دهند که وقت برخورد با اسرائیل است مقامات سیاسی ایران همراه آنها خواهند بود.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید